اوج هیجان در آخرین جدال قرن سرخابی‌ها

دو تیم استقلال و پرسپولیس در حالی نود و هشتمین نبردشان را تجربه خواهند کرد که این جدال یکی از حساس‌ترین دربی‌های دهه اخیر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، نود و هشتمین شهرآورد ایران، پنجشنبه بیست و ششم اسفندماه و در آستانه عید نوروز در استادیوم آزادی برگزار خواهد شد. نبردی که با حاشیه شروع شده و با حاشیه به اتمام خواهد رسید. لحظه به لحظه این پیکار که از روزها قبل، آغاز و تا ماه‌ها بعد از سوت پایان، ادامه خواهد داشت بی شک آبستن حوادث زیادی خواهد بود که آن را صرفا باید ویژگی‌ خاص فوتبال ایران بدانیم.

فوتبال ایران

فوتبال ایران هنوز از لاک آماتوری خود به طور کامل بیرون نیامده و نشانه‌هایی از فوتبال دهه‌هایی را دارد که بازیکنان صرفا برای تفریح و سرگرمی بدان پرداخته و تعهدی در آن متصور نبود." هرچند نباید از تعصب ویژه ستاره‌های دهه گذشته به پیراهن و باشگاه خود به سادگی گذشت." با این حال پراکندگی موصوف در فوتبال ایران که هنوز نظام باشگاه داری تعریف شده‌ای ندارد، اجازه حرفه‌ای‌گری و برداشتن گام‌های درست را از بین برده و به همین دلیل است که حرف و حدیث های بسیاری بعد از هر قهرمانی و هر پیروزی شنیده می‌شود و حتی اظهار نظر عده‌ای، چگونگی برگزاری مسابقات را در گذشته و حال زیر سوال می‌برد.

مدیران

مدیریت در شیوه دولتی و یا نهایتا خصولتی، خروجی مناسب و یا حداقل تعیین کننده‌ای نخواهد داشت. هرچند با آغاز فروش سهام دو باشگاه که به لحاظ دارایی، سرمایه تعریف شده و قابل توجهی برای عرضه ندارند، ذهنیت فوتبال ایران به سمت و سویی منعطف شده است که‌ می‌توان امیدوار بود در دهه آینده به ابتدای حرفه‌ای گری برسد، اما سرتاسر فوتبال ایران با وجود مدیرانی که حتی اطمینان اندکی برای ماندن در کرسی خود ندارند، با التهاب، رفتن به بیراهه و گاهی جعل و ورود به جنگ‌های سهم خواهی، آمیخته شده و آینده سرخابی‌ها را پر از ابهام و تردید کرده است.

رسانه‌ها

بی تعارف باید گفت اوضاع قمر در عقرب رسانه ورزشی ایران که‌ با فضای بی در و پیکر مجازی درآمیخته است، بی هدف‌ترین عرصه ای است که در آن حرمت‌ها ریخته و گاهی افراد با پسوند خبرنگار و روزنامه نگار با بروز سخیف‌ترین رفتارها، تمام موجودیت رسانه را زیر سوال برده‌اند. متأسفانه باید اعتراف کرد که کنش‌ها و واکنش‌های حرفه‌ای آموزش داده نشده و اغلب فضایی شیطانی در این مقوله حاکم شده و در نهایت تحلیل و بررسی‌های درست جای خود را به الفاظ رکیک و تصاویر مستهجن داده است. "این رسانه در حقیقت نمی‌تواند به پیشرفت فوتبال و ارتقای آن کمک کند و گاهی فوتبال را وسیله ای برای ارضای تمایلات خود قرار داده است.

حواشی

در همین یکی دو ماه گذشته می‌توان به اندازه کل فوتبال دنیا حاشیه و داستان، حول و حوش سرخابی‌های پایتخت مشاهده کرد. از ماجرای سربازی بازیکنان که در عوض ایجاد آرامش توسط هر دو باشگاه به بدترین شکل ممکن دنبال شد تا درگیری پیشکسوتان دو تیم در فضای مجازی، تنها بخشی از حواشی منحصر به فرد فوتبال سرخابی‌ها ست که دیگ شلغم شوربای اختلافات را بار گذاشته است. تلاش بعضی از ارکان باشگاه برای ایجاد حاشیه در اردوگاه حریف و اتاق فکر هر دو باشگاه جهت تدوین راه حل برای مقابله به مثل در بداخلاقی‌ها نیز اوج هنرنمایی برندهای فوتبال ایران قبل از شروع دربی است." آیا این معرکه پر طمراق می‌تواند به ببینده خود لذتی انتقال بدهد؟"

استقلال

صدرنشین فوتبال ایران با اختلاف شش امتیازی و در حالی که جای خالی دو مدافع سرباز خود را با سیلوای برزیلی پر کرده و این بازیکن در اولین بازی خود بسیار امیدوارکننده ظاهر شد، در بهترین فرم ممکن به شهرآورد رسیده است. شاگردان فرهاد مجیدی که تازه به بلوغ تاکتیکی رسیده‌اند در خط دفاع غیر قابل نفوذ شده و با تدارک حملات زیاد روی دروازه حریفان که نشان از تنوع تاکتیکی آنان دارد، قصد دارند با فتح دربی، قهرمانی انتهای فصل را به تعبیری بیمه کنند. شاید تنها نقطه ضعف آبی پوشان در مقایسه با حریف سنتی، خط هافبک این تیم باشد که با توجه به دوندگی بالای قرمز پوشان در این منطقه ، کفه ترازو را به نفع آنان سنگین کرده است. با این حال یاران مجیدی با شکست بیگانه شده و این موضوع به لحاظ روانی می تواند به نفع آبی‌ها و به ضرر قرمزهای میدان باشد.

پرسپولیس

قهرمان پنج ساله ایران برای فتح ششمین جام برنامه دارد. تیم یحیی گل‌محمدی هرچند، فصل پر نوسانی را پشت سر گذاشته اما هرگز قافیه‌ قهرمانی را به حریف نباخته است. شاید حرف و حدیث‌های چون حمایت دولت در قهرمانی‌های گذشته، فشار روانی مضاعفی به این تیم تحمیل کرده است. این در حالی است که پرسپولیس در طول پنج فصل گذشته به لحاظ استانداردهای فوتبال، بالاترین نمرات را به خود اختصاص داده و میزان دوندگی این تیم فراتر از فوتبال آسیاست. با این حال باید به نقطه ضعف این تیم در سازمان دفاعی و همچنین افت محسوس گلر اول این تیم اشاره کرد، نکته‌ای که با توجه به قدرت خط حمله استقلال می‌تواند روز سختی را برای قرمزپوشان رقم بزند.

آخرین نبرد قرن

با این حال آخرین نبرد "دربی" قرن با تفکرات دو مربی جوان و با انگیزه، بعدازظهر پنجشنبه برگزار خواهد شد. شهرآوردی که دو تیم با پیروزی در هفته ماقبل دربی بدان رسیده‌اند و هریک رویکرد متفاوتی برای غلبه بر حریف دارند. پیروزی آبی‌ها، آنان را در صدر جدول دست نیافتنی تر خواهد کرد و برد قرمزها حساسیت بالای جدول در هفت هفته انتهایی لیگ را به اوج خود خواهد رساند و کورس قهرمانی را گرم‌تر از قبل خواهد کرد.

حسن صانعی پور

کد خبر: 1133363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =