آخرین تحولات اوکراین| ماکرون: کشورهای اروپایی در حال جنگ با روسیه نیستند

امضای توافقنامه امنیتی اوکراین دیروز با اسپانیا و امروز با بلژیک، تاکید ماکرون بر عدم جنگ اروپا با روسیه، محدودیت تردد دیپلمات‌های روس در لهستان، ایجاد واحدهای نظامی جدای زندانیان و کمبود نیروی کار در اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین روز گذشته فاش کرد که قبلاً مجوز رسمی بازدید گروهی از مربیان نظامی فرانسوی از مراکز آموزشی در خاک این کشور به منظور آشنایی با شرایط و زیرساختارهای موجود را امضا کرده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| مخالفت‌ها با حمله به روسیه با سلاح‌های غربی

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که عزم راسخ فرانسه که ابتکار عمل برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین را بر عهده گرفته، سایر کشورهای غربی را نیز به پیوستن به این اقدام تشویق خواهد کرد.

ضمن اینکه برخی رسانه‌ها با استناد به گزارش وزارت دفاع فرانسه، یادآور شدند که موضوع اعزام مربیان نظامی فرانسوی برای آموزش نیروهای اوکراینی در خاک اوکراین همچنان در حال بررسی است. یک مقام وزارت دفاع گفت: «یکی از پروژه‌هایی که مورد بحث قرار دارد، آموزش در خاک اوکراین است.»

اظهارات در مورد امکان اعزام نیروی نظامی به خاک اوکراین به طور فزاینده‌ای در کشورهای غربی شنیده می‌ شود. چند روز قبل، گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی گفت که این کشور آماده است تا مربیان نظامی خود را به عنوان بخشی از ائتلاف جمعی به رهبری فرانسه به اوکراین بفرستد. به گفته او، در پاسخ، پاریس هم به نوبه خود ممکن است سیستم‌های دفاع هوایی خود را در کشورهای حوزه دریای بالتیک مستقر کرده و سعی کند "کشورهای دیگر" را نیز برای مشارکت در این امر متقاعد کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه بارها تاکید کرده که احتمال اعزام نظامیان غربی به اوکراین منتفی نیست. البته این نظریه با واکنش‌های متفاوت و موافقت و مخالفت‌هایی روبرو شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و بیست و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی با نخست وزیر بلژیک توافقنامه امنیتی امضا خواهد کرد

روزنامه لو سوآر، روز دوشنبه گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز سه‌شنبه در یک سفر از قبل اعلام نشده به بلژیک سفر می‌کند و در آنجا با نخست‌وزیر الکساندر دی‌کرو، یک توافقنامه امنیتی امضا خواهد کرد.

مشخص شده که نخست وزیر به همراه وزیر دفاع لودیوین ددوندر از زلنسکی استقبال خواهند کرد و سپس در مراسمی توافقنامه امنیتی دوجانبه در بروکسل به امضای طرفین خواهد رسید.

یادآوری می‌شود که در جریان این سفر، طرفین درباره برنامه‌ بلژیک برای ارائه هواپیماهای F-۱۶ به اوکراین و پیشرفت در آموزش خلبانان و تکنسین‌های پرواز گفتگو خواهند کرد.

وزیر خارجه بلژیک: قصد داریم ۳۰ فروند هواپیمای اف-۱۶ به کی‌یف منتقل کنیم

آجا لیابیب، وزیر امور خارجه پادشاهی بلژیک امروز سه شنبه اعلام کرد که بروکسل متعد خواهد شد که تا پایان سال ۲۰۲۸ حداقل ۳۰ فروند جنگنده F-۱۶ به کی‌یف منتقل کند.

وی همچنین یادآور شد که اولین محموله از این هواپیماها باید قبل از پایان سال ۲۰۲۴ به اوکراین تحویل داده شود.

ماکرون: کشورهای اروپایی در حال جنگ با روسیه نیستند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه معتقد است که کشورهای اروپایی قصد ندارد علیه روسیه و مردم آن جنگی را راه بیندازند.

وی در سخنرانی خود در مراسم روز اروپا گفت: ما اروپایی‌ها علیه روسیه و مردم روسیه جنگ نمی‌کنیم. کشورهای اروپایی خواهان صلح هستند، باید ولی به فکر دفاع و امنیت خود باشند.

ماکرون افزود: «کار معقول آن است که ما به فکر تقویت توان دفاعی و امنیتی خود به عنوان مردم اروپایی باشیم.»

ناتوانی اتحادیه اروپا در تصمیم خرید تسلیحات برای کی‌یف با سود دارایی‌های روسیه

جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا شب گذشته اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه نتوانستند تصمیم نهایی در مورد هدایت سود حاصله از دارایی‌های مسدود شده روسیه به سمت ارائه کمک نظامی به اوکراین را تایید کنند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: ما امروز شرایط و پیشنهاد من مبنی بر استفاده از ۹۰ درصد این سود بر رفع نیازهای نظامی اوکراین از طریق صندوق صلح اروپا را تصویب کردیم. البته انکار نمی‌کنم که ما بحث‌های شدید و حتی داغی در مورد این کمک نظامی به اوکراین داشته‌ایم که تصویب آن با موانعی در مسیر رسیدن به اتفاق نظر لازم روبرو شده است.»

بورل افزود: اکنون برای شروع استفاده از سود حاصل از دارایی‌های روسیه به منظور تدارکات نظامی کی‌یف، کشورهای اروپایی باید به اتفاق آرا ایجاد یک صندوق ویژه برای اوکراین در چارچوب صندوق صلح اروپا را تصویب کنند.

به گفته وی، یک کشور مانع از این تصمیم شده است.

رئیس دیپلماسی اروپا ابراز عقیده کرد که اوکراین "اکنون به سلاح نیاز دارد، نه یک سال دیگر" و تاکید کرد که اتحادیه اروپا در این خصوص دیر عمل کرده است.

بورل یادآور شد در حال حاضر شورای اتحادیه اروپا هفت سند را مسدود کرده که اجازه تخصیص کمک نظامی به اوکراین به مبلغ ۵ میلیارد یورو را نمی دهد.

گوشزد روسیه به ترکیه: گردهمایی سوئیس درباره اوکراین بیهوده است

میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار روز دوشنبه خود با تانجو بیلگیچ، سفیر ترکیه در مسکو، با وی در خصوص رویکردهای روسیه در مورد روش‌های احتمالی برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران اوکراین تبادل نظر کرد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه، این دیپلمات روس بر بیهودگی کنفرانس اوکراین که در سوئیس برگزار شد، تاکید کرد و همچنین به نقش مخرب غرب در تشدید اوضاع پیرامون درگیری اشاره کرد. گالوزین افزود: بدون نتیجه بودن و بیهودگی برگزاری کنفرانس شبه صلح در سوئیس در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئن بر اساس فرمول غیرقابل قبول و اولتیماتوم گونه «فرمول زلنسکی» تاکید دارد، تنها نقش مخرب کشورهای غربی حامی کی‌یف در تشدید اوضاع پیرامون اوکراین را نشان میدهد.

پیش از این، یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا گفت که بروکسل امیدوار است چارچوب مذاکرات آتی برای حل مناقشه اوکراین را در نشست صلح سوئیس تعیین کند.

ایجاد واحدهای حمله متشکل از جنایتکاران بسیج شده در اوکراین

دنیس مالیوسکا، وزیر دادگستری اوکراین شب گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که زندانیان آزاد شده که تصمیم گرفته‌اند در صفوف نیروهای مسلح بسیج شوند، در واحدهای حمله جداگانه‌ای را تشکیل خواهند داد.

او توضیح داد: «اینها واحدهای تهاجمی خواهند بود که هنوز منحصراً از افرادی تشکیل می‌شود که بجای گذراندن دوران محکومیت خودبه ارتش پیوسته‌اند و این واحدهای «جداگانه» و بدون اختلاط با سایر پرسنل نظامی فعالیت خواهند داشت.»

به گفته وزیر دادگستری، واحدهای متشکل از از زندانیان آزاد شده هنوز در درگیری نظامی واقعی شرکت نمی‌کنند، زیرا آنها در حال گذراندن دوره آموزشی هستند. مالیوسکا یادآور شد که فرماندهی ارتش اوکراین در آینده ممکن است تصمیم به ادغام این واحدها با سایر واحدهای نیروهای مسلح اوکراین بگیرد.

پیش از این، نیویورک تایمز گزارش داد که اوکراین شروع به آزاد کردن تعدادی از زندانیان برای اعزام به جبهه نبرد کرده و تاکنون بیش از ۴ هزار درخواست از زندانیان رسیده و در حال بررسی است.

اوکراین به دلیل بسیج با کمبود شدید نیروی کار روبرو است

بانک ملی اوکراین کمبود جدی نیروی کار ناشی از اعلام بسیج را به رسمیت شناخت و این وضعیت از پیش بینی اقتصادی سه ماهه آینده این بانک مشخص شده است.

در این گزارش یادآوری شده که یافتن کارگر برای موقعیت های شغلی مورد نیاز به دلیل تبعات ناشی از مهاجرت و بسیج دشوارتر می‌شود. بانک ملی معتقد است که وضعیت متشنج در بازار کار وکراین برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. سخت ترین وضعیت در حوزه لجستیک و تجارت خرده فروشی است، البته کمبود نیروی کار لازم در تمامی عرصه‌ها قابل مشاهده است.

اعمال محدودیت‌های لهستان برای تردد دیپلمات‌های روسی

لهستان محدودیت‌هایی را برای تردد دیپلمات‌ها از روسیه در سراسر خاک این جمهوری اعمال می‌کند.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان در این باره توضیح داد که محدودیت تردد برای دیپلمات‌های روس شاغل در نمایندگی مرکزی دیپلماتیک در ورشو و کنسولگرها، به استثنای شخص سرگئی آندریف، سفیر روسیه، به زودی اعمال خواهد شد و سفارت روسیه به زودی یادداشتی در این مورد دریافت خواهد کرد.

وعده زاخارووا به پاسخ مسکو به محدودیت‌ تردد دیپلمات‌های روس در لهستان

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره به خبرنگاران گفت که مسلماً مقامات مسکو اقدامات تلافی جویانه‌ای را در قبال محدودیت‌های لهستان برای تردد دیپلمات‌های روسی اتخاذ خواهد کرد.

زاخارووا شب گذشته گفت: «جزئیات این تصمیم هنوز مشخص نیست. وزیر خارجه لهستان این تصمیم را اعلام کرده و وقتی یادداشت رسمی را به دست آوردیم، آن را مطالعه و قطعاً اقدامات تلافی جویانه در نظر گرفته خواهد شد تا نخبگان لهستانی که از بیماری روسوفوبیا رنج می‌برند از اقدام خصمانه دیگری علیه کشور ما بسیار پشیمان شوند.»

سفارت روسیه هنوز اطلاعیه رسمی در این مورد دریافت نکرده است.

آغاز رزمایش مشترک نیروهای هوایی و پدافند روسیه در بلاروس

وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که رزمایش مشترک نیروی هوایی و پدافند هوایی به همراه روسیه در خاک بلاروس آغاز شده است.

طبق این گزارش، در بازه زمانی ۲۷ تا ۳۱ ماه مه، یک رزمایش پروازی-تاکتیکی مشترک با نیروها و تجهیزات ناوگان هوایی و پدافند هوایی نیروهای مسلح بلاروس و نیروهای هوا-فضای روسیه در حال انجام است.

یادآوری شده که این رزمایش مشترک به عنوان بخشی از ارتقای سیستم یکپارچه پدافند هوایی منطقه‌ای و به منظور افزایش تعامل، هماهنگی و آموزش نیروها و پرسنل پرواز در حال انجام است. در عین حال، واحدهای نظامی هوانوردی و واحدهای موشکی ضد هوایی و نیروهای رادیو فنی بلاروس، و همچنین خدمه هواپیماهای شناسایی، جنگنده و ارتش ن روسیه در این رویداد مشارکت دارند.

نخست وزیر اسپانیا و رئیس جمهور اوکراین توافقنامه امنیتی امضا کردند

روزنامه ال پایس گزارش داد که پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز دوشنبه توافقنامه همکاری در زمینه امنیتی در مادرید امضا کردند.

سانچز پس از امضای این سند تاکید کرد که اسپانیا از همان آغاز درگیری نظامی همواره از اوکراین حمایت کرده است.

توافقنامه امنیتی دوجانبه شامل تامین تسلیحاتی کی‌یف، از انتقال سامانه های پاتریوت تا تانک‌های لئوپارد می‌شود. دولت اسپانیا همچنین متعهد شده که یک محموله تسلیحاتی به ارزش ۱.۱۲۹ میلیون یورو به اوکراین ارائه کند که میزان کمک نظامی بی سابقه‌ای است.

مخالفت اسپانیا با استفاده از تسلیحات ناتو برای حمله اوکراین به روسیه

نخست وزیر اسپانیا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مادرید، تاکید کرد که از استفاده احتمالی کی‌یف از تسلیحات ناتو برای حمله به خاک روسیه حمایت نمی‌کند.

پدرو سانچز در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه آیا اسپانیا از حملات کی‌یف به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات ناتو حمایت خواهد کرد، گفت: «ما چنین اراده و قصد را نداریم و من مطمئناً اطلاعاتی در مورد چنین برنامه‌ای نزد دیگر اعضای ائتلاف ناتو ندارم.»

مخالفت مجارستان با اختصاص ۶.۵ میلیارد یورو از صندوق صلح به اوکراین

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان که روز دوشنبه در نشستی با همکاران خود از کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کرد، بعد از این نشست اعلام کرد که بوداپست با اختصاص ۶.۵ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین از سوی صندوق صلح اروپا مخالف است.

او گفت: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که چون خطر تشدید تنش در حال حاضر بسیار بیشتر از قبل است، باید در استراتژی اتحادیه اروپا در رابطه با درگیری نظامی در اوکراین تجدید نظر کنیم. اختصاص ۶.۵ میلیارد یورو دیگر از صندوق صلح اروپا برای تامین تسلیحاتی اوکراین اقدامی غیرقابل قبول است.

سییارتو همچنین تاکید کرد که وزرای اتحادیه اروپا تلاش کردند در این زمینه به او فشار زیادی وارد کنند، اما مجارستان در موضع گیری خود محکم خواهد ماند.

روز دوشنبه وزرای خارجه ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در مورد ارائه کمک های نظامی به اوکراین گفتگو کردند. آنها همچنین روند تامین گلوله توپخانه و سیستم های دفاع هوایی این کشور را بررسی کردند.

نارضایتی کی‌یف از غرب به‌خاطر پهپادهای نامناسب برای شرایط درگیری

الکساندر بورنیاکوف، معاون وزیر تحول دیجیتال اوکراین معتقد است که کشورهای غربی حامی کی‌یف در حال تامین وسایل هواپیماهای بدون سرنشین به کی‌یف هستند که برای شرایط درگیری نظامی کنونی مناسب نیستند.

او گفت: ما تعداد کمی پهپاد از کشورهای متحد دریافت می‌کنیم که واقعاً برای شرایط واقعی در اوکراین مناسب است. ولی بسیاری از پهپادهای ارائه شده توسط غرب نیاز به بهبود عملکرد دارند و بدین ترتیب نیازهای ارتش را برآورده نمی‌کنند.

تایمز: چند سرهنگ گارد زلنسکی در صدد قتل بودانوف بودند

روزنامه تایمز به نقل از یک افسر ارشد ضد جاسوسی اوکراینی که نامش فاش نشده، از تلاش برای ترور کریل بودانوف، رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین خبر داده و نوشت: سه سرهنگ گارد امنیتی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در حال آماده سازی این ترور بودند که نقشه آنها لو رفته و خنثی شد.

اشاره شده که بودانوف قرار بود قبل از ۵ مه کشته شود. سرویس امنیتی اوکراین هر سه نفر را برای چندین ماه تحت نظر داشت و در نهایت این افراد در عملیاتی بازداشت شدند. در بازرسی از آپارتمان یکی از آنها در کی‌یف، سلاح و مواد منفجره کشف شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1232183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =