تحویل خودرو به روش سایپا/ افزایش قیمت کمر مشتری را شکست

برخی مشتریان سایپا معتقدند که با وجود دعوت به دریافت خودرو، با افزایش قیمت‌های چندباره روبرو شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، مساله تاخیر در تحویل خودروهای داخلی اتفاق تازه‌ای نیست و هر بار باعث اعتراض بسیاری از مشتریانی می‌شود که خودروهایشان با وجود تاکید بر تحویل فوری یا مدت مشخص برای تحویل، با تاخیرهای چند ماهه روبرو می‌شود. در این میان و درست در زمانی که مشتریان چشم‌انتظار دریافت دعوت‌نامه برای تحویل خودرویشان هستند، باز هم طرح‌های دیگری برای فروش فوری یا مدت دار خودرو از سوی این خودروسازان اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید

بلاتکلیفی مشتریان سایپا/ ماجرای ادامه طرح‌های پیش‌فروش خودرو چیست؟

 سایپا در این میان تعداد پیش فروش‌های بیشتری به نسبت ایران خودرو دارد. بسیاری معتقدند این طرح‌ها در شرایطی که هنوز خودروهای قبلی واگذار نشده، چیزی جز سردرگمی مشتریان را به دنبال ندارد.

اما مساله دیگر، تحویل خودرو با اعمال چند باره قیمت است. بسیاری از مشتریان در مقاطع مختلف، دعوت به واریز وجه‌های متعدد شده‌اند. هر بار مبلغی تازه برای ادامه روال پیش‌خرید خودرو اعلام می‌شود.

تحویل خودرو به روش سایپا/ افزایش قیمت کمر مشتری را شکست

در برخی موارد هم، هنگام تحویل خودرو رقم‌های تازه‌تری برای پرداخت عنوان می‌شود. البته در آبان ماه بود که شورای رقابت در مصوبه‌ای اعلام کرد که در زمان پیش‌فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نمی‌شود و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی است. اما نکته اینجاست که هم کل قیمت خودرو مشمول افزایش شده و هم شورای رقابت از مساله قیمت‌گذاری کنار گذاشته شده است. همین مساله هم باعث شده تا آشفتگی مشتریان برای پرداخت باقیمانده مبلغ و دریافت خودرو بیشتر شود.

یکی از افرادی که از سال قبل برای خرید ساینا به صورت پیش خرید اقدام کرده و هنوز موفق به دریافت آن نشده، به ایسکانیوز گفته بود: «برای ثبت‌نام ساینا در ۲۷ آذر ۹۹ مبلغی حدود ۴۷ میلیون که ۶۰ درصد پول خودرو بود را واریز کردیم. در آن زمان ساینا قیمتی معادل ۷۵ میلیون تومان بود. گفتند یک ساله تحویل می‌دهند. یعنی باید آذر ۱۴۰۰ تحویل می‌دادند. گفتیم شاید تاخیر یک ماهه داشته باشد و کمی صبر کردیم. اما همچنان که وارد ماه بهمن شدیم، هیچ دعوت نامه‌ای برایمان ارسال نشده. گفتند آخر دی ماه دعوت نامه ارسال می‌شود. البته می گفتند شاید هم ارسال نشود و به بهمن موکول شود. بعد از اینکه دعوت‌نامه بیاید، ۵ روز وقت داریم که باقی وجه را بریزیم. بعد از آن، ۳۰ روز کاری برای تحویل خودرو زمان می‌برد. از طرفی قیمت ساینا از ۷۵ میلیون در آن زمان به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است. حتی نمی‌دانیم چقدر باید پول بدهیم و چه افزایش قیمت‌هایی اعمال شده است.»

هرچند که دعوت‌نامه تحویل این خودروها بعد از چند هفته و با تاخیرهای چند ماهه به مشتریان ارسال شد،اما نکته مهم اینجاست که همه افزایش قیمت خودرو در این مدت روی قیمت نهایی خودروی تحویلی اعمال شده است.

یکی از مشتریان سایپا در این رابطه به ایسکانیوز گفت:« همه افزایش قیمت‌ها روی قیمت نهایی اعمال شده است. ساینا ثبت‌نام و حدود 46.4 میلیون تومان پرداخته کرده بودیم. تصور می‌کردیم که باید ۵۰ میلیون تومان دیگر پرداخت کنیم. دعوت‌نامه که آمد فهمیدیم که باید ۷۴/۴۰۰ میلیون دیگر بپردازیم. راهی نداریم جز اینکه پول را پرداخت کنیم و خودرو را تحویل بگیریم.»

بسیاری از مشتریان خودروسازی‌های داخل معتقدند که به دلیل قیمت مناسب‌تر این محصولات به سمت خریدشان رفته‌اند اما قیمتی که در زمان پیش‌خرید روی آن حساب می‌کردند یک چیز بوده و قیمت تحویل به دلیل تورم و افزایش مکرر قیمت، چیز دیگری است.

به گزارش ایسکانیوز، مساله تصادف زنجیره‌ای اخیر و باز نشدن ایربگ تعداد زیادی از خودروها باعث شد تا توجه عموم بیشتر از قبل به سمت کیفیت خودروهای داخل جلب شود. با این حال و با وجود بودجه اندکی که خانوارهای ایرانی برای خرید خودرو دارند، به نظر می‌رسد که تاخیرهای چندباره و اعمال تورم روی قیمت نهایی، توان آنها را از قبل هم کمتر کرده است.

کد خبر: 1127737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =