جنگ فرسایشی؛ به نفع روسیه یا اوکراین؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روسیه تمایل دارد که هر چه سریعتر جنگ را به نتیجه برساند و تمام کند؛ اما اوکراین تلاش دارد تا جنگ را طولانی مدت و فرسایشی کند.

احمد بخشایشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به جنگ بین روسیه و اوکراین اظهار کرد: روسیه در تلاش است تا دولتی را در اوکراین مستقر کند که دست نشانده خود باشد و پیرو تفکرات غربگرایانه نباشد. 

وی با بیان اینکه اوکراین روزگاری در اختیار روسیه بوده است، گفت: این کشور برای روسیه کاملا آشنا  است. در نتیجه فرمانده‌هان و طراحان جنگی به سادگی و آسانی می‌توانند جنگ و حملات را پیش ببرند. این موضوع باعث شده  تا روسیه در کوتاه مدت کی‌یف را محاصره کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: روسیه در ابتدای حمله به اوکراین اعلام کرد تنها مراکز نظامی و دولتی را هدف قرار می‌دهد؛ اما در ادامه شاهد بودیم به که بیمارستان‌ها و منازل مسکونی را نیز مورد موشک قرار داد. این موضوع باعث ایجاد نارضایتی افکار عمومی و مخالفان جنگ در جهان شد.

فرسایشی شدن جنگ به نفع اوکراین

این کارشناس علوم سیاسی با تاکید بر اینکه غرب و اوکراین خواستار فرسایشی شدن جنگ است، گفت: روسیه تمایل دارد که هر چه سریعتر جنگ را به نتیجه برساند و تمام کند؛ اما اوکراین تلاش دارد تا جنگ را طولانی مدت و فرسایشی کند تا بتواند از این طریق بر روسیه غلبه کند. کشورهای غربی نیروهای تکفیری‌ و  چریکی که در سوریه داشتند را به اوکراین اعزام کرده‌اند تا جنگ را فرسایشی کنند.

وی اضافه کرد: همیشه در جنگ بین کشورهای ضعیف و قوی، طرفی که توانسته جنگ را فرسایشی کند از کشور قوی‌تر تلفات بیشتری گرفته است. به عنوان مثال حزب الله جنگ با رژیم غاصب صهیونیست را فرسایشی کرد و پس از 33 روز این رژیم را شکست داد. 

بخشایشی درباره شروط روسیه برای پایان حمله نظامی به اوکراین تصریح کرد: روسیه از اوکراین خواسته تا استقلال دو منطقه روس تبار لوهانسک  و دونباس را بپذیرد و دیگر اینکه شبه جزیره کریمه را جزو روسیه بداند. همچنین اوکراین تعهد بدهد که دیگر درخواست عضویت در ناتو را نداشه باشد.

علل جنگ روسیه و اوکراین چیست؟

بخشایشی با اشاره به نظم‌های جهانی در طول تاریخ عنوان کرد: 1945 تا 1990 نظمی حاکم در دنیا نظم دو قطبی بود. از سال 1990 تا 2003 نظم یک جانبه گرایی ارشادی بود. از 2003 تا کنون نظم یک جانبه گرایی دستوری حاکم است. 

وی درباره نظم جهانی دو قطبی بیان کرد: ناتو در قطب غرب و ورشو در قطب شرق برای محافظت نظامی از کشورهای عضو تشکیل شد. ورشو با فروپاشی جماهیر شوروی نابود شد و حدود 15 کشور اعلام استقلال کردند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ورشو برای مقابله با قدرت ناتو تشکیل شد و زمانیکه نابود شد، براساس قانون نانوشته کشورهای شرقی انتظار نابودی یا تضعیف ناتو را داشتند؛ اما غربی‌ها برخلاف انتظارات این پیمان را پر رنگ‌تر کردند.

وی با بیان اینکه روسیه با دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین اقتدار گذشته شوروی را به دست آورد، گفت: روسیه از  سال‌های گذشته از کشورهای غربی درخواست کرده بود که آنها حق ندارد تا ناتو را در شرق گسترش دهند؛ اما غرب با پذیرش درخواست عضویت اوکراین در ناتو در واقع به خواسته روسیه بی‌اعتنایی کرد.

بخشایشی تشریح کرد: براساس ماده پنجم  پیمان ناتو، اگر کشور عضو این پیمان، درگیر جنگ شود، سایر کشورهای عضو باید از آن کشور حمایت نظامی کنند. در نتیجه روسیه به این دلیل مخالف عضویت کشورهای شرقی در ناتو بود و بارها در این خصوص بارها هشدار داده بود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: زمانی که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین شد بارها اولویت دولت خود را عضویت در ناتو بیان کرده بود. این موضوع دلیل اصلی حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین بود.

وی با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد عراق بیان کرد: شکست و ناتوانی آمریکا در جبران این حمله باعث شد تا روسیه جسارت بیشتری برای حاکمیت بر شرق را به دست بیاورد. همچنین دو منطقه روس تبار لوهانسک  و دونباس اوکراین نیز شعارهای جدایی طلبانه سر دادند که دولت وقت این کشور به سرکوب آنها اقدام کرد. این موضوع نیز عامل دیگری برای آغاز جنگ بود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1132354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =