توهین حتی در فضای مجازی هم جرم محسوب می‌شود

گسترش استفاده از فضای مجازی و امکان فعالیت در شبکه‌های مجازی متعدد بدون نیاز به ثبت مشخصات فردی این تصور را برای کاربران به وجود آورده که می‌توانند به راحتی به حریم دیگران ورود کرده و توهین کنند، غافل از اینکه توهین در قانون اساسی جرم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، گسترش استفاده از فضای مجازی و امکان فعالیت در شبکه‌های مجازی متعدد بدون نیاز به ثبت مشخصات فردی این تصور را برای کاربران به وجود آورده که می‌توانند به راحتی به حریم دیگران ورود کرده و حتی با توهین و یا تهدید آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار دهند، غافل از اینکه توهین در قانون اساسی جرم محسوب شده و شخص می‌تواند در این خصوص شکایت کند.

مریم لامعی؛ وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این خصوص توضیح داد: توهین در هرجایی که اتفاق بیفتد از منظر قانون قابل پیگیری است. توهینی که از طریق پیامک رخ دهد از نظر بار اثباتی راحت‌تر است زیرا توهینی که در خیابان رخ داده با استناد به شهادت شهود و شاید ثبت توسط دوربین‌های مدار بسته قابل اثبات باشد  اما زمانی که کسی پیامکی برای دیگری ارسال می‌کند که حاوی مطالبی است که توهین محسوب می‌شود، همان پیامک را می‌توان به عنوان دلیل ارائه داد و در اقناع قاضی هم تاثیرگذار خواهد بود. با گرفتن استعلام هم می‌توان تشخیص داد که پیامک از تلفن همراه چه کسی ارسال شده است.

او اضافه کرد: اگر این توهین در فضای مجازی مطرح شود باید دید که اپلیکیشن و سرور آن متعلق به کجاست. برای مثال اگر توهین در فضای اینستاگرام، واتساپ و تلگرام که سرورهای داخلی ندارند رخ دهد، قابلیت استعلام وجود ندارد اما ارائه تصویر پیام ارسال شده در دادگاه بی‌تاثیر نیست. هرچند تصویر پیام دلیل نیست اما جزو امارات وقوع جرم محسوب می‌شود و در کنار دلایل دیگر می‌توان وقوع جرم را اثبات کرد. باید توجه داشت که ارسال پیام حاوی توهین در هر فضایی جرم محسوب می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1117197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =