روسیه به اوکراین حمله نظامی نخواهد کرد

کارشناش مسائل بین‌المللی و مدرس دانشگاه گفت: تهدید اوکراین به حمله نظامی بیشتر جنبه عملیات روانی دارد و روسیه قصد حمله نظامی به این کشور را ندارد.

رضا عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به تنش بین دو کشور روسیه و اوکراین در چند روز گذشته اظهار کرد: کشورهای جدا شده از شوروی به ویژه کشورهای شرق اروپا مانند اوکراین، لهستان و گرجستان بعد از اعلام استقلال به شدت تمایل به ارتباط گیری با غرب و آمریکا دارند که این موضوع باعث بروز تنش بین روسیه و آنهاست.

وی ادامه داد: آمریکا نیز از فرصت و تنش ایجاد شده استفاده کرده و با جذب کشورهای استقلال یافته در اروپا و ناتو تلاش دارند تا روسیه را تحت فشارهای بین‌المللی قرار دهند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: در سالهای اخیر روسیه با گسترش و افزایش قدرت ناتو در شرق احساس خطر کرد و به مقابله با قدرت گرفتن جریان‌های غرب‌گرا پرداخت. در نتیجه برخی مواقع تنش‌ها شدت گرفت.

وی با بیان اینکه در سیاست یا دکترین بین‌الملل روسیه برخی مناطق یا کشورها تحت عنوان مناطق خارج نزدیک نام دارند، گفت: اوکراین یا سایر کشورهای جدا شده یا آسیای مرکزی، قفقاز، حوزه دریای بالتیک از بلوک شوروی جزو این مناطق هستند.

عابدی افزود: روسیه به این کشورها که در واقع رقیب این کشور هستند، اجازه فعالیت یا برقراری تعامل با سایر کشورها را نمی‌دهد و به آنها اجازه نمی‌دهد که به صورت مستقل تعیین کننده سرنوشت خود باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اوکراین همسایه غربی روسیه است، گفت: روسیه مبادلات خود با کشورهای غربی را از طریق اوکراین انجام می‌دهد. 

وی با تاکید بر اینکه روسیه ابزارهای فشار متعددی از جمله فرهنگ مشترک و مولفه‌های اقتصادی در اوکراین دارد، گفت: اوکراین بیش از 7دهه بخشی از شوروی بوده و تقریبا 30 درصد جمعیت اوکراین، روسی هستند. به عنوان مثال در حال حاضر بیشتر کارخانه‌های اوکراین توسط افراد ثروتمند اهل روسیه اداره می‌شود.

تنش روسیه و اوکراین منتهی به حمله نظامی نخواهد شد

عابدی در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه وارد جنگ نظامی به اوکراین خواهد شد یا خیر، گفت: به نظر بنده چنین اتفاقی رخ نخواهد داد چرا که تاکنون تاریخ‌های متعددی برای حمله به اوکراین از سوی روسیه و آمریکا اعلام شده ولی جنگی آغاز نشده است.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: تهدید اوکراین به حمله نظامی یا مصاحبه دولتمردان آمریکایی درباره جنگ بین دو کشور بیشتر جنبه عملیات روانی دارد تا روسیه تحت فشارهای بین‌المللی قرار بگیرد و این نیز جزو سیاست‌های آمریکا است.

وی با بیان اینکه روسیه آگاه است که آمریکا امکان حمایت نظامی از اوکراین را ندارد، گفت: حتی اگر جنگی آغاز شود، آمریکا توان اعزام نیرو به اوکراین را ندارد. همچنین اگر اروپا یا آمریکا برای حمایت از اوکراین وارد جنگ با روسیه شوند، امکان وقوع جنگ جهانی وجود دارد. در نتیجه روسیه و آمریکا به همین بازی روانی اکتفا خواهند کرد. 

عابدی با اشاره به اینکه آمریکا دیگر قدرت سابق را ندارد، گفت: این کشور پس از شکست نظامی در عراق و افغانستان و شکست تجاری در رقابت با چین قدرت سابق را ندارد. در نتیجه این کشور دیگر نمی‌تواند به خوبی از کشورهای غربگرا به خوبی دفاع کند. به عنوان مثال در بهار عربی نیز آمریکا نتوانست از افراد مد نظر خود حمایت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =