۱۷ بهمن؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۷ بهمن برابر با ۶ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۱۷ بهمن برابر با ۶ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

بیشتر بخوانید:

۱۶ بهمن؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویداد ها:

۱۷۴۵ - بخشودگی فرماندار فارس و جنگ با عثمانی بر سر ارمنستان

ششم فوریه ۱۷۴۵ (بهمن ماه ۱۱۲۳) نادرشاه محمدتقی شیرازی فرماندار فارس را که نافرمانی کرده بود پس از دستگیری مورد بخشودگی قرارداد و مشاور خود کرد.

محمدتقی (محمدتقی خان) که قبلا به دستور نادر با سپاهی به مسقط و بحرین رفته و امیران عُمّان و بحرین را که اواخر عهد صفویه و با استفاده از ضعف دولت نافرمان شده و راه استقلال در پیش گرفته بودند سرکوب کرده بود در بازگشت به شیراز به شکلی سرکش شده بود که مغلوب نادرشاه شد و چون پوزش خواست، نادر اورا نظر به خدمات پیشین وی به کشور و داشتن معلومات استرتژیک بخشید و با خود به جنگ با عثمانی بُرد که همان سال روی داد. در این جنگ که در ناحیه مُرادتپه (۶ کیلومتری شهر ایروان) صورت گرفت، سپاه عثمانی که به قصد تصرف ارمنستان شمالی تا ایروان پیش آمده بود بسختی شکست خورد.

۱۸۷۸ - سالروز انتشار نخستین نشریه دانشگاهی

اواخر ژانویه در سال ۱۸۷۸ دانشگاه آمریکایی «ییل» نخستین نشریه دانشگاهی به نام «ییل نیوز» را منتشر ساخت و دانشگاههای دیگر از آن اقتباس کردند. دیوان عالی آمریکا حکم داده است: از آنجا که نشریات دانشگاهی با کمک هزینه دولت انتشار می یابند، حق گرفتن اگهی تجاری و تکفروشی ندارند.

۱۹۱۸ - در انگلستان به زنان حق شرکت در انتخابات و دادن رای داده شد مشروط براینکه در سنین بالای ۳۰ می بودند.

۱۹۳۳ - روزی که «روزولت» مجبور شد بانکهای آمریکا را ببندد

«فرانکلین دی. روزولت» که در اوج رکود اقتصادی ایالات متحده به ریاست این فدراسیون انتخاب شده بود بانکهای این کشوررا از ششم فوریه سال ۱۹۳۳ به مدت ده روز تعطیل کرد؛ زیراکه پیش از این روز، مردم برای بیرون کشیدن پس اندازهای خود و با آن پولها هجوم برای خرید که سطح قیمتهارا شدیدا بالا می بُرد به بانکها هجوم بُرده بودند. به علاوه، موجودی بانکها برای پرداخت ها کافی نبود و مقابل بانکها صفهای طولانی تشکیل شده بود و بیم آن می رفت که همین صفوف تبدیل به تظاهرات، شورش و عصیان شود.

آمریکا از سال ۲۰۰۸ نیز وارد یک بحران اقتصادی شده است که علت عمده آن افزایش بدهی دولت این کشور و تداوم کسر بودجه آن در سالهای اخیر است که جمع این بدهی و اعتبارات در سال ۲۰۱۲ از سقف ۱۵ تریلیون دلار بالاتر رفته است.

۱۹۴۳ - تغییر نظر ۱۸۰ درجه ای مجلس شورای ملی در هفت روز!

مروری بر رویدادهای سیاسی نیمه دوم بهمن ماه ۱۳۲۱ (فوریه ۱۹۴۳ ) ایران، یک تغییر نظر ۱۸۰ درجه ای مجلس شورای ملی را نشان می دهد که در کشورهای دیگر کمتر سابقه دارد.

پارلمان ایران در پی کنارگیری ده وزیر کابینه قوام السلطنه نخست وزیر وقت، هفدهم بهمن ماه ۱۳۲۱ در یک رای گیری وی را در سمت نخست وزیری تثبیت کرد تا کابینه تازه تشکیل دهد. همین مجلس یک هفته بعد، در حالی که قوام هنوز نخست وزیر بود، در یک رای گیری دیگر ابراز تمایل به نخست وزیری علی سهیلی کرد که جای قوام را گرفت و سه روز بعد وزیران خود را معرفی کرد!. در هر دو کابینه الهیار صالح وزیر دارایی بود که دو ماه بعد بر اثر اختلاف با دکتر میلسپو مستشار آمریکایی مالیه کناره گیری کرد.

در زمان دولت علی سهیلی بود که لایحه مهم آموزش و پرورش عمومی، یکسان و رایگان به صورت قانون در آمد.

۱۹۵۲ - الزابت دوم ملکه انگلستان شد

جورج ششم پادشاه انگلستان درگذشت و دختر ۲۵ ساله اش الیزابت به نام الیزابت دوم برجای او نشست. الیزابت هنگام مرگ پدر در کنیا و در یک شکارگاه بود که به لندن بازگشت. الیزابت دوم متولد ۲۱ اپریل ۱۹۲۶ از آن زمان ملکه انگلستان و ۱۵ کشور دیگر عضو جامعه مشترک المنافع است. این جامعه مرکب از مستعمرات و مهاجرنشینان سابق دولت لندن دارای ۵۴ عضو است. حکومت انگلستان پارلمانی است و نخست وزیر (برگزیده مجلس) بر کشور حکومت می کند. عکس مقابل در سال ۱۹۵۲ از الیزابت دوم برداشته شده است.

۱۹۵۸ - یک هواپیمای مسافربر انگلیسی هنگام برخاستن از فرودگاه مونیخ آلمان سرنگون شد و ۳۸ تن ازجمله ۸ فوتبالیست عضو تیم منچستر یونایتد کشته شدند.

۱۹۸۰ - روزی که به حکم صادق خلخالی ۱۴۵ افسر ارتش برکنار شدند

طبق حکم صادق خلخالی قاضی شرع دادگاه انقلاب، از هفدهم بهمن ماه ۱۳۵۸ (ششم فوریه ۱۹۸۰) ۱۴۵ افسر ارتش ایران (نیروهای زمینی، هوایی و دریایی) برکنار و ممنوع الخروج از کشور شدند. یکی از برکنار شدگان یک ارتشبد بود و بقیه از سروان تا سپهبد. بیشتر این شمار، درجه سرتیپی داشتند.

خبرنگاران به نقل از خلخالی نوشته بودند که برکنارشدگان با انقلاب موافق نبودند و از تبلیغ علیه انقلاب خودداری نمی کردند. به علاوه، طبق اطلاعات به دست آمده برخی از آنان قبلا مرتکب سوء استفاده از مقام شده بودند که نیاز به رسیدگی بیشتر دارد.

پس از آغاز جنگ عراق با ایران در اواخر شهریور سال بعد (سال ۱۳۵۹) برخی از این افسران داوطلبانه به ارتش بازگشتند تا در دفاع از کشور شرکت کنند.

۲۰۰۵ - آیا بخاری گاز سوز ایرانی نخست وزیر گرجستان را کشت؟

بالاخره مرگ «زوراب ژوانیا» نخست وزیر گرجستان را به گردن بخاری گاز سوز ساخت ایران انداختند. وی که از متحدان «سا کاشویلی» رئیس جمهور و از سران انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ گرجستان بشمار می رفت و متمایل به اتحاد گرجستان با بلوک غرب بود دوم فوریه ۲۰۰۵ برای دیدار دوست خود «رائول یوسوپوف» به آپارتمان او رفت و چون دیر کرد، "بادی گارد" به سلفون او زنگ زد که جواب نشنید. خواست با شکستن در وارد آپارتمان شود که موفق نشد. پلیس محل را خبر کرد و از پنجره وارد آپارتمان شدند و جسد زوراب را در اطاق نشیمن و رائول را در آشپزخانه یافتند. نخست، احتمال سوء قصد داده شد و حتی گفته شد که کار جاسوسان خارجی[روسیه] بوده ولی پس از معاینه اجساد معلوم شد که مرگ بر اثر استنشاق گاز طبیعی (مورد مصرف در خانه) بوده که از بخاری آپارتمان نشت کرده و بخاری ساخت ایران و وارداتی بوده است. با وجود این، احتمال سوء قصد و توطئه کاملا منتفی نشده است.

۲۰۰۶ - کشتی قراضه مصری باعث مرگ نزدیک به هزار انسان شد!

یکم فوریه ۲۰۰۶ یک کشتی مسافربر مصری که میان کشور سعودی و مصر در رفت و آمد منظم بود براثر هوای توفانی دریای سرخ در این دریا غرق شد. این کشتی حامل ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مسافر و عمدتا مصری بود که تنها چهارصد نفرشان زنده از دریا گرفته شده بودند. بیشتر مسافران را مصریانی تشکیل می دادند که در کشور سعودی کار می کردند و یا به زیارت حج رفته بودند که باز می گشتند.

گفته شده بود که کشتی غرق شده بیش از عمر مجاز کار کرده بود و قبلا در حراج از یک شرکت اروپایی خریداری شده بود. بستگان مقتولان حادثه برضد مقامات مصری که اجازه کار به این کشتی فرسوده داده بودند دست به تظاهرات و اعتراض زده بودند!

انتهای پیام/

کد خبر: 1128596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =