احمدی: باید برای هر روستا برنامه توسعه و پیشرفت داشته باشیم

وزیر کشور با بیان اینکه حدود 38 هزار روستا داریم، گفت: باید برای هر روستا یک برنامه توسعه و پیشرفت داشته باشیم که بر اساس ویژگی‌های مختلف و شرایط اقلیمی آن‌ها تدوین شده باشد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، احمد وحیدی وزیر کشور، در رویداد ملی همت (هسته‌های اندیشه‌ورز منطقه‌ای پیشرفت و تحول) که با همکاری بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه امام حسین (ع) به‌منظور شناسایی و حمایت از گروه‌های اندیشه‌ورز در زمینه توسعه محلی-منطقه‌ای برگزار شد، از آمادگی وزارت کشور برای همکاری کامل در این زمینه خبر داد و گفت: هرگونه حرکت در مسیر تعالی و ایجاد تحول اجتماعی با تغییر و توسعه اقتصادی گره خورده و این عرصه‌ها بطور مستقیم بر یکدیگر اثرگذارند.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های توسعه اقتصادی، تکیه بر بنگاه‌های اقتصادی بزرگ است، به ناکامی‌های چنین راهبردی در برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: در جوامعی که در ظاهر اقتصاد قدرتمند و پیشرفته‌ای دارند و عمده اتکاء آن‌ها به چند شرکت بزرگ است، می‌بینیم که از نظر اجتماعی توفیق مطلوبی رخ نداده و اغلب مردم، شادابی و سرزندگی کمتری دارند.

وزیر کشور با تاکید بر لزوم برقراری هماهنگی در توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی، اتخاذ روش‌های عقلانی را بهترین راهبرد خواند و گفت: در این مسیر، اندیشه ورزی بسیار مهم است و علاوه بر اینکه دستاوردهای فراوانی در پی خواهد داشت، به خودی خود نیز جایگاه مهمی در زیست عقلانی جوامع دارد.

وحیدی افزود: با اینکه در این همایش بر ابعاد اقتصادی توجه بیشتری شده است، اما باید توجه داشت که موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز به همین میزان اهمیت دارند.
وزیر کشور استفاده از تجربیات بشری در جوامع دیگر را مفید خواند و گفت: بکار گیری تجربیات کشورهای دیگر امر مطلوبی است، اما کپی کاری صرف و بی توجهی به الزامات و نیازهای داخلی و به ویژه تکرار تجربیاتی که در کشورها ابداء چندان مفید به فایده نبوده اند، نه تنها سودمند نخواهد بود، بلکه می‌تواند آسیب زا باشد و مشکلات را مضاعف کند.

وی در ادامه با بر شمردن برخی از ویژگی‌های زندگی روستایی، روحیه تعاون و همکاری را یکی از مهمترین دارایی‌های جوامع روستایی عنوان کرد و گفت: متاسفانه گاهی ابعاد فرهنگی یا علوم و دانش نهفته در این سبک زندگی با مرور زمان و به دلیل درگذشت بزرگان محو می‌شود و لازم است که اقدامی برای زنده نگه داشتن و احیا این علوم صورت گیرد.

وحیدی با بیان اینکه حدود 38 هزار روستا داریم، تصریح کرد: باید برای هر روستا یک برنامه توسعه و پیشرفت داشته باشیم که بر اساس ویژگی‌های مختلف و شرایط اقلیمی آن‌ها تدوین شده باشد.

وی افزود: از همین رو آموزش 100 هزار تسهیل گر در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تاکیدات برنامه ششم، سازوکارهای آن نیز تهیه شد.

وزیر کشور همچنین به تعریف زنجیره‌های ارزش در کسب و کارهای روستایی اشاره کرد و گفت: تدوین این زنجیره ارزش می‌تواند ضمن مشخص کردن ظرفیت‌های فعلی، به روش شدن افق پیش رو و هر گونه برنامه ریزی و فعالیتی در زمینه توسعه نیز کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =