نکاتی که باید در مواجهه با توفان بدانید

اید با ساده‌انگاری در برابر توفان رفتار کرد چراکه در توفان شدید ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ در تهران پنج نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند و به همین دلیل باید برخی نکات ایمنی را در مواجهه با توفان بیاموزیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، شهر تهران در سال‌های گذشته به تناوب با وزش‌های باد شدید مواجه شده که توفان دوم فروردین ماه سال جدید نیز یکی از آن هاست. کاهش خسارات احتمالی و مقابله با این پدیده جوی نیازمند پیش بینی و اتخاذ تمهیدات مناسب پیش از وقوع آن است.

بیشتر بخوانید

اگر در سفر بیمار شدیم چه کنیم؟

برای اینکه از خسارت‌های وارده در زمان توفان جلوگیری کنیم باید برخی نکات را بدانیم. ایمان قربانی مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران در این باره اظهار کرد: با توجه به هشدار زرد هواشناسی در خصوص طوفان شدید در شهر تهران و همچنین که در ایام تعطیلات نوروزی هستیم از همه همشهریان تهرانی تقاضا داریم در زمان اعلام هواشناسی از رفتن به پارک‌ها و اماکن روباز که خطر افتادن درختان و ساختمان‌ها نیمه کاره که امکان ریزش مصالح دارد جدا خوداری کنند تا ان‌شاءلله شاهد حوادث تلخ برای همشهریان تهرانی نباشیم.

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران گفت: از قرار گرفتن در لبه دره ها، پرتگاه ها، رودخانه ها، پنجره ها، بالکن‌ها و پشت بام‌ها که احتمال سقوط وجود دارد خودداری کنید. همچنین از حضور در دشت‌های باز، بر روی کوه‌ها و ارتفاعات که احتمال وقوع و برخورد صاعقه وجود دارد دوری شود.

به گفته ملکی با توجه به اینکه در ایام بهاری ظرف چند دقیقه شرایط جوی تغییر می‌کند از نشستن در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها که میتواند ظرف چند دقیقه جریان آب شدید را در خود جای دهد خودداری کنید.

ملکی گفت: اگر در این ایام قصد سفر دارید حتما از سلامت خودرو خود اطمینان حاصل کرده و مطمئن باشید که در قسمت ترمز، برف پاکن، چراغ‌ها و... نقصی وجود ندارد.

از جمله نکاتی هم که کارشناسان توصیه می‌کنند، می‌توان به این موارد اشاره کرد که از بسته بودن در و پنجره در صورت وقوع باد و توفان اطمینان حاصل کنید، که در صورت ضربه زدن و کوبیده شدن باعث شکسته شدن و آسیب دیدن نشود.  اجسام معلق و سنگین مانند گلدان، مجسمه و اشیاء رهاشده در محوطه تراس، بالکن‌ها، قرنیز پنجره‌ها و پشت بام‌ها را جمع‌آوری کنید.

لباس‌های شسته شده و پهن شده در بالکن را که احتمال باد بردن و گم شدن‌شان وجود دارد را به داخل منتقل کنید. اگر در خیابان هستید در صورت وزش باد شدید خود را به یک سرپناه امن و مطمئن برسانید. از قرار گرفتن در کنار درختان کهنسال و ساختمان‌های در حال ساخت، که احتمال سقوط اجسام و مصالح ساختمانی وجود دارد، جدا خودداری کنید. از قرار گرفتن در کنار دکل‌ها و تیرهای قدیمی برق، کابل‌های برق، که احتمال سقوط و پارگی کابل و سیم‌ها وجود دارد، خودداری کنید.

 رانندگان در زمان بارندگی به دلیل کاهش دید، بیشتر مراقب عابران پیاده باشند و با سرعت مطمئن و اطمینان کامل رانندگی کنند. عابران پیاده در این ایام به هنگام عبور از خیابان از پل‌های پیاده و خط کشی‌های عابر استفاده کنند.

در پایان باید متذکر شد که نباید با ساده‌انگاری در برابر توفان رفتار کرد چراکه در توفان شدید ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ در تهران پنج نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1134482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =