سناریوهای تاثیر جنگ اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای؛ رسیدگی به پرونده مذاکره سرعت می‌گیرد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحریم‌های سیاسی یا قطع عضویت این کشور در اتحادیه اروپا باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای این کشور در مناسبات سیاسی و بین‌المللی می‌شود که مذاکرات هسته‌ای نیز از این موضوع مستنثی نیست.

عمران علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به جنگ بین روسیه و اوکراین اظهار کرد: این مناقشه جنگی نمی‌تواند تاثیر مستقیم در کوتاه مدت بر روند مذاکرات داشته باشد؛ اما به طور قطع در طولانی مدت تاثیرات تحریم‌ها علیه روسیه اثر گذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: تنش روسیه و اوکراین باعث می‌شود زیاده‌خواهی آمریکا کاهش یابد یا به نتیجه رسیدن و امضای توافقنامه هسته‌ای با شتاب بیشتری پیش رود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آمریکا تا قبل از آغاز جنگ در اوکراین، ادعا می‌کرد که پرونده هسته‌ای ایران اولویت رده اول امنیت ملی جهان است، گفت: در حال حاضر آمریکا با بحران جدیدی در شرق اروپا به ویژه اوکراین مواجه شده است. در نتیجه این کشور می‌خواهد تا هر چه سریعتر پرونده ایران به اتمام برسد تا با خیال آسوده به سایر موضوعات بپردازد.

وی ادامه داد: آمریکا قصد دارد نتیجه‌ مذاکرات را به ایران تحمیل کند و این موضوع را با تعیین مهلت‌های زمانی کوتاه مدت پیش می‌برد.

علیزاده با بیان اینکه روسیه نماینده ایران در مذاکره با آمریکا نیست، گفت: روسیه و چین پشتیبان سیاست‌های  کشورمان در مذاکرات هسته‌ای است. این دو کشور برخلاف آمریکا اعتقاد دارند که منافع ایران و گروه 1+5  در پرونده هسته‌ای باید تامین شود. 

تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه بی‌اثر است

این دانش آموخته‌ای دکتری جغرافیایی سیاسی با اشاره به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه بیان کرد: این تحریم‌ها به دو دسته اقتصادی و سیاسی تقسیم می‌شوند. البته در بخش‌های فرهنگی و ورزشی نیز تحریم‌های وضع شده است.

وی درباره تاثیرات تحریم‌های سیاسی علیه روسیه بر روند مذاکرات مطرح کرد: تحریم ولادیمیر پوتین  رئیس جمهور  و لاوروف وزیر امور خارجه یا قطع عضویت این کشور در اتحادیه اروپا باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای این کشور در مناسبات سیاسی و بین‌المللی می‌شود که مذاکرات هسته‌ای نیز از این موضوع مستنثی نیست.

علیزاده با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه تشریح کرد: این کشور یکی از ابر قدرت‌های اقتصادی است. در نتیجه تحریم‌های اقتصادی بر بازارهای داخلی روسیه تاثیر گذار نخواهد بود. البته شاید در طولانی مدت مانند بازه زمانی 5 تا 10 سال اثر بگذارد؛ اما در کوتاه مدت به هیچ عنوان تاثیری ندارد. بنابراین در جایگاه روسیه در مذاکرات نیز خدشه‌2ای وارد نمی‌کند.

اگر ناتوی منهای آمریکا محقق شود بسیاری از بحران‌های نظامی یا امنیتی در جهان حل خواهد شد.

علل جنگ روسیه و اوکراین چه بود؟

وی درباره علل وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین اظهار کرد:  آمریکا در چند سال اخیر منافع خود را به ناتو تحمیل کرد و خواستار گسترش قدرت آن در شرق بود. همچنین این کشور به صورت  مرتب به ایجاد تنش میان روسیه و همسایگان آن کشور می‌پرداخت. در حالی که این موضوعات جزو اهداف اروپا نیست.

علیزاده با تاکید بر ناتوی منهای آمریکا عنوان کرد: اگر این موضوع محقق شود بسیاری از بحران‌های نظامی یا امنیتی در جهان حل خواهد شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران و جنگ در اوکراین یا سایر برای حل سایر  بحران‌ها باید به این یقین برسد که نیازی به آمریکا ندارد. 

این کارشناش علوم سیاسی با اشاره به پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: این درگیری نظامی نشان داد که دیگر دنیا کدخدایی به نام آمریکا ندارد و این کشور به غیر از موضع گیری‌های پوشالی و وعده و وعیدهایی در حد حرف و بدون عمل هیچ جایگاهی در حمایت از سایر کشورها و متحدان خود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =