خلف وعده وزیر علوم برای کسری خدمت سربازی/ ۱۲۳ کشور اصلاً سربازی اجباری ندارند

دبیر کانون خیریه دانشگاه گیلان گفت: مهرماه ۱۴۰۱ وزیر علوم اعلام کرد برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که در راستای رفع نیازهای کشور نوشته می‌شوند، کسری خدمت در نظرگرفته شود اما تا کنون هیچ آیین‌نامه‌ای برای تحقق آن نوشته نشده است.

مهدی نورمحمدی سیگارودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره پیشینه دوره سربازی در ایران اظهار کرد: سربازی به شکل کنونی در کشور از زمان رضاخان به وجود آمد. شیوه سربازی اجباری که در ایران انجام می‌شود، نخستین باردر فرانسه مطرح شد و ورود آن به حمله شوروی و انگلیس برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون سربازی در دنیا تغییرات بسیاری داشته است؛ اما در ایران بدون تغییر مانده است. 

مشمولان دارای ۴ فرزند از خدمت سربازی معاف شدند

این فعال دانشجویی با بیان این که بررسی سربازی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که فقط ۱۱ درصد کشورهای دنیا سربازی را اجباری کرده و زمان بیش از ۱۸ ماه برای آن درنظرگرفته‌اند، افزود: ۱۱ درصد کشورها شامل ۲۴ کشور می‌شود که ایران، کره شمالی، مصر و سوریه در این دسته قرار دارند. گروه دیگر کشورهایی هستند که کمتر از ۱۸ ماه سربازی دارند؛ اما سربازی شان اجباری است. این کشورها هم ۱۱ درصد کشورهای جهان مانند سوئیس و فنلاند هستند. برخی دیگر از کشورها صرفا به صورت نظامی غیرمسلح سربازی می‌گیرند که شامل هفت کشور می‌شود؛ مثل اسپانیا، قبرس و بلاروس. برخی کشورها هم سربازی انتخابی دارند یعنی در هر بازه زمانی انتخاب می‌کنند که چند سرباز نیاز دارند. مانند فنلاند، اندونزی و تایلند.

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان با اشاره به این که نکته قابل توجه این است که حدود ۱۲۳ کشور اصلا سربازی اجباری ندارند و فقط از نیروهای داوطلب استفاده می‌کنند، مانند آمریکا، امارات، کانادا، آلمان و کویت، گفت: مقایسه کشورهای جهان نشان می‌دهد که ایران یکی از سختگیرترین کشورها در زمینه سربازی است. سختگیرانه بودن سربازی، مشکلات زیادی مانند اختلالات روانی، دوری از خانواده، احساس ناکارآمدی، ترس از مکان سربازی و استفاده از مواد دخانی ایجاد کرده است.

سربازی در افزایش افکار خودکشی تاثیر دارد

دبیر کانون خیریه دانشگاه گیلان با تصریح بر این که پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سربازی در افزایش افکار خودکشی تاثیر داشته است، یادآور شد: سربازی در دوره‌ای از جوانی قرار گرفته است که بهترین زمان برای تحصیل، اشتغال، آینده‌سازی و رسیدن به درآمد پایدار قرار گرفته است و همه این موارد با اجبار به سربازی نابود می‌شوند. جوانانی که پس از فارغ‌التحصیلی مجبورند ۲ سال به سربازی بروند، اکثر قریب به اتفاقشان پس از این مدت دیگر تفکر دانشگاهی ندارند. ایده‌پردازی، رویاپردازی و کارآمدی آن‌ها به دلیل جو منفی سربازی از بین می‌رود. به طوری که در پایان این دوره یک جوان بی‌انگیزه، خموده و افسرده باقی می‌ماند. به عبارت دیگر، پیشرفت تکنولوژی به حدی است که همین جدایی ۲ ساله از فضای علمی، کارایی جوانان را می‌گیرد.

سیگارودی با بیان این که در برخی موارد، جوانان تحصیل‌کرده به عنوان آبدارچی و نظافتچی به کار گرفته شده یا پادوی مافوق خود می‌شوند، افزود: این عملا نوعی بیگاری کشیدن از جوانان است. نیروهای مسلح به جای استخدام نیروی خدماتی از جوانان تحصیل کرده استفاده می‌کنند. حتی برخی صاحب نظران معتقدند که نظام وظیفه از نظر شرعی مشکل دارد چون جهاد اجباری نمی‌شود. همچنین مقام معظم رهبری هم تاکید دارد که ایجاد امید برای جوانان ضروری است.

دبیر کانون خیریه دانشگاه گیلان با اشاره به این که در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که سن جمعیت به سمت پیری می‌رود، گفت: ولی هم‌اکنون که جمعیت جوان در کشور وجود دارد، چه استفاده‌ای از آن‌ها می‌شود. نکته دیگر این است که در شرایط کنونی کشور، مشکلات محدود به امنیت نظامی نیست. سوال من این است که آیا ما فقط برای امور نظامی نیاز به سرباز داریم؟! واقعیت این است که جنگ فرهنگی موضوع جدی‌تری در عصر حاضر است. اصلا دنیا با جنگ سایبری مواجه است اما در کشور ما هیچ فکری برای این جنگ نمی‌شود. چرا ما هیچ سربازی در جنگ فرهنگی و سایبری نداریم؟

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان افزود: به نظر من دلیل تغییر نکردن شرایط این است که حاکمیت برنامه‌ای برای جوانان ندارد. ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار سرباز در کشور داریم. اگر قرار باشد این تعداد نیرو استخدام شود مبلغ حقوق آن‌ها سنگین خواهد شد. در حالیکه این چند صد هزار نفر می‌توانند نیروهای پادوی بدون مواجب باشند، هیچ حق صنفی هم ندارند و مطیع محض هستند. پیشنهاد من این است  که در هر استان چند سرباز شورای صنفی تشکیل دهند و اگر در مواضعی حق سربازان ضایع شد، بتوانند به گوش مسئولان برسانند.

وی با بیان این که هم‌اکنون در کشور سه میلیون مشمول غایب داریم. یعنی کسانی که زمان سربازیشان رسیده اما نرفته اند، گفت: این افراد با مشکلات بسیاری روبرو هستند. نمی‌توانند پاسپورت بگیرند یا در امور اداری به مشکل می‌خورند. باید از مسئولان بپرسیم سربازی چه دستاوردی برای جوانان کشور دارد؟! تعداد زیادی جوان با استعداد در کشور وجود دارد که چون کارت پایان خدمت ندارند، نمی‌توانیم از آن ها استفاده کنیم.

وعده وزیر علوم درباره کسر خدمت سربازی بی‌نتیجه ماند

سیگارودی خاطرنشان کرد: اخیرا برخی مسئولان صحبت‌هایی در زمینه سربازی داشته‌اند. ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ وزیر علوم اعلام کرد که در جلسه‌ای که با ستاد نیروهای مسلح داشته‌ایم، مقرر کرده‌ایم که برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که در راستای رفع نیازهای کشور نوشته می‌شوند، کسری خدمت در نظرگرفته شود. ماه‌ها از این خبر می‌گذرد اما هیچ آیین‌نامه‌ای برای تحقق آن نوشته نشده است. تجربه نشان داده است رهبری در موارد مشابه سریعا موافقت کرده است. پس این که ماه‌ها گذشته و هیچ اتفاقی نیفتاده نشان از کم‌کاری وزارت علوم دارد. در دیدار نوروزی رهبری با مسئولان گفته شد که باید پیگیر وعده‌هایی که به مسئولان می‌دهند باشند. این مورد یکی از نمونه‌هایی است که پیگیری نشد و فقط وعده بود.

دبیر کانون خیریه دانشگاه گیلان اظهار کرد: رئیس کل ستاد نیروهای مسلح دهم اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد در حال تلاش برای کاهش مدت زمان سربازی هستیم. ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ رئیس مجلس از دیدار با رهبری در زمینه سربازی خبر داد و گفت که رهبری معتقدند اساس سربازی باید تغییر کند. همه این اظهارات قبل از ۱۴۰۲ مطرح شده اند. باید از مسئولان بپرسیم چرا اقدامات واقعی در این زمینه انجام نمی‌شود؟! به نظر من، نبود ایده پردازی، نبود پیگیری و بورکراسی‌های دست و پاگیر مانع از بهبود وضعیت می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =