به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان دانشگاه آلتو چندی پیش تصمیم گرفتند که به بررسی چالشهایی بپردازند که موجب خستگی کاربران در هنگام مرور اینترنت میشود. آنها همچنین رفتارهایی را که باعث به هم ریختگی کاربران میشود و واکنش آنها در مقابل این استرس را مورد بررسی قرار دادند.
محققان متوجه شدند که عادات وبگردی نقش مهمی در به هم ریختن مرورگر دارد. آنها با مصاحبهها و نظرسنجیهای آنلاینی که انجام دادند، دریافتند زمانی که کاربران تعداد زیادی برگه (تب) و پنجره مرورگر را باز نگه میدارند، دچار استرس مربوط به در هم ریختگی میشوند. البته عناصر تعاملی مانند آگهیهای آنلاین و پنجرههای تبلیغات که به یکباره برای کاربر باز میشوند، به این در هم ریختگی دامن میزند.
اینترنت ملی در جهان و چین /بخش اول
این موضوع زمانی که کاربر همزمان مشغول چندین کار است و یا زمانی که در بستن برگهها مردد شده یا در حال انجام کاری پیچیده است، بدتر میشود. در واقع، هنگامی که کاربر برگههای مربوط به چند فعالیت آنلاین مختلف را باز نگه میدارد -مثلا یک تب مربوط به رزرو بلیت را مدیریت میکند و همزمان در برگه دیگری با دوستان یا همکارانش چت میکند- دچار به هم ریختگی و استرس میشود.
جان لیندکویست، دانشیار دانشگاه آلتو، در این مورد میگوید: مثل این است که افراد یک خانواده به غیر از اینکه از میز آشپزخانه برای صرف غذا استفاده میکنند، بچهها همزمان تکالیفشان را روی آن انجام میدهند و روی آن بازی شطرنج میکنند. همه در یک زمان و بدون هیچ گونه مرتب کردنی.
او میافزاید: باز گذاشتن صفحات متعدد وب پس از پایان کار به این آشفتگی اضافه میکند و این به هم ریختگی خودش تحت تاثیر نحوه جستجوی اطلاعات و حرکت از صفحهای به صفحه دیگر است.
به گفته لیندکویست، کاربران خیلی زود یادشان میرود که به دنبال چه بودند. زیرا زمانی که محتوای جالبی را روی صفحه مرورگر میبینند، تمرکزشان را از دست میدهند و دوباره شروع به دنبال کردن پیوندها و باز کردن برگههای جدید میکنند.
تغییر رفتار؟
مطالعه محققان فنلاندی نشان داد که بسیاری از کاربران برای تغییر رفتار یا نگرش خود نسبت به شلوغی و استرس، واکنش نشان میدهند و در این میان، تنها راهکارهای اولیه و تمرکز بر خود مساله مفید است. مثلا میتوانند آگاهانه، تعداد تبهای مرورگر خود را به حداقل برسانند.
رونگجون ما، محقق دوره دکتری دانشگاه آلتو، میگوید: اما همانطور که از شرکتکنندگان در مصاحبه آموختیم، راهحلهای تمرکز بر مشکل همیشه موثر نیست. گاهی اوقات همین کار، کاربران را از اتخاذ استراتژیهای موجود بازمیدارد.
محققان دریافتند که همین تلاش برای مقابله با تغییر نگرش گاهی نتیجه عکس دارد. استراتژیهای متمرکز بر احساسات، مانند تلاش برای فکر نکردن به استرس، میتواند تا حدودی کارساز باشد.
هنریک لاسیلا، محقق دکتری دانشگاه آلتو، میگوید: استراتژیهای متمرکز بر احساسات نیز میتوانند در موقعیتهای خاص مفید باشند. مثلا برای کاربری که ابزار بسیار محدودی برای کم کردن تعداد پنجرههای مرورگرش دارد، راحتتر میتواند راههایی برای مقابله با این چالش پیدا کند.
محققان خاطرنشان کردند که تکنیکهای «سازماندهی»، مانند استفاده از ابزارهایی برای مدیریت برگهها، ممکن است منجر به در هم ریختگی بیشتر کابر شود. این رویکرد شبیه به کسی است که هیچ وقت خانهاش را تمیز نمیکند، بلکه فقط وسایلش را در همان فضایی که نیاز دارد، مرتب میکند. این روش هیچ وقت مشکل را حل نمیکند.
لیندکویست امیدوار است که یافته های این تیم به افراد کمک کند تا رفتار مرورگر خود را بررسی کنند و تجربه خود را بهبود بخشند. از نظر او، این تحقیق در تلاشی گستردهتر برای بهرهمندی از کامپیوتر و در عین حال پرداختن به کمترین ویژگیها و معایب آنها است.
او میگوید: ما هر روز از کامپیوتر استفاده میکنیم و قطعاً کامپیوتر ابزار ایدهآلی برای همه کارها نیست. خیلی اوقات نوشتن روی کاغذ روشی بهتر و مفیدتر است.
محققان قصد دارند که از این منظر به مساله نگاه کنند که چگونه کاربران میتوانند با وجود کامپیوتر و تبلت و گوشی، زندگی معنادار و بهتری داشته باشند.
انتهای پیام/
نظر شما