جنگ با اوکراین دام آمریکا برای روسیه/ اوکراین باتلاق نظامی روسیه است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آمریکا بازیگردان اصلی جنگ روسیه و اوکراین است چرا که با میدان دادن و تحریک سیاسی اوکراین، باعث بدنامی روسیه در جهان به خاطر حمله نظامی شد. 

رضا سیم‌بر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین اظهار کرد: روسیه از دو جهت بازنده این جنگ است چرا که اگر پیروز جنگ و فاتح خاک اوکراین شود، توانایی اداره این کشور را ندارد مانند اتفاقی که برای آمریکا در عراق و افغانستان رخ داد. از جهت دیگر نیز اگر عقب نشینی کند اقتدار این کشور در جهان خدشه دار خواهد شد.  

این استاد دانشگاه درباره اینکه اوکراین باتلاق نظامی روسیه است یا خیر گفت: سرانجام این حمله نظامی برای روسیه موفقیت آمیز نیست، همچنان که تا کنون تلفات نظامی این کشور بسیار بالا بوده است. 

وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، جنگ با اوکراین دام آمریکا برای روسیه بود، گفت: آمریکا بازیگردان اصلی این جنگ است چرا که با میدان دادن و تحریک سیاسی اوکراین، باعث  بدنامی روسیه در جهان به خاطر حمله نظامی شد. 

عضویت در ناتو دلیل موجهی برای حمله نظامی به خاک یک کشور نیست. 

عضو هیئت علمی دانشگاه  آزاد اسلامی با اشاره به این تحلیل که روسیه برای دفاع از خود و جلوگیری از گسترش و نفوذ غرب، آمریکا و ناتو اقدام به حمله اوکراین کرده است، گفت: این فرضیه کاملا نادرست است چراکه اگر هر کشوری به دلیل حس و گمان، احساس خطر و تهدید کند و تحت عنوان عملیات بازدارنده وارد خاک کشور دیگری شود، جهان عاری از امنیت و آسایش و مرزهی جغرافیایی  خواهد شد.

وی افزود: اوکراین به عنوان کشوری مستقل و دارای حکومت تصمیم گرفته است که عضو ناتو شود، این موضوع دلیل موجهی برای حمله نظامی به خاک این کشور نیست. 

سیم‌بر با ذکر مثالی بیان کرد: ترکیه نیز به تازگی به عضویت ناتو در  آمده است، این موضوع باعث نمی‌شود  ایران به علت احساس خطر یا تهدید امنیت خود به این این کشور حمله نظامی کند. 

تحریم‌ها علیه روسیه، فلج کننده است

سیم‌بر در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های غرب به رهبری آمریکا می‌تواند جنگ را متوقف کند یا بر اقتصاد روسیه اثرگذار است یا خیر، گفت: نمی‌توان با قاطعیت بیان کرد که این تحریم‌ها باعث انصراف روسیه از حمله نظامی به اوکراین می‌شود یا نه ولی قطع به یقین وضع تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه  آزاد اسلامی با اشاره به نظم جهانی نوین تصریح کرد: روسیه نظام نوین را پذیرفته بود؛ اما حمله نظامی این کشور به اوکراین نشان داد که حاکمان فعلی این نظم نوین را به رسمیت نمی‌شناسد. 

وی سیاست وضع تحریم علیه یک کشور را نادرست دانست و گفت: فلسفه تحریم فشار آوردن به یک دولت است؛ اما متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که این فشارها به خصوص در حوزه اقتصادی بیشتر متوجه مردم است و آنها در مضیقه هستند. بنابراین تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز در مرحله اول بر زندگی مردم عادی اثر می‌گذارد.

سیم‌بر ادامه داد: افراد یا مسئولانی که در روسیه قدرت یا ثروت دارند در برابر تحریم‌ها ایمن هستند در نتیجه آنها تبدیل به سوداگران تحریم می‌شوند. به این معنا که از تحریم‌ها سوء استفاده کرده و بر آشفتگی اقتصادی بازارها می‌افزایند.

این کارشناس علوم سیاسی با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا و غرب می‌تواند روسیه را فلج کند، گفت: روسیه یک کشور کاملا صنعتی و پیشرفته در حوزه اقتصادی نیست بلکه بیشتر در صنایع نظامی در جهان مطرح است. همچنین مافیای ثروت و  قدرت در این کشور بسیار زیاد است و از مشکلات عدیده سیاسی که حاصل نظام اقتدارگرای پوتین رئیس جمهوری این کشور است، رنج می‌برد. تمامی این مسائل باعث می‌شود تا تحریم‌ها در طولانی مدت این کشور را فلج کند. 

وی با بیان اینکه روسیه هنوز سیاست‌های جنگی نادرست خود در جنگ با چچن و گرجستان را دنبال می‌کند، گفت: روسیه در این جنگ‌ها خسارت مالی و جانی بسیاری را به سایر کشورها وارد کرد و هم اکنون نیز دارد این اشتباه را در اوکراین تکرار می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =