ماده مخدر کمیکال چیست و چه اثرات مخربی دارد؟

حمیده دهقانی کارشناس ارشد روانشناس بالینی مدیریت مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، طی یادداشتی به مفدا یزد به بررسی اثرات ویرانگر ماده مخدر کمیکال پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کاهش قدرت حافظه، اختلال در به خاطر آوردن خاطرات و وقایع، کاهش قدرت عکس‌العمل افراد، اختلالات روانی، انزوا، عدم مسئولیت‌پذیری، کاهش روابط اجتماعی تنها بخشی از عوارض این ماده مخدر است.

بیشتر بخوانید:

باند توزیع مواد مخدر شیشه در استان خوزستان منهدم شد

کمیکال ماده مخدری است که بسیار زیرکانه وارد عمل می شود در روزهای نخست احساس خوشایندی به مصرف کننده دست می دهد و همچنان با همان سرعت کند، پیش می رود تا به وقت خود حمله کند، این سرعت پایین سبب می شود، مصرف کننده تصور کند که چه ماده مخدر خوبی است که در عین اینکه اعتیاد آور نیست، احساس خوشایندی نیز به فرد دست می دهد، غافل از آنکه کمیکال همچون سایر مواد مخدر صنعتی مثل شیشه و گل که از مشتقات گیاه شاهدانه هستند، به شدت اعتیاد آور است.

گرچه رسانه‌ها از کمیکال به عنوان یک ماده مخدر جدید نام می‌برند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمیکال ۱۲ سال قبل وارد ایران شده است. ماده‌ای که به دلیل ارزان بودن آهسته آهسته میان جوانان جا خوش کرد. اما در طول این سال ها، گمان بر این بود که کمیکال همان ماده مخدر ماری جوانا است. در نهایت مشخص شد که کمیکال ترکیبات صنعتی دارد و اثرات و پیامدهای آن فراتر از پیش بینی مصرف کنندگان بوده است.

این ماده نوعی روان‌گردان از خانواده ماریجوانای صنعتی است. چیزی که در گیاه شاهدانه و مشتقات آن مثل ماری‌جوانا باعث بروز حالاتی خاص می‌شود. این ماده در نوع صنعتی نیز وجود دارد و باعث بروز حالات روحی و روانی خاصی در مصرف‌کننده می‌شود.

کمیکال به شکل دانه‌های قهوه‌ای ریز هستند که معمولا با دیگر مواد اعتیادآور مثل ماری‌جوانا مصرف می‌شود. کمیکال هم به صورت اسپری و هم به صورت سیگار و بیشتر در میهمانی‌ و دورهمی‌ها جوانان و نوجوانان استعمال می‌شود؛ این ماده بسیار اعتیادآور است به گونه‌ای حتی یک بار مصرف هم می‌تواند فرد را وابسته کند.

این ماده مخدر با اتصال به گیرنده‌های که در مغز، ریه، کلیه و کبد قرار دارد بر بدن مصرف کننده اثر می‌گذارد، عملکر طبیعی مغز را تغییر می‌دهد و تاثر روانی و جسمی متعددی در بدن فرد دارد یکی از مهم‌ترین تاثیرات آنها اختلال یا از بین رفتن حافظه کوتاه مدت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =