ضرورت استخراج «حکمت حکمرانی» در سیره امام(ره)/ دانشگاه‌ها باید به جای تبعیت،«خلق معنا» کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مشی امام(ره) باید حکمت حکمرانی را استخراج کنیم چرا که در دانشگاه ها فقط علم را داریم و جایی برای حکمت حکمرانی نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در همایش سراسری استادان درس اندیشه ها و وصایای امام خمینی(ره) که در واحد یادگار امام(ره) برگزار شد، اظهار کرد: این همایش فرصت مغتنمی شد برای تجدید میثاق با امام راحل که درخت تنومند انقلاب اسلامی را بنیان گذاشت و همچنین گرامیداشت شهید آیت الله رئیسی که از پرورش یافتگان مکتب امام(ره) بود.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی آمد تا مفاهیم نوینی را پایه گذاری کند. امام راحل انقلاب اسلامی را بنیان نهاد تا رجعت به فطرت انسانی پیش آید.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما باید بدانیم در این ۳۰۰سال در جهان چه گذشته است که ما نمیتوانیم در آن ریل به اهداف انقلاب برسیم؟ اولین مشکلی که در جامعه اسلامی پیش آمده بحث گیر افتادن در ساختارها و مفاهیم مدرنیته است.

وی افزود: اولین بحث «حکمرانی» است. امام راحل که گفتند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد چرا نپذیرفتند!؟ امام در واژگان دقت زیادی داشتند چرا؟ چون واژگان مفاهیم را القا میکند. متاسفانه در این چهل سال دانشگاه‌های ما به جای «خلق معنا»، «تبعیت» داشتند. واژه جمهوری اسلامی که جمهوریتش دستاورد بوده اما موانعی دارد پس اگر میخواهیم نظریه جمهوری اسلامی داشته باشیم باید در مفاهیم دقت کنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: از مشخصات مدرنیته سازمان یافته، خلق سازمان و نهاد با چارچوب های اداری است که معمولا در این مسائل گیر میفتیم. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شهید رئیسی گفتم دولت چابک نیست چرا چابک سازی نمیکنید؟ فرمودند قوائدی که بار شده اجازه حرکت نمیدهد یعنی گاهی اوقات بروکراسی حاکم اجازه نمیدهد اتفاقات جدی بیفتد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: طبق آن چیزی که هست بازگشت باید مبنایی باشد باید با قرآن زندگی کرد و مبنا گرفت. بحثی که وجود دارد وقتی سراغ حاکمیت میرویم چیزی که میخواهم استفاده کنم حکمرانی است که مبانی ای دارد چند نکته اولا ملک از آن خدای متعال است و به هر که بخواهد، میدهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: برای ملک عظیم بحث من این است دو چیز در حکمرانی مبناست: یکی حکمت و علم و کتاب است که این ها مایه حکمرانی هستند.

وی افزود: چیزی که غرب میگوید در سیاست حکمرانی ما تفاوت داریم. در حکمرانی اسلامی ما در کنار علم و کتاب بحث حکمت را داریم دقت کنید حکمت به انبیا یاد داده شده است.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه آینده نگری، سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا را در حکمروایی داریم، ادامه داد: حضرت یوسف را خداوند میفرماید چیزی به تو یاد دادم که میتوانستی سخنان را تعبیر کنی وقتی اداره ملک را هم دست گرفت یوسف که بزرگ شد به او علم و حکمت را دادیم و این ها مراحلی است و وقتی به اجرا میرسد میگوید من در غیاب عزیز مصر به او خیانت نکردم و صدیق است اینها یک سیری در حکمرانی دارد و این اتفاق نوعی نگاه کامل به مقوله ملک رانی است.

وی خاطرنشان کرد: در این سیر برنامه ریزی مطابق با زیست بوم صورت میگیرد تا به مدیران قوی میرسد. حکمرانی به نوعی حکومت اجتماع را اداره کردن است حاکم باید به ابعاد مختلف توجه و خود در رأس نظام تربیتی قرار دارد.

دکتر طهرانچی گفت: حکمت جزو لاینفک حکومت داری است که باید استخراج شود و خداوند به هر کی بخواهد میدهد. در مشی حضرت امام و پیش تر در دوره حکمرانی امیرالمومنین(ع) این گونه است که بخشی از موضوعات علوم حکمرانی نیست بلکه حکمت های حکمرانی است و سیاست حکمرانی متکی به آن است.

جای خالی حکمت حکمرانی در دانشگاه‌ها

وی ادامه داد: در مشی امام(ره) باید حکمت حکمرانی را استخراج کنیم و در نامه های امام علی(ع) هم حکمت داریم در دانشگاه ها فقط علم را داریم و جایی برای حکمت حکمرانی نداریم و بایستی استخراج شود.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: ما تا به حال صرفا درس وصایا داشتیم و از این به بعد در دانشکدگان فرهنگ و زندگی باید در مفهوم اندیشه ها، وصایا، انقلاب اسلامی، در دفاع مقدس و... برویم یک جریان تحقیق و دانشگاهی راه بیاندازیم و فقط بیان کننده مطالب برای دانشجو نباشیم و با این دروس مهم نباید ترویجی برخورد کرد.

جریان زنده تولید علم در دانشکده های فرهنگ و زندگی

وی گفت: باید دانشکده های فرهنگ و زندگی راه اندازی شود و جریان زنده تولید علم در اینها شکل بگیرد.

دکتر طهرانچی افزود: برای این همایش دو پیام امام راحل را آماده کرده ام یکی نامه به گورباچف که پیام به دنباله روهای جریان نظام شرق و غرب است ایشان میفرماید حقیقت را پیدا کنید ما صرفا نیازمند علم حکمرانی نیستیم. مشکل عدم اعتقاد واقعی به خداست. علم معطوف به ماده و جسم علم کامل نیست و ادله می‌آورند علوم دیگری هم هست در واقع نامه فقط به گورباچف نیست به کلیه مقلدین علم غرب است.

وی ادامه داد: نسبت حکمرانی آموزش عالی ما با این مکتب فکری در تعلیم و تربیت است و ما هم مورد خطاب هستیم بر ما واجب است به این مفاهیم رجوع کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امام راحل در پیام دیگر به خانواده شهدا میگوید دقت کنید ایثار و شهادت فقط برای خدا بوده است. واقعیت این است آنچه به عنوان وصایا باید در دانشگاه به دانشجویان منتقل میکردیم سالها نکرده ایم و ما مقصریم! چه حکمت هایی را استخراج کرده ایم؟

تحول در گروه آموزشی اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) / شهید رئیسی نماد مدیر تراز دولت جمهوری اسلامی است

وی بیان کرد: در نوع نگاه جدید دانشگاه درس وصایا صرفا یک درس عمومی و ادای دین به امام نیست و گروه آموزشی آن میشود گروه آموزشی اندیشه های امامین انقلاب.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: شهید جمهور شهید رئیسی پرورش یافته کامل مکتب امام و نماد مدیر تراز دولت جمهوری اسلامی بود. یادش را باید به نیکی در جامعه و ما دانشگاهیان باید آن را به شعور ملی تبدیل کنیم از طریق استخراج حکمت حکمرانی جمهوری اسلامی و بررسی و تحلیل ابعاد این نمادها.

وی با اشاره به کشتار بی رحمانه مردم غزه و جنایات اسراییل در رفح گفت: هیچ نظام جهانی جلوی آن را نمیتواند بگیرد و اینکه دم از این همه حقوق زنان و بشر و... میزنند هیچ کاری پیش نمیبرند. دنیای عرب غیر از مقاومت سرشکسته هستند اما مقاومت سرافراز است اما بقیه دنیا سر شکسته شدند و این به برکت امام راحل، رهبر معظم انقلاب و مدیرانی چون شهید رئیسی بود که شجاعانه اقتدار آفریدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =