عوامل موثر در کاهش تلفات نیروی انتظامی در عملیات‌ها / نگذاریم کمبودها منجر به شهادت ماموران شود

کمبود نیرو و تجهیزات و شاید آموزش‌های ناکافی باعث می‌شود که ماموران در عملیات‌ها آسیب‌پذیر باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در بحبوحه انتشار اخبار وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه، خبر دیگری هم منتشر شد که در میان اخبار تلخ بعدی گم شد. 31 اردیبهشت بود که پلیس در گشت‌زنی به جوانی مشکوک می‌شود و به دنبال درگیری‌های بعدی این جوان که مسلح بوده، سه مامور پلیس را به شهادت می‌رساند.

بیشتر بخوانید

شهادت ۳ مامور نیروی انتظامی در منطقه نارمک

پیش از این هم اتفاقات مشابه‌ای داشتیم که منجر به شهادت ماموران ناجا شده بود اما مشکل از کجاست که یک جوان می‌تواند سه مامور را به شهادت برساند؟

پلیس در چه مواقعی می‌تواند از سلاح استفاده کند؟

از احمد بشیری؛ قاضی بازنشسته و وکیل پایه یک دادگستری پرسیدیم که آیا خلا قانونی در به کارگیری سلاح توسط پلیس وجود دارد یا خیر که وی در پاسخ به ایسکانیوز گفت: نقصی در قانون به کارگیری سلاح توسط پلیس وجود ندارد و پلیس همیشه می‌توانسته در مواقع اضطراری از سلاح خود استفاده کند.

وی ادامه داد: یکی از موارد استثنایی که در بکارگیری سلاح وجود دارد این است که پلیس باید به پایین بدن شلیک کند تا این شلیک منجر به قتل نشود و در عین حال از خود او هم دفع ضرر شود. پلیس هیچ گاه از این مورد ممنوع نبوده است.

بشیری عنوان کرد: در مواردی هم که مهاجم برای گرفتن سلاح پلیس حمله می‌کند، می‌تواند شلیک کند البته بعد از آن پلیس باید ثابت کند که در شرایط اضطرار قرار داشته و کار دیگری نمی‌توانست کند که در این صورت پلیس از مجازات معاف خواهد شد.

وکیل پایه یک دادگستری توضیح داد: نیروی نظامی همیشه آزادی در دفع خطر را داشتند و اینکه آزادی مطلق در به کارگیری سلاح وجود داشته باشد، خلاف آزادی اجتماعی است.

بشیری بیان کرد: این موارد ناشی از نقص در آموزش و غفلت دستگاه‌های مذکور در این حوزه است. سلاح برای جلوگیری از خطر است و باید آموزش صحیح به نیروهای نظامی داده شود.

موضوع دیگری که مطرح می‌شود بحث کمبود امکانات و تجهیزات حفاظتی مانند جلیقه ضد گلوله و تجهیز لباس‌ها به دوربین است. سردار منتظرالمهدی معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور در گفت‌وگویی عنوان می‌کند که بخشی از کارکنان عملیاتی به دوربین البسه آنلاین مجهز بوده و دوربین‌های البسه آفلاین نیز تولید و وارد چرخه توزیع شده است و تا پایان سال برای تقویت بخش‌های عملیاتی بکارگرفته خواهد شد.

خاتمی فرد با اشاره به خطر کاهش جذب نیرو در فرماندهی انتظامی یادآور شد: اگر اخبار حوادث و شهادت مرزبانان و نیروهای فراجا بیشتر شود سبب می‌شود که بسیاری از جوانان از ورود به ارگان‌های نظامی خودداری کنند. برای جلوگیری از این موضوع باید توان امنیتی و دفاعی نیروهای فراجا را افزایش دهیم.

سکینه‌سادات پاد دستیار رئیس‌ دولت سیزدهم هم در واکنش به حادثه تروریستی یک ماه پیش درسیستان و بلوچستان هم از کمبود تجهیزات انتقاد کرده و نوشت: جنایت تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان جانگداز است. اینکه مدافعان امنیت با تجهیزات ناکافی هدف شرورترین تروریست‌ها می‌شوند بر غم ما می‌افزاید . بُران کردن سلاح این عزیزان و تأمین امنیت شان یک ضرورت عاجل است.

موضوع دیگری باید مورد توجه قرار گیرد بحث کمبود نیرو است. پیش از این سردار مهدی معصوم‌بیگی رئیس پلیس پیشگیری وقت انتظامی کل کشور در این باره گفت: اگر تعداد پلیس را با استاندارد جهانی که می‌گوید به ازای هر هزار نفر، ۵ تا ۹ مأمور وجود داشته باشد، مقایسه کنیم، باید بگویم فاصله معناداری با این استاندارد داریم.

وی ادامه داد: یک استاندارد دیگر هم وجود دارد که می‌گوید در هر شهر یک کلانتری و در هر دهستان، یک پاسگاه وجود داشته باشد. ما در ایران پنج هزار شهر و دهستان داریم اما سه هزار کلانتری و پاسگاه داریم که با این استاندارد هم فاصله معناداری داریم.

سردار علی مویدی، رئیس پلیس پیشگیری فراجا هم گفته که تعداد کلانتری‌های موجود نسبت به تعدادی که طبق قانون باید باشد، کم است و این کمبود در تهران بیشتر به چشم می‌خورد، اما در تلاش هستیم تا بتوانیم با کمک سایر دستگاه‌ها این کمبودها را جبران کنیم.

پلیس به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

داشتن دستبند، لباس فرم، نشان نظامی، اسلحه، بیسیم، باتوم و برخی دیگر از تجهیزات در همه پلیس های کشورهای جهان تقریبا یکسان است اما کشورهای پیشرفته برای کاهش مصدومیت‌ها و همچنین تلفات، نیروهای خود را به تجهیزات دیگری هم مجهز کرده‌اند که در ادامه به برخی از آنها و کارایی‌شان پرداخته‌ایم.

دوربین پوشیدنی

سال‌هاست کشورهای پیشرفته دوربین‌های کوچکی را به لباس فرم نیروهای پلیس اضافه کرده‌اند تا با استفاده از داده‌های ثبت شده توسط آنها، به‌عنوان مدارک قابل استناد در پرونده‌های حقوقی و جنایی، مشکل پرونده‌ها را حل کنند و به نوعی با این دوربین رفتار پلیس با مردم هم قضاوت شود.

برخلاف باور عمومی که تنها دلیل اصلی استفاده از دوربین‌های انفرادی توسط پلیس را صرفا جلوگیری از خشونت و بدرفتاری نیروهای پلیس با مردم می‌دانند، این دوربین‌ها تاحد زیادی از اعمال خشونت علیه نیروهای پلیس هم جلوگیری می‌کند. در صحنه جرم، این دوربین‌ها می‌تواند شاهدی بر اعمال نیروهای پلیس و دیگران باشد.

نتایج تحقیقات درباره کاربرد دوربین‌های پلیس در شهر لاس‌وگاس آمریکا در سال2016 نشان می‌دهد دست‌کم در 90پرونده شکایت از نیروهای پلیس، بازبینی فیلم دوربین‌های روی لباس پلیس، به تبرئه افسران منجر شده است. کشورهای آمریکا، اسکاتلند، چین، سنگاپور و ترکیه در حال استفاده گسترده از این دوربین‌ها هستند. پلیس کشورهای دیگر از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هم در موارد محدود از این دوربین‌ها استفاده می‌کنند.

شوکرهای پرتابی

کشورهای پیشرفته برای این که پلیس کمتر از اسلحه جنگی خود استفاده کند و جان فردی را که ممکن است بیگناه باشد را نگیرد اقدام به ساخت سلاح‌هایی کردند تا مجرم را بدون ایجاد خطر جانی از پا بیندازد. بیش از یک دهه است که بسیاری از کشورها از شوکر پرتابی برای متوقف کردن متهمان در درگیری‌ها استفاده می‌کنند.

طرز کار این شوکرها که تا 30 متر هم پرتاب می‌شود، به این شکل است که وقتی پلیس با این اسلحه شلیک می‌کند، گلوله‌ای به بدن فرد اصابت و پشت سر هم شوک‌های الکترونیکی را به بدن منتقل می‌کند. این شوک‌ها مانند یک حصار برقی عمل می‌کند با این تفاوت که به جای انتقال جریان برق برای یک بار، جریان برق را بدون وقفه وارد می‌کند و باعث می شود امواج قوی، سیستم عصبی را در کل بدن تحت تاثیر قرار دهد و باعث بی‌حرکت شدن عضلات بدن ‌شود. در نتیجه متهم قادر به حرکت نیست و به زمین می‌افتد. علاوه بر آن، مغز هم قادر به دریافت اطلاعات جدید نیست.

به گزارش ایسکانیوز، از دست دادن ماموران نیروی انتظامی مستقیما امنیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید بررسی شود که دقیقا مشکل از کجاست؛ آیا ماموران به اندازه کافی آموزش دیده هستند؟ آیا تجهیزات حفاظتی کافی در اختیار دارند؟ علاوه بر این کمبود نیرو هم می‌تواند دردسرساز شود و علاوه بر این که مدت زمان رسیدن پلیس به صحنه را بیشتر می‌کند، باعث افزایش فشار کاری و خستگی نیروهای فعلی هم می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1232349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =