سفر بارزانی به تهران در سایه شیطنت‌های اختلاف افکنان/ رشد قابل توجه روابط اقتصادی ایران با اقلیم کردستان

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش برخی جریانات برای ایجاد اختلاف بین کشورهای همسایه، اظهار کرد: اقلیم کردستان در ذیل دولت مرکزی عراق تعریف می‌شود و بعد از سرنگونی صدام، عراق به صورت یکپارچه و با یک دولت مرکزی مستقر در بغداد برای همه همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران قابل شناسایی است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس اقلیم کردستان عراق امروز در راس هیأتی عالی رتبه به تهران سفر کرد. با توجه به شرایط منطقه و تنش‌هایی که در برخی موارد بین ایران و اقلیم کردستان در چند سال اخیر وجود داشت این سفر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد آن انجام شد. بر اساس گزارشات، قرار است نچیروان در این سفر با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس ایران دیدار داشته باشد. به منظور بررسی اهداف این سفر گفتگویی با دکتر سیدرضا صدرالحسینی –کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتربخوانید:

رئیسی: اقلیم کردستان اجازه سوء‌ استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران را ندهد

وی در خصوص اهداف این سفر اظهار کرد: در یکی دو سال گذشته روابط ایران با استان‌های کردنشین عراق در حوزه مسائل اقتصادی رشد قابل توجهی داشته و در همین ایام گذرگاه‌های جدیدی برای عبور زائران اربعین باز شده است. هر چند که به اعتقاد این کارشناس مسائل منطقه، عده‌ای در حوزه رسانه علاقمند نیستند که روابط ایران با استان‌های کردنشین عراق که در سایه تعمیق و گسترش روابط با دولت مرکزی عراق در حال گسترش است، به چشم و نظر دیگران بیاید.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت در مناطق شمال غرب کشور تذکرات لازم را هم به دولت مرکزی عراق و هم مسئولان اقلیم کردستان عراق داده بود و در این رابطه توافقاتی نیز انجام شد. به گفته صدرالحسینی، اتفاقاتی که در چند سال اخیر بین دو طرف رخ داد، در راستای تحکیم روابط ملت‌های دو طرف مرز بوده و این مسئله به تایید دولت مرکزی عراق نیز رسیده بود.

از نظر صدرالحسینی، افزایش رفت و آمدها بین مقامات ارشد استان‌های کردنشین به جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن ملاحظات و سیاست‌های کلان دولت مرکزی می‌تواند در روابط دو کشور در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسیار موثری داشته باشد. وی در خصوص برخی سوء تفاهم‌ها و فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: افراد آگاه به امور به خوبی می‌دانند که حمایت‌ها از گروه‌های مذکور از جانب مراکز رسمی نبوده و از جانب گروه‌ها و جریان‌های تجزیه‌طلب انجام شده است.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه دولت اقلیم اطلاع کافی از اقدامات ایران داشت، گفت: مقامات اقلیم کردستان بارها به جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که علاقه‌ای به ایفای نقش مخرب علیه ایران ندارند و در همان ایام هم رفت و آمدهایی از سوی مقامات اقلیم به ایران انجام می‌شد و روابط اقتصادی نیز جریان داشت. وی خاطر نشان کرد: کسانی که به دنبال ایجاد تنش در مرزهای ایران با عراق هستند، به اختلاف نظرها دامن می‌زنند و باید توجه کرد که از جانب مراکز رسمی مناطق کردنشین عراق اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام نمی‌شد.

صدرالحسینی در پاسخ به سوالی در مورد برخی اختلافات بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباطی را غیر از کانال رسمی دولت مرکزی عراق به رسمیت نمی‌شناسد و بنابراین اگر اختلافاتی هم وجود دارد، صرفا اختلافات داخلی است و باید خودشان حل و فصل کنند. وی افزود: اقلیم کردستان عراق در ذیل دولت مرکزی عراق تعریف می‌شود و بعد از سرنگونی صدام، عراق به صورت یکپارچه و با یک دولت مرکزی مستقر در بغداد برای همه همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران قابل شناسایی است.

به اعتقاد این کارشناس منطقه، هر حرفی غیر از آنچه که گفته شد، سرمنشاء اختلاف افکنی بین کشورهای همسایه است و جمهوری اسلامی ایران یک مجموعه یکپارچه به عنوان عراق را می‌شناسد و با آن در ارتباط است و قرار نیست دخالتی در امور داخلی عراق برای حل اختلافات انجام شود و اساسا حضور آقای نچیروان هم با هماهنگی دولت مرکزی عراق انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =