به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با عنوانهایی مانند «کارگاه آشیانه عشق»، «مهندسی ازدواج»، «شفای زندگی جنسی»، «نشانههای مرد عاشق» هزاران دنبال کننده را فریب میدهند. دورههای میلیونی میفروشند و آنلاین با حق ویزیتهایی سرسامآور مشاوره میدهند.
بیشتر بخوانید
روند صعودی آمار اختلالات روانی در کشور / ۶۰ درصد ایرانیان از وجود اختلال روان در خود اطلاع ندارند
از نگاه کاسبان روان، فرقی ندارد که شما چه شرایط خانوادگی و ویژگیهای شخصیتی دارید، اگر مثلا از سوی همسرتان بیمیلی دیدید، آقا و خانم روانشناس برای شما نسخهای دارد که آن را به هزار نفر دیگر که از زمین تا آسمان با شما تفاوت دارند، فروخته است. کاسبان روان یا روانشناسان زرد شما را نه به چشم یک انسان بلکه یک کلیک، لایک و اسکناس میبینند.
جذابهایی که فن بیان دارند اما علم ندارند
صفحات روانشناسی در فضای مجازی، قارچگونه رشد کردهاند و هر آنکه چیزی از اصول تولید محتوا میداند، جذابیت بصری و فن بیانی هم دارد، تحت عنوان روانشناس به مردم اطلاعات میدهد. به واسطه داشتن دنبال کننده بسیار و یا حتی توافقات پشت پرده برخی از این افراد با تهیهکنندههای برنامههای تلویزیونی، روانشناسنماها سر از برنامههای صدا و سیما هم درمیآورند. ممکن است این افراد در روانشناسی هم تحصیل کرده باشند اما اثری از نامشان در سایت نظام روانشناسی نیست؛ به این معنا که پروانه اشتغال ندارند.
این افراد خوب میدانند که چطور در مخاطب خود احساس نیاز ایجاد کرده و اعتماد وی را برای خرید دورهها یا درخواست مشاوره جلب کنند. اعتماد به صفحات روانشناسی از فرهنگ مراجعه نکردن به روانشناس نشات میگیرد چراکه افراد ترجیح میدهند برای حل مشکل خود به جای زحمت مراجعه به روانشناس تائید شده، به دیدن یک ویدیو بسنده کنند.
علیرضا واحدی روانشناس درباره تبعات حضور پرتعداد این صفحات به ایسکانیوزگفت: متاسفانه بسیاری از مردم خودشان را روانشناس یا مشاور میدادند؛ حتی تفاوت مشاوره و روانشناسی را هم نمیدانند و با نظرات اشتباه و غیرعلمی و عملی زندگی خود و اطرافیان را دچار چالش و مشکلات شدید میکنند.
روانشناس اجتماعی بیان کرد: این امر که افراد بسیاری با اختلالات روانی در جامعه هستند که حتی خود یا خانوادهاشان از این موضوع آگاهی ندارند، واقعیت است. متاسفانه مدارس، رسانهها، دانشگاه و حتیخانوادهها هیچ آموزشی تحت عنوان سلامت روان به جامعه ارائه نمیکنند. فردی که دسترسی به روانشناس ندارد تا با مشکلات روانشناختی و اختلالهای حاد آشنایی پیدا کند، اگر به شدیدترین اختلال هم دچار شود نه خود میداند که مبتلا شده و نه خانواده میتواند به او کمک کند.
دلایل تمایل مردم به روانشناسی زرد
شهرزاد هودینشاد روانشناس در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل تمایل مردم به روانشناسی زرد گفت: مردم برای رفتن پیش متخصص مقاومت به خرج میدهند و جمله معروف بین مردم نیز این است که روانشناسها خودشان دیوانهاند و روانشناس که جز صحبت کاری انجام نمیدهد. اولا اینکه هیچ دکتر قلبی اگر به مریضی قلبی دچار شود، با چاقو قلب خودش را جراحی نمیکند پس یک روانشناس میتواند آدم متخصصی باشد اما خودش هم درگیر مسائلی شود که برای حل آنها مجبور شود تراپیست بگیرد.
روانشناسنماها مشکلات بیمار را در صفحات مجازی خود به اشتراک میگذارند
روانشناس عنوان کرد: این افراد با گرفتن ویدیو از مشتریهای راضی، حریم شخصی بیمار را رعایت نمیکنند و مشکلات بیمار را در صفحات مجازی خود به اشتراک میگذارند. این شلوغ بازیهای فضای مجازی مخاطبان صفحه این افراد را به این سمت میکشاند که فکر کنند چرا با مراجعه به تراپیست پول خود را هدر دهیم درحالی که میتوانیم با هزینه کمتر همان نتیجه را به دست آوریم.
هودینشاد اظهار کرد: ما در پروسه درمان حتما درد و رنج را تجربه میکنیم؛ زمانی که هیجانات و احساساتی که فرد در درون خود حبس و انباشته کرده و با آن کنار نیامده است، در اتاق درمان بالا میآید، خیلی از افراد حساس که برخی از آنها بیماری زمینهای دارند، به خاطر همین درد احساسی از ادامه پروسه درمان اجتناب میکنند.
سندرم نتیجه فوری
وی افرود: از طرفی برخی افراد به سندرم نتیجه فوری دچارند؛ این سندرم اینگونه است که اگر من بدانم با زدن یک دکمه به من همبرگر میدهند، بدون در نظر گرفتن مضرات آن دکمه را میفشارم و در لحظه از خوردن آن لذت میبرم. در پکیجهای آماده روانشناسان زرد هم یک نسخه برای تمامی افراد وجود دارد. چگونه میشود مشکلات افراد مختلف را این گونه حل کرد؟ یک راهکار میتواند زندگی من را خراب کند در حالی که همین راهکار میتواند مشکل فرد دیگری را حل کند اما وقتی بخشی از افراد واکنش مثبتی به پکیج مورد نظر نشان دهند و اعلام کنند که از آن راضی هستند، مخاطب تحت تاثیر هیجانی قرار میگیرد و فکر میکند اگر پکیج به بهبود وضع او کمک نکرده، خودش مقصر است.
تخلفات روانشناسان تائید شده قابل پیگیری است
هودینشاد عنوان کرد: کسی که روانشناس است، کارت نظام دارد و پروانه میگیرد. اگر پروانه و شماره نظام او را استعلام بگیرند تمامی اطلاعات روانشناس مشخص میشود. در نتیجه اگر کسی از روانشناس شاکی باشد، به راحتی میتواند درسازمان نظام شکایت کند و اگر تشخیص دهند که حق با شاکی است، آن مشاور محکوم به محرومیت از فعالیت خواهد شد.
وی گفت: روانشناسان زرد تحصیلات مرتبط، نماد اعتماد الکترونیک و مدرک معتبر ندارند و حرفشان هم این است که مدرک مهم نیست. پس اگر مدرک مهم نیست که شما زیر نظر کدام ارگان فعالیت میکنید؟ فعالیت این افراد در فضای مجازی است و در فضای حقیقی این افراد هیچ رزومهای ندارند.
قوهقضائیه به ماجرای روانشناسان زرد ورود کند
روانشناس در رابطه با اینکه چگونه باید با این مشکل مقابله شود، گفت: مسئله در سازمان نظام روانشناسی باید پیگیری شود ما از دکتر حاتمی تقاضا کردیم که به این موضوع ورود پیدا کنند و یک سری اقدامات انجام دهند. ولیکن واحد حقوقی سازمان هم باید این افراد را از طریق قوه قضاییه احضار کند اما هماهنگی قوه قضاییه با سازمان نظام خیلی ضعیف و علاوه بر این تعداد این افراد در فضای مجازی خیلی زیاد است. خصوصا در دوان کرونا که استفاده از فضای مجازی خیلی زیاد شده بود، تعداد روانشناسان زرد هم افزایش پیدا کرد.
وی افزود: دو نهاد سازمان نظام روانشناسی و قوه قضاییه باید با یکدیگر متحد شوند که متاسفانه هماهنگی بین این دو نهاد بسیار ضعیف است؛ یعنی اینکه سازمان نظام اعلانی به قوه قضاییه فرستاده است که از سوی قوه قضاییه خیلی پیگیری نشده است.
نحوه شناسایی روانشناسان تائید شده
از آنجایی که مخاطبان روانشناسی زرد گاهی هزینههای سنگینی برای استفاده از دورههای روانشناسنماها میپردازند، نمیتوان گفت که دلیل مراجعه نکردن مردم به روانشناس تائید شده، هزینه بالای خدمات روانشناسی است. در واقع این موضوع از ناآگاهی نشات میگیرد. افراد میتوانند به راحتی نام روانشناس مورد نظر خود در سایت نظام روانشناسی به آدرس https://my.pcoiran.ir/ جستوجو کرده و مطمئن شوند که وی پروانه اشتغال دارد.
انتهای پیام /
نظر شما