چگونه می‌توان در دانشگاه آزاد اسلامی هم زمان در دو رشته یا مقطع تحصیل کرد؟

شرایط پذیرش دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین  یکی از دانشگاه‌های یا موسسات آموزش عالی، علاوه بر امکان تحصیل به صورت حضوری و مجازی در مقطع و رشته قبولی خود می‌توانند به‌طور همزمان تحصیل کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط پذیرش دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته  و کارشناسی ارشد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین  یکی از دانشگاه‌های یا موسسات آموزش عالی، علاوه بر امکان تحصیل به صورت حضوری و مجازی در مقطع  و رشته قبولی خود می‌توانند در یک رشته دیگر در همان مقطع  یا رشته در مقاطع پایین‌تر در واحد دانشگاهی محل تحصیل یا در یکی از واحدهای استان محل تحصیل یا در واحد الکترونیکی به‌طور همزمان تحصیل کنند. دانشجویان دوره دکتری تخصصی تنها می‌توانند در یکی از  مقاطع پایین‌تر در رشته دیگری به‌طور همزمان تحصیل کنند. بنابراین تحصیل همزمان در دو رشته در مقطع دکتری تخصصی مجاز نیست.

روند پذیرش ممتازین در دو رشته تشریح شد؟

دانشجویان ممتاز در مقطع کارشناس پیوسته می‌توانند در صورت قبولی در یک رشته با آزمون، در رشته دوم از گروه آزمایشی یکسان( رشته‌های متجانس) با رشته اول که در واحد محل تحصیل دانشجو دایر و پذیرش آن در واحد با آزمون است، بدون شرکت در آزمون مجدد ادامه تحصیل دهند. این دانشجویان برای گرفتن دو مدرک تحصیلی باید حداقل واحد درسی که از طریق کمیته‌های برنامه‌ریزی تخصصی مشخص می‌شود را علاوه‌بر واحدهای درسی رشته اول بگذرانند. همچنین اگر واحد دانشگاهی دو رشته دانشجو متفاوت باشد، اصل مدرک پایه توسط واحدی که دانشجو در رشته اول تحصیل می‌کند، اخذ و مدارک آن برای واحد دانشگاهی دوم نقش مدرک پایه را دارد.

 شرایط مشمولان برای تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی

برای مشمولان رعایت سقف زمانی استفاده از معافیت تحصیلی در رشته اول الزامی است و هر زمان دانشجو در  رشته که برای وی معافیت تحصیل دارد باید دوره خود را به اتمام برساند. طبق مقررات به نظام وظیفه معرفی و از ادامه تحصیل در رشته دوم ممانعت می‌شود. همچنین در صورت عدم فراغت از تحصیل فرد در سقف زمانی معافیت تحصیلی رشته اول از ادامه تحصیل در هر دو رشته جلوگیری می‌شود. در این شرایط امکان ادامه تحصیل فرد تنها پس از تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه و در قالب بازگشت به تحصیل با رعایت شرایط و ضوابط جاری دانشگاه امکان‌پذیر است.

مجموع تعداد واحدهای مجاز در هر نیمسال برای تحصیل همزمان در دو رشته

رشته اول/دوم

کاردانی

کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکتری تخصصی

۲۸

۲۸

۱۸

کارشناسی ارشد

۲۸

۲۸

۱۸

کارشناسی

۳۰

۳۰

-

کاردانی

۳۰

-

-

واحدهای مشترک در دو رشته تحصیلی چگونه  گذرانده می‌شود؟

چنانچه تعدادی از واحدهای درسی به لحاظ عنوان و محتوا بین دو رشته مشترک باشد، در صورتی که محل تحصیل دو رشته دانشجو در یک واحد دانشگاهی باشد، گذراند واحدهای مشترک یکبار کفایت می‌کند. در صورتی که دو رشته در واحد دانشگاهی متفاوت باشد، اگر بر اساس رتبه‌بندی سازمان هم‌تراز باشند، گذراندن دروس در هر یک از دو واحد بلامانع است و در کارنامه دو رشته ثبت می‌شود. در غیر این صورت، دروس گذرانده شده در واحد دانشگاهی با رتبه بالاتر قابل قبول است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =