سردرگمی دولت در دوراهی حذف یا ابقای ارز ۴۲۰۰/ هدف مشخص نیست

در شرایطی که اخبار ضد و نقیضی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش می‌رسد، برخی کارشناسان معتقدند که دولت در این میان سردرگم شده و هدف خود از حذف این ارز را مشخص نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حالا چند وقتی است که به بحث روز اخبار اقتصادی تبدیل شده و کارشناسان نظرات متفاوتی درباره آن بیان می‌کنند. آنچه مسلم است، بعد از گذشت سه سال از تخصیص نرخ دولتی ارز که به دلار جهانگیری مشهور شده بود، هنوز هم کالاهای اساسی با قیمت‌های بالا به فروش رسیده و نتوانسته قشر متوسط و ضعیف را راضی نگه دارد.

برخی همچون محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی معتقدند که مخالف خود ارز ترجیحی نیستند بلکه روش تخصیص آن است که باعث ایجاد فساد و رانت می‌شود و امروزه هم باعث کوچک شدن سفره‌های مردم شده است.

یارانه به جای ارز ۴۲۰۰

کارشناسانی که موافق حذف این ارز دولتی هستند، می‌گویند که با حفظ بودجه اختصاصی به ارز ۴۲۰۰ تومانی، می‌توان یارانه آن را به صورت مستقیم به مردم پرداخت کرد تا سفره طبقه متوسط و ضعیف احیا شود. اما در طرف مقابل، افراد دیگری هستند که به نکته مهمی اشاره می‌کنند: اختصاص یارانه جبرانی به طور قطعی باعث بالا رفتن تورم می‌شود و کسی که باید تاوان آن را بدهد خود مردم هستند.

نکته مهم اینجاست که تاکنون هیچ خبر رسمی و اطلاع‌رسانی درستی از سوی دولت در این زمینه انجام نشده و به همین خاطر، متولی اجرای این سیاست هم نامشخص است. اما یک کارشناس اقتصادی در این رابطه معتقد است که در شرایط فعلی، هدف از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص نیست و اولین کاری که باید کرد، شفاف کردن این پرسش است که چرا قصد داریم ارز ترجیحی را حذف کنیم.

مجید شاکری در همین رابطه به خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، گفت: تنوع مبادی واردات کالاهای اساسی اولین مساله‌ای است که باید به آن توجه شود. اگر این کار انجام شود، تازه به سوالی می‌رسیم که باید از همان ابتدا مطرح می‌کردیم: اینکه هدف‌مان از حذف این نرخ ارز چیست؟

وی ادامه داد: اصلا هدف حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی روشن نیست. تصور اینکه با حذف ۴۲۰۰ می‌توانیم کلیه مشکلات را پاسخ دهیم و پاسخگوی کسری بودجه باشیم، دسترسی به کالری دهک‌های پایین را رشد بدهیم و مشکلات تراز پرداخت را اصلاح کنیم، کاملا اشتباه است. باید یک هدف را انتخاب و متناسب با آن عمل کنیم. چون روش حذف هم تابع هدفی است که انتخاب می‌کنیم.

مبادی ورود کالا متنوع شود

شاکری گفت: در تمام این موارد شرط ورود این است که مبادی واردات کالاهای اساسی را متنوع کرده باشیم. در غیر این صورت با ریسک‌های متعددی روبرو می‌شویم که کل برنامه را به شکست می‌کشاند.

وی عنوان کرد: پرسشی که در مورد واردات کالاهای اساسی باید مطرح کرد این نیست که چه ارزی به آن اختصاص می‌دهیم. پرسش این است که اقلام اساسی به خصوص جو دامی، ذرت دامی، کنجاله دامی و سویا را چطور وارد می‌کنیم. علت اینکه گفته می‌شود ارز ترجیحی اختصاص داده شده اما اثر نداشته، مربوط به نحوه وارد کردن آن است.

به گزارش ایسکانیوز، آنچه که از ابتدای مطرح شدن لزوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به میان آمد، مساله رانتی بود که این نوع ارز ایجاد کرد. آنطور که گفته می‌شود، از فاصله شروع پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان امسال حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در این بخش وجود داشته که در صورت حذف این ارز می‌تواند احیا شود. با این حال، مشخص نبودن سیاست و روش حذف این ارز باعث شده تا بحث‌های کارشناسی بالا بگیرد و هر جناح سیاسی، آن را به نفع خود تفسیر کند. 

کد خبر: 1123459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =