«حکمت» خلق کننده سبک زندگی مومنانه است 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکمت خلق کننده سبک زندگی مومنانه است. علم و حکمت در هم آمیخته نیستند بلکه دو اسم الهی هستند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی که در سالن همایش های بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع این همایش به قدری مهم است که برای درک آن بایستی به قرآن کریم رجوع کرد. آیه و نشانه را باید رجوع به قرآن گذاشت و از آنجا با تعقل و تفکر پیش رفت.

وی ادامه داد: برای اینکه بحث حکمرانی، حکمت و علم را درنظر بگیرید خداوند در سوره ای که داستان آن را احسن القصص می داند در زندگی و سرگذشت این پیامبر نشانه ای برای کسانی که در پی فهم حقیقت هستند گذاشته است. خداوند بزرگ جریان حکمرانی و حکمفرمایی را در داستان حضرت یوسف(ع) به طور کامل بیان کرده است و ابتدا به حضرت یوسف تعلیمی داده است. حضرت یوسف میتوانست از آنچه میگرفت تعبیر کند و آینده را بیان کند به عبارت دیگر خداوند قدرت آینده نگری را به او یاد داده بود.

دکتر طهرانچی افزود: خداوند در این حکمرانی و بعد از آینده نگری قدرت دیگری به حضرت یوسف داده بود که آن علم و حکمت بود. یوسف پیامبر بر این اساس در واقعه برخورد با آنچه که برای عزیز مصر آینده نگری کرد، سیاست گذاری و برنامه ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نهایی حکمرانی به او قدرت اجرا داد منتها شرایطی برای اجرا داشت و حضرت یوسف وقتی خود را معرفی کرد گفت که من در غیبت تو حاکم خیانتکار نیستم و نسبت به مال حفیظ هستم و در اجرا علیم هستم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: پس هر ۴ وجه حکمرانی، یعنی آینده نگری ، سیاست گذاری، برنامه ریزی و پیاده سازی را خداوند در سوره یوسف به زیبایی بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه حکمرانی بر دو اساس علم و حکمت مطرح میشود، اضافه کرد: خداوند به پیامبر میفرماید میخواهند تو را منحرف کنند اما نمیتوانند! چرا؟ زیرا به تو سه گانه کتاب، حکمت و علم را داده ایم.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه خداوند به هرکس که بخواهد حکمت میدهد، ادامه داد: نماد حکمت در قرآن کریم«لقمان» است. اما حکمت چیست؟ یک تعریف بر مبنای نگاه افلاطونی و تاریخی و یک تعریف هم بر مبنای قرآن کریم وجود دارد که ما به دنبال حکمت قرآنی هستیم.

وی در تشریح آیات ۲۴_۳۹ سوره اسرا گفت: در این آیات به شرک نورزیدن، احسان به پدر و مادر ، رسیدگی به مسکین و... توصیه میشود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: با برداشت از این آیات متوجه میشویم که به طور مثال آقای پزشک وقتی حرف میزنی تا علم کامل نداری نسخه نپیچ چون انسان کرامت دارد و پزشک حق ندارد با حدس و گمان نزدیک شود و این همان حکمت است. حکمت خلق کننده سبک زندگی مومنانه است. علم و حکمت در هم آمیخته نیستند بلکه دو اسم الهی هستند.

وی با بیان اینکه هر شئ در عالم دو وجه ناظر به انسان و ناظر به خدا دارد، ادامه داد: منطق این است که کدام بزرگتر است؟ منطق یک منطق تبیینی است و شما باید بروید و برای بقیه موارد هم به آن برسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان خاطرنشان کرد: ایشان در این دیدار رسالت دانشگاه را بر این سه مورد استوار دانستند که عالم تربیت کند، علم را توسعه بدهد و به تربیت عالم جهت بدهد که دو مورد اول همان علم است اما سومی از درون علم استخراج نمیشود بلکه سیاست علم است. در واقع جهت دهی به علم و عالم را غربی ها به آن سیاست علم میگویند.

وی افزود: در کتاب آن سوی اسپوتنیک بحث سیاست علم را به طور مفصل داریم که تشریح میکند حاکمان جامعه و نه دانشمندان آن را(سیاست علم) تعیین میکنند و بحث ارزش ها مطرح است و ارزش ها حاکم است بنابراین آن چیزی که جهت دهی میکند حکمت است .در دانشگاه چهار نظام تربیتی،علمی،فناوری و فرهنگی داریم . اگر بخواهیم به سراغ جامعه برویم نظام تربیتی شما باید جامعه را کارآمد کند. این نظام فرهنگی است که جهت میدهد، مبتنی بر حکمت و ارزش آفرین اجتماعی است.

دکتر طهرانچی با طرح این سوال که آیا آنچه که در دوران کرونا انجام دادیم لازم و کافی بود، تصریح کرد: همه چیز را تعطیل کردیم و به فضای مجازی بردیم در صورتی که هیچ جای دنیا این کار را نکرد و در واقع سیاست علمی بود اما حکمت همراه آن نبود که در نهایت ضایعاتی را در جامعه از جمله آموزش و پرورش ایجاد کرد.

وی افزود: نظام علمی جامعه خلاق و پزشک خلاق می آفریند، نظام فناوری ابزار پزشکی را توسعه و به اوج میرساند و در نهایت نظام تربیتی پزشکان حکیم را تربیت میکند تا نظام سلامت را به نیکی پیش ببرند.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: همه اینها نظام فرهنگی است که جامعه فرهنگی و حکمت بنیان میسازد.نظام فرهنگی جهت میدهد مبتنی بر حکمت و ارزش آفرین اجتماعی است. بنابراین مسیری که میخواهیم برویم ارزش آفرینی آن از حضرت حق باید گرفته شود. دو بال علم و حکمت برای حکمرانی در کنار داستان حضرت یوسف و سلامت معنوی به عنوان ابزار باید باشد. امیدوارم آنچه که در همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی رقم میخورد برای جامعه پزشکی بتواند راهگشا باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =