برگزاری اجلاس معاونین آموزشی و مهارتی در دانشگاه آزاد نجف آباد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی بازدید از دانشگاه آزاد نجف آباد و رویداد صدرا 4، در اجلاس معاونین آموزشی و مهارتی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به بیان رسالت آموزشی و افق‌های پیش روی آموزش در دانشگاه آزاد پرداخت.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس معاونین آموزشی و مهارتی واحدهای دانشگاه آزاد که به میزبانی دانشگاه آزاد واحد مستقل نجف‌آباد برگزار شد عنوان کرد: چیدمان اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به گونه‌ای است که هیچ رشته‌ای بیش از ۶ درصد کل اعضای هیأت علمی را شامل نمی‌شود. این موضوع نشان می‌دهد هزینه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در گروه‌های مختلف علمی توزیع می‌شود. اما در حوزه درآمد دانشگاه، حداکثر ۱۴ رشته از ۶۴ رشته برای دانشگاه آزاد اسلامی درآمدزایی می‌کنند و این نشان دهنده این است که ۵۰ رشته فقط مصرف کننده هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بیان این نکته که، باید با تمام توان مسیر خود را تغییر دهیم زیرا مسیر فعلی رو به دره است، بیان کرد: تا چه زمانی می‌خواهیم این حجم از رشته مدیریت و رشته‌های پیرامونی آن را به شهرها تزریق کنیم؟ ما باید واقعیت‌ها و نیاز سیستم آموزشی را بدانیم. شاید تاکنون همه دغدغه مدیران آموزشی، پر کردن تعداد واحدهای استادها بوده است، اما این مسئله دانشگاه نیست و مسئله خیلی عمیق‌تر است. اگر واقعیت‌ها را ندانیم و نسبت به وضع موجود بی‌تفاوت باشیم، به مسلخ می‌رویم.

وی افزود: در دانشگاه رابطه دانایی و توانایی را به شکل مدل خطی یعنی؛ تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه‌ای دیده می‌شد، اما امروز دیگر رابطه بین دانایی و توانایی خطی نیست و باید فعالیت‌های ترجمانی داشته باشیم. در گذشته، مدل خطی و مبتنی بر مهارت‌افزایی حاصل از دانایی تخصصی صورت می‌گرفت، اما امروزه این ارتباط غیرخطی و پیچیده شده است. به همین دلیل قرار است معاونان آموزشی سابق، معاون دانایی و توانایی باشند.

دکتر طهرانچی با اشاره به تغییر رویکرد دانشگاه آزاد طی سال‌های اخیر اظهار کرد: تاکنون دانشگاه فقط به دانش تخصصی، دانایی فردی و گروه‌های علمی توجه داشت، اما اکنون ما به مهارت فردی، توانایی فردی و ایجاد نظام پایه و عرصه نیز توجه داریم. جامعه خلاق یعنی دانشگاه توانسته افرادی تربیت کند که می‌توانند یک مسئله پیچیده را حل کنند و اگر اینچنین نباشد و دانش آموختگان نتوانند حل مسئله کنند، یعنی دانشگاه مأموریت خود را به خوبی انجام نداده است.

وی ادامه داد: وقتی تربیت شدگان دانشگاه نتوانند محصل بسازند، جامعه نیز نوآور نمی‌شود و زمانی که حکمرانی ما ایراد داشته باشد، نشان می‌دهد که وزرا، شهرداران، فرمانداران و... که ماحصل تربیت ما هستند، در دانشگاه به درستی تربیت نشده‌اند. کنش دانشجو مظهر توانایی است و نتیجه بینش، دانش، گرایش و توانش فرد است. براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی؛ بهبود فرآیند آموزش و ارتقای نگرش، بینش و دانش دانشجو مورد تأکید قرار گرفته است.

خبرنگار: فاطمه لشنی زند

انتهای خبر/

کد خبر: 1230520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =