اختلالات روانی معضلی فراگیر در جامعه / ۲۰ در صد مردم مشکلات روانشناختی دارند

هزینه‌های روانشناسی زیاد است و با وجود اینکه اکثریت جامعه توان پرداخت هزینه‌های درمان روانشناسی را ندارند، اما باز هم اقدامی از سوی برخی بیمه‌ها صورت نگرفته است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، اختلالات شخصیتی در جامعه رو به افزایش است و بنا به گفته علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور، ۲۰ در صد مردم جامعه ما مشکلات روانشناختی دارند که این عدد بسیار بزرگی است و ما با یک معضل جدی روبه رو هستیم با این وجود، چرا مردم برای درمان این اختلالات به روانشناس مراجعه نمی‌کنند؟

بیشتر بخوانید: 

بیشتر بیماری‌های جسمی ناشی از مشکلات روانی است / سهم ۵ درصدی بیمه از پوشش هزینه‌های روانشناسی

در مراجعه نکردن مردم به روانشناس عوامل، اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی دخیل هستند. بیشتر مردم معتقدند روانشناسان جز صحبت کاری نمی‌کنند و وقتی کسی به آن‌ها توصیه می‌کند تا به روانشناس مراجعه کنند، در حالی که بسیار از این حرف ناراحت می‌شوند با غرور پاسخ می‌دهند: «بابا من خودم مشاورم» و با این عقیده هرگز به درمان اختلالاتشان اقدام نمی‌کنند که درمان نکردن این اختلالات باعث می‌شود روز به روز به افرادی که نیاز به روانشناس دارند، افزوده شود.

از طرفی بیماری‌ها و اختلالات روانی منجر به بیماری جسمی می‌شود در این خصوص حسین روزبهانی روانشناس بالینی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز عنوان کرد: متاسفانه بیشتر بیماری‌های جسمی ناشی از مشکلات روانی است که اصطلاحا سایکوسوماتیک نامیده می‌شوند که یعنی روان فرد باعث ایجاد مشکلات جسمی در او می‌شود.

از دلایل فرهنگی و اجتماعی که مانع مراجعه افراد به روانشناس می‌شود، می‌توان به این اشاره کرد که برخی معتقدند مشاوران فقط می‌خواهند از آن‌ها پول بگیرندو تخصصی ندارند. شهرزاد هودین‌شاد روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در رابطه با علت مراجعه نکردن مردم به روانشناس‌ها گفت: یکی از دلایل مقاومت مردم در برابر رفتن پیش تراپیست، نداشتن آگاهی است. علاوه بر این روانشناسی علم تازه‌ای است و شخصی که احساس می‌کند به کمک روانشناس احتیاج دارد، با خود فکر می‌کند که مشاور از وضعیت من خبر ندارد و چیزهایی که بر من گذشته را نمی‌داند. 

هودین‌شاد گفت: مورد دیگر اینکه معمولا افراد احساس می‌کنند که مشاوره با پیشنهادهایی که می‌دهد، قصد دارد درست و غلط را به آن‌ها بیاموزد. هنوز اینکه روانشناس قصد دارد با پیشنهادهای خود به بهبود شرایط بیمار کمک کند، جا نیفتاده است و این به این دلیل است که مردم از روانشناس تصاویر فانتزی در ذهن دارند حتی در مشاوره پیش از ازدواج افراد معمولا به این خاطر می‌آیند که برای  تصمیمی که از قبل گرفته‌اند تایید بگیرند.

دیدگاه منفی جامعه مانع از مراجعه افراد به روانشناس می‌شود 

 از طرفی دیدگاه منفی که جامعه به کسی که تحت نظر روانشناس است، نیز در این امر دخیل است چراکه بیشتر مردم این تصور را دارند که فقط کسی به روانشناس مراجعه می‌کند که دیوانه باشد. این در حالی است که برای پیشگیری از اختلالات، خودشناسی و راهنمایی گرفتن در امور مختلف مراجعه به روانشناس ضروریت دارد البته این دیدگاه بیشتر در گذشته رایج بود و امروزه با پیشرفت علم، جامعه نگاه بهتری دارد.

عوامل اقتصادی از جمله مسائلی است که مانع مراجعه افراد به روانشناس می‌شود همانطور که مشاهده می‌شود هزینه‌های روانشناسی بالا است. شهرزاد هودین شاد روانشناس در این خصوص تصریح کرد: در قشر ضعیف و تهی دست جامعه مشکلات و مسائلی هست که نیاز به خدمات اورژانسی روانشناس دارند اما امروزه روانشناسی جزو خدمات لاکچری است و به کسی که به روانشناس مراجعه می‌کند به عنوان کسی نگاه می‌کنند که بضاعت مالی بالایی دارد چرا که مراجعه به روانشناس را جزو نیازهای اولیه خود نمی‌دانند. در حالی که یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های سلامت جامعه مراجعه به روانشناس است. 

بی‌توجهی بیمه‌ها به خدمات روانشناسی

با وجود اینکه اکثریت جامعه توان پرداخت هزینه درمان روانشناسی را ندارند، اما باز هم اقدامی از سوی برخی بیمه‌ها صورت نگرفته است و بیشتر روانشناسان معتقدند اینکه بیشتر مردم توان پرداخت هزینه درمان‌های روانشناسی را ندارند، به این خاطر است که بیمه هزینه‌های روانشناسی را پوشش نمی‌دهد.

روزبهانی روانشناس بالینی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: فقط پنج درصد از هزینه‌های روانشناسی توسط ۲ بیمه تحت پوشش قرار گرفته‌اند ولی بقیه بیمه‌‎ها به خصوص بیمه‌های مهمی مانند بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی و نیروهای مسلح هنوز هزینه درمان‌های روانشناسی را تحت پوشش خود قرار نداده‌اند.

در رابطه با این موضوع  شهرزاد هودین‌شاد روانشناس گفت: سال‌ها است که بیمه‌های پایه مثل تامین اجتماعی خدمات روانشناسی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. تنها بیمه‌ای که برخی هزینه‌های روانشناسی را تحت پوشش قرار می‌دهد، بیمه نیروهای مسلح است اما چرا نباید تمام افراد جامعه این امکان را داشته باشند؟

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به این که میزان اختلالات روانی در جامعه ما بسیار زیاد است اما بازهم اقدامی از سوی هیچ نهادی مشاهده نمی‌شود بالا بودن اختلالات روانی در جامعه می‌تواند به وجود آورنده مشکلات بسیار جدی باشد. هر شخصی که اختلالی دارد، در جامعه قدم می‌زند، خانواده دارد و با دیگر افراد ارتباط برقرار می‌کند و خواسته یا ناخواسته با رفتارهای سمی باعث بروز اختلالات در دیگر افراد می‌شود و به دیگران آسیب روحی و یا گاهی جسمی می‌زند. دولت باید با بیمه کردن هزینه‌های روانشناسی و نرمالایز کردن مراجعه به روانشناس، با درمان کردن بیماران روانی از بروز و شیوع اختلالات روانی بکاهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =