سردرگمی مردم در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی / یارانه نقدی حذف می‌شود؟

طرح کالابرگ الکترونیک به عنوان طرح تشویقی دولت در راستای حمایت از مردم به هفت دهک ابتدایی درآمدی کشور اختصاص یافته، اما اجرای این طرح مردم را با سردرگمی‌هایی مواجه کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال‌جاری براساس تکلیف قانونی در بودجه به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در ۳۱ استان کشور به عنوان یک طرح ملی پرداخت.

بیشتر بخوانید:

دهک‌بندی خانوارها به زودی تغییر می‌کند

این طرح در ابتدا برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در دهک‌های اول تا سوم از ۱۳ خرداد اجرا شد، اما اکنون این امکان برای دهک‌های چهارم تا هفتم نیز فراهم شده است. 

چه کالاهایی شامل طرح کالابرگ الکترونیک می‌شود؟

کالاهای ۱۱گانه مورد نظر دولت در طرح کالابرگ الکترونیک شامل شیر، ماست، پنیر، قند و شکر، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز منجمد، روغن، برنج، حبوبات و ماکارونی است. 

در طرح مذکور کارت جدیدی برای کالابرگ الکترونیکی صادر نشده و همه کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، قابل استفاده است.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در طرح کالابرگ الکترونیک هر شخصی ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را (از ۱۱ قلم کالای تعریف‌شده در سبد کالایی) خرید کند، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت می‌کند.

عسگریان همچنین گفته است که یارانه نقدی حذف نمی‌شود و اختیار مردم نیز درباره یارانه اولیه خود سلب نمی‌شود.

پاسخ به برخی از سوالات و ابهامات مردم درباره کالابرگ الکترونیک

با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک برخی از افراد برای استفاده از اعتبار خود با سوالات و ابهاماتی مواجه شده‌اند؛  به‌عنوان مثال برخی از مخاطبان اعلام کرده‌اند که در هنگام خرید، با اجبار فروشنده برای خرید برخی کالاها مواجه شده‌اند و خواستار پیگیری این موضوع شده‌اند. در همین باره رضا یحیوی، مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ۱۱ قلم خوراکی تعیین‌شده در طرح مذکور جزء کالاهای تعزیراتی هستند، هر نوع تخلف مانند گران‌فروشی، کم‌فروشی و اجبار به خرید کالای خاص توسط فروشنده ممنوع بوده و مردم باید موارد را به تعزیرات یا سامانه ۱۲۴ وزارت صمت گزارش دهند.

یحیوی در ادامه افزود: مردم در فروشگاه‌هایی که متصل به شبکه کالابرگ الکترونیک هستند، از ۱۱ گروه کالایی با هر نشان تجاری و برندی می‌توانند، خرید خود را انجام دهند. 

یکی دیگر از مخاطبان درباره نحوه قیمت‌گذاری کالاها سوال پرسیده و اعلام کرده که این طرح چگونه قیمت‌ها را برای مردم جبران خواهد کرد؟

یحیوی در پاسخ به سوال فوق با اشاره به اینکه مبنای قیمتی کالاهای طرح کالابرگ الکترونیک قیمت‌های سال ۱۴۰۱ بوده و جبران این فاصله قیمتی برعهده دولت است، تاکید کرد: براساس تصمیم دولت افراد مکلف هستند برای استفاده از طرح تشویقی ۲۰۰ هزارتومان از یارانه خود را خرید کنند و مردم می‌توانند برای استعلام قیمت‌ها و اعتبار باقی‌مانده به شبکه ملی اعتبار (نرم‌افزار شما) که در برنامه‌های بازار و مایکت قابل دانلود است، مراجعه کنند.

چرا یارانه افراد بدون استفاده از طرح کالا برگ الکترونیک و دریافت وام، کمتر واریز شده است؟
وی درپاسخ به این سوال گفت: کسر از یارانه بدون خرید استفاده از اعتبار موضوعی متفاوت است و افراد می‌توانند برای پیگیری این موضوع با شماره ۶۳۶۹ تماس بگیرند و با اعلام کدملی خود نتیجه را دریافت کنند. 

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت برای تقویت سبد تغذیه‌ای مردم در خرداد سال‌جاری توسعه شبکه کالابرگ الکترونیک را آغاز کرده است، گفت: در ابتدای اجرای این طرح ۲۰ هزار ترمینال در کشور به شبکه متصل شدند، اما در حال حاضر این عدد به ۱۴۵ هزار در کشور رسیده است. 

اتصال پلتفرم‌های اینترنتی به طرح کالابرگ الکترونیک به‌زودی

یحیوی با تاکید بر اینکه تاکنون برخی از پلتفرم‌های اینترنتی مانند اسنپ‌مارکت در این طرح موفق عمل کرده‌اند، گفت: تا چند روز آینده چند پلتفرم دیگر به شبکه متصل خواهند شد. 

به گفته وی، هدف دولت از اجرای طرح مذکور ایجاد یک سبد امن تغذیه‌ای با ۱۱ قلم کالا برای تامین ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها است.

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیحی یارانه مشمولان دهک‌های اول تا سوم از ۴۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا نهم به ۳۰۰ هزارتومان افزایش یافت و اکنون هفت دهک ابتدایی امکان استفاده از طرح کالابرگ الکترونیک را دارند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1202441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =