اسلامی: ۱۲ قطب پرتودهی در سطح کشور طراحی شد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در سطح کشور ۱۲ مرکز پرتودهی طراحی شده که اولین مرکز در خراسان رضوی به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی امروز در مراسم بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ پروژه یادگار ابراهیم خراسان رضوی اظهارداشت: امروز با تغییر رویکرد سازمان انرژی اتمی ایران تحرک بیشتر شده و با اولویت صنعتی و صنعتی سازی کارها پیش می رود و بررسی ها نشان از رشد صد درصدی در فعالیت های بخش های مختلف دارد.

وی ادامه داد: در کشور ما ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید داریم که ۳۰ درصد این محصولات ضایعات می شود که اگر بتوانیم با تلاش در حوزه پرتودهی در ۷۰ درصد باقی مانده سموم و آفات را زدوده جهش بزرگی در سلامت کشور برداشته ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۱۲ قطب پرتودهی طراحی شده که قطب شمال شرق کشور یعنی اولین مرکز پرتودهی شرق کشور را به بهره برداری می رسانیم.

اسلامی عنوان کرد:کلیه سامانه‌های مولد پرتو، مانند سامانه‌های مایکروویو، سامانه‌های تابش گاما و شتاب دهنده، چون این‌ها تحریمی هست اولا نمی‌شود انتظار داشت که کسی به ما بفروشد، ثانیا اگر هم بفروشند قیمت‌های گزافی دارد لذا طراحی و ساخت آن انجام شده است.

وی افزود: امروز در مشهد توسط بخش خصوصی یک سامانه پرتودهی با فناوری مکرویوی را افتتاح می شود و در کنار آن عملیات نصب تابش گام های این مرکز شروع خوهد شد که در ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و تا پایان شهریور نیز ۸ مرکز دیگر را به بهره برداری خواهیم رساند.

سامانه پرتو دهی حذف آفات به بهربرداری رسید

پژمان شیرمردی، معاون سازمان و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در قالب ویدئو کنفراس در این جلسه نیز اظهارداشت: یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم افزایش ضریب نفوذ پرتوها در زندگی مردم بود که در ابتدای دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شد که تعداد سامانه‌های حاضر در کشور به ۱۲ سامانه افزایش یابد.

وی ادامه داد: در یک شبکه دانشی و با سرعت زیاد و با دقت فوق العاده و استفاده از نیروهای جهادی در صنعت هسته‌ای کشور ما توانستیم بومی سازی تجهیزات پرتودهی را در کشور انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص نصب سامانه‌های پرتودهی در نقاط مختلف کشور، گفت: در این مسیر نقاطی که انتخاب شد دارای ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی است و همچنین جزو مناطق لجستیک کشور بودند که امروز ما در خراسان رضوی دو سامانه بزرگ را خواهیم داشت.

شیرمردی خاطر نشان کرد: اولین سامانه مبتنی بر امواج ماکرویو برای حذف آفات از محصولات کشاورزی است. در فاز دوم نیز فرایند ساختمانی ساخت راکتور استخری پرتودهی محصولات کشاورزی است که انشالله تا ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =