قیمت مواد اولیه و ارز دو عامل گرانی لوازم خانگی/ قدرت خرید مردم کاهش یافته است

رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: کنترل قیمت مواد اولیه و قیمت ارز می‌تواند به ثبات بازار لوازم خانگی کمک کند، همچنین باید بر روی قیمت مواد اولیه نظارت داشته باشیم و اولین حمایت کننده برای ثبات بازار لوازم خانگی میتواند دولت باشد.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار کرد: در حال حاضر بازار لوازم خانگی دچار رکود است و پیش‌بینی آینده این بازار با توجه به وضعیتی که با آن رو به روست،‌ امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: مردم دیگر توان خرید لوازم خانگی را ندارند، کالا گران است، هیچ کس گرانفروشی نمی‌کند. در بخش تولید وقتی با تولیدکننده صحبت کنید مشکلات خودش را دارد و ما فروشنده‌ها نیز معضلات خود را داریم.

قیمت لوازم خانگی هم صعودی شد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی قیمت کالا در یک ماه باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود،‌ گفت: در بازار لوازم خانگی از سودی که قانون برای ما از فروش لوازم خانگی تعیین کرده، در حال حاضر کمتر می‌گیریم، فقط بخاطر اینکه بتوانیم کالا را به فروش برسانیم. اگر تا ۸ ماه گذشته می‌گفتیم ۸۰ درصد بازار دچار رکود است، الان باید بگوییم ۹۰ درصد.

وی با اشاره به اینکه رکورد بازار لوازم خانگی را فرا گرفته است، افزود: باید معضلات تولید و ارز برای تولیدکنندگان بررسی شود، در ۴ سال گذشته تولیدکنندگان به سمت سرمایه‌گذاری‌های سنگین در خط تولید رفتند و اگر واردات لوازم خانگی به یکباره آزاد شود، کار صحیحی نیست.

پازوکی ترصیح کرد: قیمت مواد اولیه و ارز برای تولیدکننده خیلی مهم است؛ ما در حال حاضر صادرات نداریم. کارخانه‌های تولیدی در حد برند هستند و صادراتی ندارد. شرکت آلمانی سه تا برند دارد و برای کل دنیا کالا صادر می‌کند، اما  طبق آمارها حدود ۲۷۰ تولیدکننده لوازم خانگی داریم، که هیچ صادراتی ندارد. ما باید امروز حرف از صادرات کالا داشته باشیم.

وی بیان کرد: بانک‌ها متاسفانه به سمت فروش کالا به صورت قسطی روی آورده‌اند، که این موضوع می‌تواند آسیب‌های زیادی به همراه داشته باشد. مردم امروزه برای خرید لوازم خانگی پول نقد در جیبشان نیست، یک زمانی فرد با حقوق دو ماهش می‌توانست لباسشویی یا یخچال بخرد ولی در حال حاضر با یک سال پس‌انداز هم نمی‌تواند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پایان درباره راهکارهایی برای ثبات بازار لواز خانگی گفت: کنترل قیمت مواد اولیه و قیمت ارز می‌تواند به ثبات بازار لوازم خانگی کمک کند، همچنین باید بر روی قیمت مواد اولیه نظارت داشته باشیم که در این بین، اولین حمایت‌کننده برای ثبات بازار لوازم خانگی می‌تواند دولت باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =