جزئیات سهمیه مناطق و بهیاران در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲/ در چه صورت قبولی داوطلبان لغو می‌شود؟

جزئیات سهمیه مناطق و بهیاران نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،دومین نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ، ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این آزمون برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

کنکور و آزمون| دفترچه راهنمای ثبت‌نام‌ نوبت دوم کنکور سراسری سال‌ ۱۴۰۲ منتشر شد

ثبت نام از سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه آغاز شد و تا دوشنبه ۲۱ فروردین ماه سال جاری ادامه دارد.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی ۴۰ درصد خواهد بود که بر اساس نمرات پایه دوازدهم محاسبه می‌شود. آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار می‌شود که دروس و ضرایب آن در دفترچه راهنمای آزمون اعلام شده است.

ایسکانیوز در نظر دارد در ادامه جزئیات سهمیه مناطق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ را برای داوطلبان بازگو کند.

سهمیه مناطق در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می‌شود؟

شرکت کنندگان داوطلب سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌های زیر جزء یکی از مناطق ۱ ،۲ و ۳ محسوب می‌شوند. داوطلبان سهمیه مناطق باید قسمت مربوط در بند ۲۶ فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را علامتگذاری کنند.

 الف) برای داوطلبان نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ ،بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).

ب) برای داوطلبان نظام ترمی - واحدی و سالی - واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.

ج) برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

د) در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیة مناطق متفاوت باشد، سهمیة داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می‌شود.

هـ) فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (برای داوطلبان دارنده مدرک کاردانی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی هستند، دیپلمه‌های فنی و حرفهای یاکاردانش نظام سالی - واحدی یا ترمی - واحدی))، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جزء یکی از سهمیه‌های مناطق ۱ ،۲ و یا ۳ محسوب می‌شوند.

و) داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، جزء سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

ز) همه داوطلبان معلول (بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد(اتیسم) و اعصاب و روان) جزء سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

ح) سهمیه مناطق برای داوطلبان طلاب سطح یک حوزه‌های علمیه، بر اساس بخش محل اخذ مدرک سه سال آخر سطح یک حوزه تعیین می‌شود. در صورت تفاوت بخش این سه منطقه، سهمیه براساس بخش منطقه مرفه‌تر (مطابق سایر داوطلبان) لحاظ می‌شود.

 برای داوطلبانی که در آزمون‌های ایجاد سوابق تحصیلی یا ترمیم نمرات شرکت می‌کنند، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه که ملاک تعیین سهمیه منطقه داوطلب است، تغییر نمی‌کند. در صورتی که داوطلب، بخش های محل اخذ مدرک تحصیلی خود را اشتباه درج کند به طوری که سهمیه منطقه وی تغییرکند، قبولی او لغو خواهد شد.به همین منظور داوطلبان  باید در درج صحیح کد بخش های محل اخذ مدارک تحصیلی دقت کنند.

سهمیه بهیاری

طبق مصوبات جلسات ۱۴۰ مورخ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ و جلسه ۱۶۵ مورخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال (در رشته پرستاری تا سال ۱۴۰۴)شروع اجرا سال ۱۴۰۰ (و سهمیه بهیاری برای رشته های اتاق عمل و هوشبری از سال ۱۴۰۲ الی ۱۴۰۶ ) به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته محل های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری، در تمامی دوره‌های (روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد اسلامی و غیرانتفاعی) به جز رشته محل های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت و بورسیه، مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری به بهیاران حائز شرایط به شرح ذیل اختصاص می یابد.

برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی.

دارا بودن گواهینامه اشتغال به خدمت، اعم از دولتی و یا غیردولتی به عنوان بهیار در استان محل خدمت پس از اخذ مدرک دیپلم بهیاری به تایید دفتر پرستاری محل خدمت.

دارا بودن حداقل سه سال سابقه خدمت اعم از دولتی و غیردولتی به عنوان «بهـیار» در استان محل خدمت پس از دریافت مدرک دیپلم بهیاری به تأیید دفتر پرستاری محل ارائه خدمت

دارا بودن دیپلم بهیاری نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله) و یا دیپلم بهیاری نظام جدید آموزش متوسطه (سه ساله ۳-۳-۶ ) و یا دیپلم بهیاری نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی به اضافه دریافت مدرک پیش دانشگاهی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش.

پذیرفته شدگان رشته محل هایی که شروع تحصیل آنها در مرحله انتخاب رشته، نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعلام می شود باید تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ دارای حداقل سه سال سابقه خدمت به عنوان بهیار و پذیرفته شدگان رشته محل هایی که شروع تحصیل آنها در مرحله انتخاب رشته، نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعلام می شود باید تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ دارای حداقل سه سال سابقه خدمت به عنوان بهیار باشد. این تسهیلات برای استفاده از سهمیه بهیاری در رشته محل‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری، فقط در استان محل خدمت (محل اشتغال) بهیار اعمال می شود.

داوطلبان حق استفاده از سهمیه بهیاری در استانهای دیگر را ندارند. در صورت عدم رعایت این ضابطه، در صورت قبولی با سهمیه بهیاری، قبولی داوطلب لغو خواهد شد.

طول دوره تحصیل و نظام آموزشی مطابق آیین نامه آموزشی مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است. پذیرفته شدگان این سهمیه مجاز به انتقال و جابجایی نیستند. برنامه آموزشی مطابق برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است. درس‌هایی که دانشجو در دوره بهیاری گذرانده است در مقطع کارشناسی پیوسته، تطبیق واحد داده نمی شود و دانشجو ملزم است تمامی دروس مقطع کارشناسی پیوسته رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری را بگذراند.

برای دیپلمه‌های بهیاری که درگروه علوم تجربی شرکت می‌کنندآزمون درس بهیاری به عنوان یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ برگزار می شود. تاثیر نمره این درس در نمره کل مربوط به رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری برای پذیرش این رشته‌ها با استفاده از سهمیه بهیاری بصورت تاثیر قطعی است. حدنصاب نمره لازم برای پذیرش داوطلبان حایز شرایط در سهمیه بهیاری هر یک از کدرشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری، کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد آن کدرشته محل خواهد بود.

داوطلبان بهیار حائز شرایط داری حدنصاب نمره، با توجه به ظرفیت مربوطه با یکدیگر رقابت کنند. در شکست ظرفیت حاصل ضرب سهم در ظرفیت هر کد رشته محل به صورت ریاضی گرد می‌شود. داوطلب بهیار در کد رشته محلهای انتخابی دوره‌های مجازشده، در سهمیه های مجاز گزینش می‌شود و برای کد رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری انتخابی، ابتدا با سهمیه بهیاری، سپس در سهمیه های مجاز نیز گزینش خواهد شد.

میزان تعهد خدمت استفاده کنندگان از این سهمیه دو برابر طول مدت تحصیل و مطابق مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. داوطلبانی که با توجه به ضوابط فوق علاقه‌مند به استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری هستند، لازم است علاوه بر انتخاب یکی از سهمیه‌ها بند ۳۹ ،برحسب مورد وضعیت خود را با علامتگذاری قسمت مربوط در بند ۳۳ فرم تقاضانامه ثبتنام اینترنتی مربوط تعیین کرده و همچنین استان محل خدمت (استان محل خدمت شاغلین بهیاری) خود را در همین بند درج و مدارک لازم را نیز تهیه کنند تا از اولویت اختصاص داده شده برای رشته ذیربط استفاده کنند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1176508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =