کاهش قیمت گوشت درگیر وعده‌های مسئولان / واردات هم تغییری در بازار ایجاد نکرد

بازار گوشت قرمز حدود چند ماهی است که روند نا به سامانی را طی می‌کند و وعده‌های مسئولان برای کاهش قیمت این کالا پس از انجام واردات، همچنان محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بازار گوشت قرمز چند ماهی است که دچار نوسانات شده و این امر گلایه‌مندی مردم را به همراه داشته است، در این بین، وعده‌های مسئولان مبنی بر بازگشت آرامش به بازار گوشت قرمز و پایین آمدن قیمت آن با واردات نیز همچنان ادامه دارد، اما در این مدت هیچ‌گونه کاهش قیمتی را شاهده نبوده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

تولید گوشت قرمز در کشور افزایش می‌یابد

بر اساس آمار به‌دست آمده، مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور به حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم رسیده که این روند کاهشی، اگر ادامه داشته باشد، تغذیه مردم به ویژه قشر کم‌درآمد جامعه با مشکل مواجه می‌شود و آنها باید به سراغ جایگزین گوشت قرمز باشند، با این وجود هر کیلوگرم گوشت گوسفند و گوساله در بازار بیش از ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز نیز حاکی از آن است که هیچگونه کاهش قیمتی نسبت به شهریور ماه تا به امروز در حوزه گوشت نداشتیم و در همان قیمت ثابت خود باقی مانده است، تنها قیمت گوشت گوساله، افت حدود ۲۰هزار تومانی داشته است.

طبق گفته‌های صنف قصابان، واردات گوشت نیز در کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار نبوده است و بر این باورند که واردات به شرطی قیمت را کاهش می‌دهد که گوشت با کیفیت وارد شود، اما اینطور نبوده و قیمت گوشت گوسفندی هیچ تغییری نداشته چرا که مردم بعد از یک بار خرید گوشت وارداتی دیگر سراغ آن نمی‌روند، این در حالی است که گوشت‌های وارداتی قیمت پایین‌تری دارند، به طور مثال، لاشه کامل گوشت گوسفندی ایران ۴۵۰هزار تومان و لاشه کامل گوشت وارداتی از کنیا ۲۸۲هزار تومان است که با وجود قیمت پایین گوشت وارداتی هیچ کس رقبتی به خرید آن ندارد، زیرا گوشت وارداتی بسیار خشک و کیفیت پایینی دارد و حتی کبابی‌ها هم حاضر به خرید آن نیستند.

قیمت گوشت

در این میان، مسئولان در رابطه با کاهش قیمت گوشت قرمز همچنان با شبهه حرف می‌زنند، تا جایی که علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز درباره چرایی کاهش نیافتن قیمت گوشت قرمز با وجود واردات گفته: در حال حاضر گوشت گوسفندی و گوشت گوساله به‌صورت روان وارد کشور می‌شود و روند کشتار نیز در شرایط عادی به سر می‌برد، بر اساس اطلاع ما کشتار گوساله در تهران نیز به منظور تنظیم بازار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ما فعلا منتظر هستیم که واردات، بازار را اشباع کند، وعده داد که روند کاهشی قیمت گوشت طی ماه‌های آینده مشخص شود.

ملکی همچنین به موضوع حمایت از تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان در کشور ما به‌همان اندازه که هزینه می‌کنند به‌همان مقدار هم، دام را می‌فروشند و در حال حاضر نیاز زیادی به حمایت ندارند اما باید حمایت از تولیدکنندگان را در دستور کار داشته باشیم. ما با واردات فقط کمبود را جبران می‌کنیم و تولیدکننده عرضه خود را طبق معمول انجام خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز، گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی است که باید سه تا چهار بار در هفته مصرف شود، با این وجود اگر این روند افزایشی قیمت و نوسانات بازار آن ادامه داشته باشد به تدریج گوشت قرمز از سفره‌ها کم رنگ و یا حذف خواهد شد که این مسئله خطراتی را برای سلامت مردم جامعه به همراه دارد، حال باید دید آیا وعده‌های مسئولان مبنی بر تعادل و کاهش قیمت گوشت قرمز با واردات، چه زمانی محقق می‌شود زیرا سابقه نشان داده که قیمت گوشت در فصل‌های پاییز و زمستان با توجه به سرما افزایشی خواهد شد و نه کاهشی.

کارآموز خبرنگاری: نسترن تقی‌زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1200998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =