برگزاری اولین مناظره پزشکیان و جلیلی با موضوع فرهنگی ـ سیاسی

اولین مناظره نامزدهای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور کاندیداها؛ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با موضوع فرهنگی ـ سیاسی برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر ما با حضور ۴ نامزد نهایی برگزار شد، ولی هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را بدست آوردند و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم راه یافتند.

۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر یعنی ۴۰ درصد در انتخابات شرکت کردند. مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای کسب کرده‌اند.

مناظره اول میان دو نامزد، موضوع فرهنگی ـ سیاسی دارد و موضوع مناظره دوم هم اقتصادی است.

سوال اول: اگر رئیس‌جمهور شوید برنامه شما برای مشارکت در انتخابات چیست؟

وظیفه دولت ایجاد بستر برای همه مردم ایران است

سعید جلیلی در پاسخ به این پرسش گفت: انتخابات یکی از افتخارات ایران و از حرکت‌های امام خمینی(ره) بود و همه دنیا اعتراف دارند که مردم در ایران سرنوشت خود را تعیین می کنند. همه منتظر بودند ببینند که نتیجه انتخابات در روز جمعه چیست؟ چون یک چیز از قبل تعیین شده نیست. در روز جمعه آینده هم همینگونه است و این از افتخارات نظام ماست.

وی افزود: اگر قدرت و پیشرفت داریم، حاصل مشارکت مردم است. دفاع مقدس یک نمونه از مشارکت مردم بود و مردم کشور را از مشکلات عبور دادند. در سایر عرصه‌ها هم همینگونه است و مردم موفقیت‌ها را شکل می دهند.

این کاندیدا ادامه داد: شعار من یک جهان فرصت، یک ایران جهش و هر ایرانی یک نقش پرشکوه است. باید این نقش را پاس داشت. وظیفه دولت ایجاد بستر برای همه مردم ایران است که زمینه مشارکت را فراهم کند تا مردم احساس کنند متناسب با استعداد خود می توانند نقش آفرین باشند. یکی از برنامه های مهم دولت من این است که مشارکت مردم حتما و حتما روز به روز در عرصه‌های مختلف جدی تر و موثرتر باشد چه در اقتصاد، چه در سیاست و چه در فرهنگ.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: گفتمان دولت سایه یعنی مشارکت مردم و هر کسی اندازه وسع خود برای بهتر شدن امور کشور تلاش کند. دولت و مجلس منتخب مردم هستند ولی مردم باید کمک کنند که اگر کاری ناقص است، کامل شود یا اگر کاری خوب است، کمک کنند تا تقویت شود. ایجاد این بستر یکی از موفقیت‌های نظام است ولی حتما باید به سمت مطلوب روز به روز پیش برویم.

وی اضافه کرد: در دولت سایه می گوییم هر موضوعی وضع موجود دارد و یک وضع مطلوب دارد که نباید به وضع موجود اکتفا کرد و باید به سمت وضع مطلوب رفت. برای رسیدن به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد و آنها مشارکت کنند.

جلیلی همچنین گفت: اگر در زمینه مشارکت مردم می گوییم وضع موجود با مطلوب فاصله دارد، باید بررسی کنیم که چرا این اتفاق افتاده است. برخی مشارکت‌ها در انتخابات اخیر کاهش داشته است و باید بررسی کرد که چرا مشارکت کم شده است؟ باید برنامه داشته باشید تا مردم با انگیزه بیشتر در این زمینه فعال باشند. باید برای هر استعداد مردم بستر نقش آفرینی فراهم شود. نمی شود برای بعضی استعدادها زمینه فراهم نشود و موقع انتخابات بگویید مشارکت کنید. نمی شود در زمان انتخابات در فلان روستا صندوق رای را با بالگرد ببرید اما در سایر عرصه‌ها آنها را رها کنید.

 مشارکت شکل نمی‌گیرد مگر ...

مسعود پزشکیان قبل از پاسخ به سوال مطرح شده گفت: قبل از اینکه وارد بحث شوم باید بگویم یک خبری از ما پخش شد که بنزین را گران می کنیم که ما گفتیم این کار را نمی کنیم ولی متاسفانه این رسانه‌ها این خبرها را پخش می کنند. قاطع عرض می کنم که بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: مشارکتی که انجام شد برای من نگران کننده است و قابل قبول نیست.  ۶۰ درصد پای صندوق نیامدند. ما یک گیری داریم که این اتفاق افتاده است. ما به زنان بازی نمی دهیم و به اقوام بازی نمی دهیم. وقتی من احساس کنم در یک کشور جایی ندارم و من را بازی ندهند، من نمی‌آیم که بازی کنم. اگر قرار است با من این برخورد شود چرا پای صندوق بیایم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: وقتی حقوق مردم را نادیده بگیریم و وقتی صدای مردم را نخواهیم بشنویم و خودمان تصمیم بگیریم، انتظار این که پای صندوق بیایند و به ما رای دهند که خلاف خواسته‌های آنها تصمییم بگیریم، این مشارکت شکل نمی گیرد. امام علی می‌فرماید مردم ستون یک جامعه هستند. وقتی ۶۰ درصد مردم نمی آیند، یعنی خللی در کار ما وارد شده است. اگر قرار است مقابل دشمن بایستند این مردم هستند که می‌ایستند. بمب و موشک یک بحث است. اگر بخواهیم کشور ثبات پیدا کند، باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم و به هرکسی بر اساس شایستگی، جایگاه داده شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: یک خبر فیک از قول ما در رجانیوز پخش کردند و ۲۱۰ میلیارد پول دادند و از قول ما گفتند که پسر فلانی گفته سنی ها فلان هستند و به آقای عبدالحمید در زاهدان بی احترامی کرده‌ایم. این دروغ‌ها را در رسانه‌ها پخش کرده‌اند خیلی زشت است. شیطان بر چه کسی نازل می شود؟ بر کسانی که دروغ را پخش می کنند.

وی گفت: روز به روز پشتوانه اجتماعی را به خاطر گرانی، برخورد با دختران، اینترنت و فیلترینگ از دست می دهیم؛ مردم از ما ناراضی هستند.

سوال دوم: توصیه‌ کاندیداها تا روز برگزاری انتخابات به رقبا و رفقا چیست؟

کار مجلس و نهادهای دیگر ررسی روند پیشرفت برنامه‌ها است

در پاسخ به این پرسش سعید جلیلی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: توصیه‌ای که از ابتدای شروع انتخابات داشتم این بود که به همه دوستان گفتم که به خاطر دنیای امثال من آخرت خودشان را خراب نکنند تقوا را رعایت کنند و خط قرمز حدود فعالیت‌های سیاسی تقوای الهی است؛ چرا که فردا درباره همه این‌ها باید پاسخ دهیم.

وی با اشاره به صحبت‌های پزشکیان گفت: درباره همین نکته‌ای که آقای پزشکیان فرمودند من بلافاصله بعد از این‌که شنیدم به دوستان ستادمان گفتم ببینید که چه کسی آن کار را کرده است و حتماً شما نسبت به آن اعتراض کنید حتی اگر آقای پزشکیان اعتراض نکردند.

پزشکیان در پاسخ به جلیلی گفت: در تبریز یک نفر را نیز با شوکر زدند.

جلیلی در پاسخ تاکید کرد: ممکن است در این عرصه‌ها کسانی بیایند برای مشوش کردن فضا چنین کارهایی انجام دهند. من از اعضای ستادم خواستم که حتماً این موضوع را محکوم و پیگیری کنند.

وی همچنین اظهار کرد: گاهی اوقات ممکن از افرادی رفتارهای غلطی انجام دهند؛ اشکال کار این است که اگر ما خودمان یا ستادهای‌مان یا کسانی که مسئولیت رسمی دارند اشکال کار این است که اگر ما خودمان یا ستادهای متن یا کسانی که مسئولیت رسمی دارند بیایند بد اخلاقی‌هایی را انجام دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که «باید ببینیم مشکل کجاست» افزود: خیلی خوشحالم آقای دکتر پزشکیان اشاره کردند و گفتند که مشکل ما آمریکا نیست بلکه بعضی وقت‌ها مشکل خود ما هستیم و ما بعضی اوقات کارهایی را انجام ندادیم و مردم دیگری موضوع را پای آمریکا نمی‌گذارند؛ایشان همچنین اشاره کردند که چرا برنامه ششم توسعه اجرا نشده است. برنامه ششم توسعه مربوط به دولت دوازدهم و مجلس دهم بود و اتفاقاً نیز هر دو نهاد دست دوستانی بوده است که حداقل با نگاه من متفاوت هستند. سوال این است که چرا این برنامه انجام نشد؟ عرض من این است که اتفاقاً در همین برنامه تلویزیونی باید در مورد این که چرا این برنامه به طور کامل اجرا نشد.

جلیلی اظهار کرد: باید در این باره بحث کنیم که اگر به قول آقای دکتر پزشکیان این برنامه برنامه خوبی بوده است چرا اجرا نشده است؟ ایشان در جایگاهی مانند مجلس قرار دارد که نقش نظارتی دارد و باید دنبال کند که آیا برنامه اجرا می‌شود یا خیر؛ برنامه مانند کارنامه یک دانش آموز است و وظیفه پدر دلسوز این است که هر شب پیگیری کند ببیند آیا فرزندش درسش را می‌خواند یا نمی‌خواند تا آخر سال موفقیت به دست بیاید.

وی تاکید کرد: کار مجلس و نهادهای دیگر ررسی روند پیشرفت برنامه‌ها است؛ اتفاقا آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند می‌توانند این موضوع را بررسی کنند که چرا در حوزه سلامت که حوزه تخصصی خودشان است بررسی کنند که چرا فلان موضوع تحقق پیدا نکرده است؛ اتفاقا من در اینجا به نقش مردم تاکید دارم و آن این است که اگر به مردم نقش دهیم، در آن صورت اگر مجلس و دولت نیز در وظیفه خود کوتاهی کردن دیگر کار متوقف نخواهد شد؛ مردم نیز باید بتوانند هشدار بدهند پیگیری و مطالبه داشته باشند که طرح سلامت یا هر طرح دیگری چرا پیش نمی‌رود؛ آنچه که من از دانشگاه‌ها خواسته‌ام پیگیری کند و به عنوان دولت سایه فعال باشند همین است که قدم به قدم و سایه به سایه این مباحث را دنبال کنند، موثر باشند و درباره آن‌ها کار کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بخش‌هایی از صحبت‌های پزشکیان درباره لزوم به کارگیری اهل سنت در مدیریت عرصه‌های مختلف کشور، گفت: اهل سنت و اقوام چه یه من رای بدهند چه رای ندهند، هر کدام دارای حقوقی هستند و وظیفه دولت و نظام است که حقوق آنها را ایفا کند؛ این خیلی رفتار بدی است که در ایام انتخابات گفته شود که شما رای بده و در مقابل من حقوق شما را پرداخت می‌کنم؛ اگر حقی است باید مورد توجه قرار بگیرد نه اینکه در مورد آنها معامله شود. باید تعامل وجود داشته باشد و همه مردم باید بتوانند ایفای نقش کنند.

نوشتن قانون در زمانی که به آن اجرا نمی‌شود به چه درد می‌خورد؟

همچنین مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش مطرح شده در این مناظره اظهار کرد: من پیشتر نیز گفتم که مقصر عدم اجرای دقیق برنامه ششم توسعه دولت مجلس و قوه قضاییه هستند؛ من در هر دوره‌ای در این خصوص سوال و اعتراض کردم؛ در مجلس من مکرراً سوال کردم که افرادی را که به عنوان مسئول تعیین می‌کنید در بیرون منافع شخصی دارند و نمی‌توانند در سیستم دولتی خدمتی را بدهند که منافع آن‌ها در بیرون به خطر بیفتد. من دو سال بود که پرسیده بودم چرا قانون را اجرا نمی‌کند اما مجلس مکرراً در حال نوشتن قانون بود؛ نوشتن قانون در زمانی که به آن اجرا نمی‌شود به چه درد می‌خورد؟

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم بسیاری از دانش آموزان را که خواستند اعتراض کنند تعلیق شدند و اساتید را بازنشسته و بیرون کردند؛ وقتی در جو دانشگاه جامعه و اداره کاری می‌کنیم که هر کسی بخواهد حرفی بزند او را بیرون می‌کنیم اما از طرف دیگر می‌گوییم خب مردم باید بیایند حرف بزنند؛ مردم اگر با ما بودند حق دارند به خیابان‌ها بریزند اما اگر با ما نبودند و اعتراضی به عملکرد ما داشتند اگر بیایند خلاف قانون است؛ آنها را می‌گیریم و در زندان می‌کنیم و بعد می‌گوییم که به دلیل اخلال در امور مملکت باید محاکمه شوی؛ این در حالیست که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند کم ه امکان ندارد رعیت به جایی برسد مگر اینکه مدیران صالحی داشته باشد و والیان در مسیر درست راه نمی‌روند مگر آنکه ملت مطالبه‌گری وجود داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: آیا مگر ما گذاشته‌ایم که در جوامع مردمی مطالبه‌گری به وجود بیاید؟ معلم به خیابان می‌آید و می‌گوید حقوق من را بدهید با باتوم از او قدردانی می‌کنیم یا بازنشسته به خیابان می‌آید و می‌گوید زندگیم نمی‌چرخد ما او را به زندان محکوم می‌کنیم؛ اینکه صدای مردم و نقش مردم را بازی دهیم این کار را انجام نمی‌دهیم بلکه من به عنوان مدیری که باید حق مردم را بدهم و این کار را نکردم می‌نشینم و می‌گویم که مردم را بگیرید چرا که آنها حرف بی‌ربطی می‌زنند. این مردم هستند که که ما باید به آنها احترام بگذاریم و حرف‌شان را بشنویم. باید بر اساس عدل و عدالت با مردم رفتار کنیم چرا که با کفر می‌شود مملکت را نگه داشت اما با با ظلم نمی‌شود. اگر می‌خواهی مملکت را درست کنیم باید حق و عدالت را در مملکت پیاده کنیم.

باید به دانشگاه‌ها برویم و با دانشجویان صحبت کنیم و حرف‌شان را بشنویم

سعید جلیلی در ادامه در واکنش به اظهارات پزشکیان گفت: آقای دکتر نکات خوبی را مطرح کردند اما نیاز است که من چندین توضیح دهم؛ حرف آقای پزشکیان درباره تعارض منافع حرف درستی است و در جلسه امروز صبح که با فعالان بخش دیجیتال داشتم اتفاقاً یکی از اعضای جلسه گفت که یک مرتبه هم که شده وزیر ارتباطات را از بخش خصوصی بگذارید که من بلافاصله مخالفت کردم و گفتم که بخش خصوصی منافع دارد ؛ باید زمینه لازم برای بخش خصوصی ایجاد شود تا بتواند کار خود را انجام دهد اما نمی‌تواند در موضع فعالیت به عنوان وزیر قرار بگیرد؛ چراکه تعارض منافع وجود دارد.

وی اظهار کرد: ما موضوع را اگر ناقص مطرح کنیم و به خوبی نبینیم نمی‌توانیم راه حل درستی داشته باشیم؛ نکته‌ای که آقای پزشکیان فرمودند که جوان و دانشجو حرفی دارد باید صدایش شنیده شود، حرف درستی است؛ در حوادث سال ۱۴۰۱ از زمانی که در مهرماه شروع شد، برای من از آبان ماه بر این بود که هفته‌ای یک دانشگاه و گاهی اوقات هر دو هفته‌ای حداقل در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم؛ حداقل این جلسات ۳ الی ۴ ساعت بود و برخی از جلسات نیز تا ۶ الی ۷ ساعت نیز طول کشید. اتفاقا این موضوع بسیار مهمی است که باید با مردم و دانشجویان صحبت کنیم؛ در آن زمان نیز مطلبی مطرح شده بود که نسل جدید نسلی هستند که نه آن‌ها زبان ما را می‌فهمند و نه ما زبان آن‌ها را می‌فهمیم که من در پاسخ به این مطلب گفتم که این حرف اشتباه است؛ چراکه وقتی با همان دانشجویان در شرایطی که چالشی و پرتنش بود حرف زدم می‌دیدم که هم من حرف آن‌ها را می‌فهمم هم آن‌ها حرف من را می‌فهمند اما ممکن است از حرف‌های من قانع نشوند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اتفاقاً این فضاهای گفت‌وگو را ما باید شکل دهیم و در دانشگاه‌ها برویم و با دانشجویان صحبت کنیم و حرف‌های‌شان را بشنویم. این گفت‌وگوها باید در خصوصی کارگران نیز صورت بگیرد؛ به یاد دارم برای بازدید به کارخانه‌ای رفتیم که یکی از کارگرهای آن‌جا می‌خواست خودکشی کند و می‌گفت حرف ما را بشنوید؛ چراکه ما چند ماه حقوق نگرفتیم؛ این اتفاق نیز در زمانی بود که دولت و مجلس از دوستان ما بودند که رقیب ما حساب می‌شدند اما باعث خوشحالی من بود که در ایام انتخابات که به اراک رفتم همان کارگر من را بغل گرفت و گفت که خوشحالم در دولت آقای رئیسی حرکتی انجام شد و مشکلات برطرف شد؛ این گونه است که نشاط ایجاد می‌شود.

جلیلی اظهار کرد: اینکه کشور طی ۸ سال رشد منفی و صفر داشته باشد و متوسط رشد ۰.۷ باشد به معنای رکود و عدم اشتغال است. در حالی که ما میلیون‌ها دانشجو داریم که نیاز به آینده شغلی دارد.

اگر با مردم صادق باشیم قطعاً مردم به ما اعتماد پیدا می‌کنند

مسعود پزشکیان در پاسخ به اظهارات جلیلی تاکید کرد: در همین دولت دانشجویان را اخراج کردند؛ در دانشگاه تبریز تعدادی از دانشجویان به خاطر مسمومیت مدارس دخترانه اعتراض کردند، ۲ الی ۳ ترم محروم کردند و بعد فعالیت‌های دانشجویی را گفتند که باید در فلان چهارچوب عمل شود در غیر این صورت شما حق کار ندارید؛ وقتی ما می‌گوییم به مردم باید اجازه دهیم که آن‌ها قانونی را که من باید اجرا کنم را مطالبه‌گری کنند؛ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی را از سال‌ها قبل ابلاغ کردند و قرار بود که ما در منطقه اول شویم اما این اتفاق نیفتاده است؛ حال بگوییم فلان دولت مقصر است؛ آیا آن یکی دولت درست کرد؟ اگر در طول این ۴۰ سال به وعده‌هایی که توسط دولت‌ها داده شده، نگاه کنیم می‌بینیم که هیچ کدام به وعده‌های خود عمل نکردند. این در حالیست که حضرت علی (ع) می‌فرمایند که هیچ فریضه‌ای از میان فرایض الهی به اندازه پایبندی به تعهد مورد قبول نبوده است. ما راحت پیمان می‌بندیم وعده می‌دهیم اما عمل نمی‌کنیم و حالا نیز باز وعده می‌دهیم.

وی ادامه داد: باید با مردم صادق باشیم و صادقانه با آن‌ها صحبت کنیم اگر با مردم صادق باشیم قطعاً مردم به ما اعتماد پیدا می‌کنند مهمترین مشکل حاکمیت‌ها نماینده‌ها و مدیران عدم صداقت با پرسنل است. مردم از ما صداقت می‌خواهند و این چیزی است که ما باید داشته باشیم اما متاسفانه در این خصوص گیرهایی داریم که باید حل شود.

سوال سوم: سازوکار کاندیداها برای امکان اعتراض مردم طبق اصول قانون اساسی چیست؟

باید همه اقشار را ببینیم/پزشکیان: ۹۹ درصد مدیران اصلا نمی‌دانند قانون برنامه چیست

سعید جلیلی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: این از افتخارات نظام است که اگر یک کارویژه را برای دولت مشخص می‌کند، نمی‌گوید این کار را فقط دولت باید انجام دهد، بلکه کنارش می‌گوید مردم هم امکان داشته باشند در این زمینه موضوع را دنبال کنند. بحث امر به معروف و نهی امر منکر خیلی متعالی و بزرگ است.

وی افزود: این امر اول باید از دولت و کارگزاران شروع شود نه اینکه آنان کارهایی انجام دهند و کنار بایستد. دولت در سایه مبنایش همین است که هر کسی باید کار را در حد خودش و سایه به سایه دنبال کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اعتراض که فقط در خیابان آمدن نیست، اعتراض این است که بگوییم اینجا خطا وجود دارد و اشکال دیده می‌شود و به نتیجه نمی‌رسد. اینکه آقای پزشکیان می‌گویند بحث درستی است که باید در میان مردم بود.

وی افزود: در ده‌ها ساعتی که در دانشگاه‌های کشور در دوران دولت رفیقمان در سال ۱۴۰۱ حاضر شدم فقط سخنرانی نبود باید پاسخ هم می‌دادیم. چالش هم می‌شد و دانشجویان روی سن هم می‌آمدند و کنار می‌رفتند، اما سئوال‌شان را که می‌پرسیدند وقتی توضیح می‌دادیم قانع می‌شدند اما گاهی هم ممکن است پاسخ یک سئوال را بلد نباشیم و نباید انتظار داشته باشیم او قانع شود.

جلیلی یادآور شد: در دوران دولت رقیب هم که آقای روحانی بود همین برنامه را داشتیم و به دانشگاه‌ها می‌رفتم. باید همه اقشار را ببینیم. کارگران را باید دید. حرف‌های آقای پزشکیان از سر دلسوزی است اما کافی نیست. شما که می‌گویید این کارها نشده و آن اقدامات صورت نگرفته ولی وقتی می‌گویید برنامه که تبدیل به قانون شده، همه باید آن را انجام دهند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد ۸ درصدی اقتصادی که خود به خود رخ نمی‌دهد. یکی از اولویت‌های ما این است که برای این رشد باید ماموریت تعریف کنی و به دانشگاه بگویی شما هم در این برنامه و تحقق آن نقش داری. باید در زمینه اشتغال و ارزآوری هم برای دانشگاه نقش تعریف کرد.

جلیلی در پاسخ به تکرار پرسش مجری مبنی بر اینکه مشخصاً برنامه دولت وی در زمینه بسترسازی برای امکان اعتراض مردم چیست؟ اظهار کرد: دقیقاً این سازوکار تعریف شده است. کارگر این نیست که بیاید کف خیابان. زمانی می‌آید کف خیابان که حرفش شنیده نمی‌شود. وقتی دفترتان باز باشد و کارگران هپکو و آذرآب و هفت‌تپه بیایند و حرف بزنند و بگویی من هم و سعی دارم و در حد وسع خودم این موضوع را پیگیری می‌کنم.

وی افزود: در آبان ۹۸ در زمان دولت رقیب به دانشگاه شهید مدنی تبریز رفتم و آنجا بحث واگذاری ماشین سازی تبریز و اشکالات آن مطرح شد، من دانشجویان را تشویق کردم. یک رویکرد و پارادایم این است که نگوییم کارگر به ما چه؟ کارخانه را واگذار کردیم. کارخانه آن زمان واگذار شده بود و کارگر را بیچاره کرده بود و می‌خواست خودکشی کند. ما این موارد را باید در حد وسع خود پیگیری کنیم. آقای پزشکیان هم حتماً آن زمان در حد نایب رئیسی مجلس موضوعات را پیگیری کرده است.

جلیلی تأکید کرد: هر کسی بر اساس وسع خود باید عمل کند. این راه حل نیست که بگوییم ما بد عمل کرده‌ایم. باشد این بد عمل کردن از چه زمان می‌خواهد خوب شود؟

مشکل ما این است که ۹۹ درصد مدیران اصلا نمی‌دانند قانون برنامه چیست

مسعود پزشکیان هم در پاسخ به این پرسش، اظهار کرد: راه‌حل علمی دارد. اینکه اگر همان مسیر راه‌حل علمی را در کشور طی کنیم به اینجا نمی‌رسد. نامه امام علی به مالک اشتر یک نمونه در این زمینه است. ما در مدیریت سه اصل داریم، چه کسی مسئول است؟ چگونه‌ باید کار کرد؟ و اینکه چگونه باید پاسخ داد؟ اگر ما در یک سیستم، برنامه وجود دارد، مسئول را بیاوریم و بگوییم وظیفه داری این برنامه را عمل کنی و اگر انجام نداد، مجازاتش کرد، آن مسئول دیگر حق ندارد حق یک کارگر را ندهد، نمی‌تواند یک دانشجو را بیرون کند و نمی‌تواند حقوق پرسنل خود را ندهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مشکل ما در کشور این است که ۹۹ درصد مدیران اصلا نمی‌دانند قانون برنامه چیست، حتی خود وزیر هم اطلاع ندارد. وزیری که نمی‌داند قانون برنامه چیست، رئیس دانشگاه و دانشکده‌ای که نمی‌داند، چه چیزی را می‌خواهید از اینها سئوال کنید؟ قدم اول این است که ابلاغ که در مجلس انجام شد، دستورالعمل در دولت این باشد که وظایف آن مسئول و مدیر مشخص شود، منابع و امکاناتش هم فراهم شود و به او بگویند این وسط را هم باید انجام دهی، اگر مسئول انجام نداد با او برخورد کنیم.

سوال چهارم:  نظر کاندیداها درباره فضای مجازی و فیلترینگ چیست؟

مسئولیت پذیری نباید سلیقه‌ای بلکه باید براساس قانون باشد

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: در هر عرصه‌ای باید بتوان بهره‌برداری حداکثری داشت. مسئولیت پذیری آزادی را حفظ می‌کند. چه چیزی جاده و اتوبان را حفظ می‌کند؟ این‌که تابلو بزنیم که سرعت ۱۲۰ یا ۹۰ کیلومتر باشد. همه هم این را می‌پذیرند. در همه جای دنیا هم وجود دارد.  مسئولیت‌پذیری این است. مسئولیت پذیری نباید سلیقه‌ای بلکه باید براساس قانون باشد. قانون هم نباید هر روز عوض شود. اگر خارج از سلیقه باشد و استاندارد داشته باشد و با تغییر افراد عوض نشود، این کمک می‌کند و فضای مجازی شما موثر می‌شود. ما نیروی انسانی بسیار ارزشمند در کشور داریم. بحث متخصصان این زمینه این است که دولت مانع نشود و ما بسیاری از کارها را در این زمینه انجام می دهیم. این کمک بزرگی می‌کند. دولت باید در بخش تنظیم‌گری برود. باید برای مردم بستر ایجاد و فضا باز شود  تا مردم خودشان فعالیت کنند. دستگاه‌های دولتی باید پناه مردم باشند نه اینکه مردم بگویند خدا سرو کارت را به این دستگاه‌ها نیندازد.

چرا جلو افرادی که فیلترشکن می‌فروشند گرفته نمی‌شود؟

مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز بیان کرد: در همه دنیا محدودیت وجود دارد اما الان که هیج مساله ای نیست نباید برای مردم فیلتر بگذاریم. یک عده دکان درست کرده‌اند تا مردم فیلترشکن بخرند و بیشتر از پول موبایل، پول فیلترینگ بدهند. چرا این کار را می‌کنیم؟ با فیلترشکن دیگر نمی‌توانید کنترل داشته باشید و به هر سایتی می‌توان رفت. بحث‌های اداری، بانکی، دارایی و آموزش بوسیله اینترنت است و نمی‌توانید و  می‌خواهیم در قفس زندگی کرده و می‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم. باید با سکوهای خارجی صحبت شده و با آن‌ها قرارداد ببندند. چه کسانی این فیلترشکن‌ها را می‌فروشند و چقدر بلا سر آن‌هایی آمده که از طریق فضای مجازی داشتند زندگی می کردند و این مردم را از زندگی ساقط کردند. محدودیت‌ها در تمام دنیا وجود دارد و در آمریکا هم وجود دارد. در زمانی که نیاز است می‌توان این کار را انجام داد ولی در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند. چرا جلو افرادی که فیلترشکن می‌فروشند گرفته نمی‌شود؟ زمانی تظارهات و اعتصابات بود می‌گفتیم هر حاکمیتی ممکن است قطع کند. الان که خبری نیست چرا فیلتر می‌کنید؟ دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را دچار مشکل می‌کنید. باید کاری کنیم در این فضا درآمد کسب کنند. دنیایی از فرصت در این فضا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مثل همه دنیا باید عمل کنیم. کجا دنیا مثل ما عمل می‌کند؟ ما مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم. مردم بیشتر از پول موبایل، پول فیلترشکن‌ها می‌دهند. چه کسانی این پول‌ها را می خورمند؟ مالیات هم نمی دهند. اگر زیر نظارت دولت باشد، مالیات می دهد و در مسائل امنیتی هم می‌توانید آن را قطع کنید.

می‌خواهیم ششمین کشوری باشیم که کاوشگر ارسال می‌کند

سعید جلیلی گفت: چرا پول اینترنت برای مردمی که تولید محتوا کرده‌اند به آن‌ها پرداخت نمی‌شود؟ می‌توان ۱۰ درصد این پول را به مردم بازگرداند. این امکان اشتغال در فضای مجازی فراهم می کند. این در برنامه ما وجود دارد.

وی افزود: دنبال توسعه صنعت فضایی هستیم. در برنامه ما وجود دارد که ششمین کشوری باشیم که کاوشگر ارسال می‌کند.

 پزشکیان نیز گفت: زمان آن گذشته است که یک کشور هر کاری را خواست فقط خودش بکند.

جلیلی گفت: در این چرخه باید جای خود را پیدا کنید.

اگر بازار را باز کنیم، قابلیت ایجاد می‌شود

مسعود پزشکیان گفت: گفتیم خودمان می خواهیم تولید کنیم. چه بلایی با تولید ماشین سر مردم آورده‌ایم. بنزین را در صد کیلومتر، ۲۰ لیتر مصرف کند یعد بگوییم بنزین را گران می‌کنیم. مگر می‌شود؟ اگر بازار را باز کنیم، قابلیت ایجاد می‌شود نه این‌که دور خود قفس درست کنیم و بگوییم هرچه تولید می‌کنیم باید استفاده کنید.

جلیلی گفت: حرف درستی است ولی این چرخه را باز کنید ولی باید جانمایی کنید.

پزشکیان افزود: ما داریم می‌بندیم کلا. ما داریم از چرخه تکنولوژی خارج می شویم. دنیا خیلی پیچیده است و خود آمریکا هم از این چرخه نمی‌تواندخارج شود. شدنی نیست که بگوییم همه کار را خودمان انجام می‌دهیم. قیمت ماشینی که ۲۰ هزار دلار است  می‌فروشیم ۱۰۰ هزا دلار که مردم که ۲۰۰ یا یا ۳۰۰ دلار حقوق می‌گیرند، خواب آن را هم نمی‌بیینند. مردم چه گناهی کرده‌اند؟

سوال پنجم: مواضع کاندیداها در خصوص شیوه حکمرانی چیست؟

هرجا عزت و منفعت‌ ما حفظ شود می‌رویم و صحبت می‌کنیم

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه «چگونه در حوزه کارشناسی تفکرات مختلف و بعضاً متضاد را در کنار هم خواهید چید و تصمیم گیری خواهید کرد؟» گفت: اقتصاد دارای ۱۲۵ فوق تخصص مختلف است که می‌توان از آنها نظر گرفت؛ اینکه بفهمیم چه کسی در کجا کارشناس است خودش یک مسئله است. درباره اینکه می‌خواهیم چه کنیم و دیدمان چیست ما گفته‌ایم که دیدمان حق و عدالت است. آنچه که از نظر اعتقادی معتقدیم در حوزه عدالت در سلامت و آموزش به بازار آزاد معتقد نیستیم و سلامت و آموزش حق مردم است.

وی افزود: همانطور که وقتی چشم‌مان مریض است نزد جراح شکم نمی‌رویم بلکه به دنبال جراح چشم می‌رویم، اگر قرار است در گندم اقتصادی را تعریف کنیم به سراغ کارشناس آن می‌رویم؛ اینکه ما در کجا از چه متخصصی استفاده کنیم به نگاه ما و جایی که می‌خواهیم از او استفاده کنیم برمی‌گردد؛ همچنین قرار نیست آن متخصص هر کسی باشد. اینکه آن متخصص چقدر تجربه داشته باشد و کارآمد باشد، مهم است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه در موضوعاتی مانند سیاست خارجی و اقتصاد چگونه می‌توان دو تفکر متضاد را کنار هم قرار داد؟ گفت: سیاست خارجی اصولاً باید بستر را آماده کند تا اقتصاددانان، تاجران و معامله‌گران ما در بازارهای دنیا فرصت فعالیت پیدا کنند؛ اینکه ما بخواهیم در روابط خارجی مسئله کشاورزی را تسهیل کنیم نیازمند یک نگاه است. اینکه بخواهیم در این روابط مسئله صنعت را تسهیل کنیم نیازمند نگاه دیگری است. چرا دبی و امارات، دبی و امارات امروزی شدند؟ آیا خودشان این کار را انجام دادند؟ آنها کارشناس مربوطه را پیدا کردند از او نسخه گرفتند و نسخه را اجرا کردند.

پزشکیان در پاسخ به اینکه تفکر متضاد در حوزه سیاست خارجی به این صورت است که کارشناس نگاه به شرق را توصیه کند و دیگری نگاه به غرب را؛ در این شرایط چگونه می‌توان مدیریت کرد؟ تاکید کرد: سیاست‌های مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) علیه نه شرقی و نه غربی است؛ مقام معظم رهبری فرمودند که ما بر اساس سه اصل مصلحت، عزت و حکمت رفتار می‌کنیم؛ هرجا عزت ما حفظ شود و منفعت‌مان اقتضا کند ما می‌رویم در مورد آن صحبت می‌کنیم. از نظر علمی برای انواع تفکرات متضاد می‌توان بر اساس شواهد تصمیم گرفت و ابزار برای چگونگی تصمیم گیری وجود دارد.

محدود به یک گعده نیستیم

سعید جلیلی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی برای اینکه آیا جنابعالی با کار تشکیلاتی مخالف هستید و فرایند تصمیم گیری در دولت آینده شما به چه صورت خواهد بود؟ گفت: آقای دکتر پزشکیان فرمودند که برای اداره کشور نیاز نیست که فردی باشد که علامه دهر باشد و بگوید من همه چیز بلدم؛ این حرف درستی است چرا که موضوعات مختلف است اما راه این است که بنشینیم و در جلسات مختلف سخنان افراد مختلف را بشنویم و به تصمیم برسیم.

وی افزود: ما در حال صحبت کردن از مقام رئیس جمهور هستیم و این به آن معناست که رئیس جمهور با رئیس دانشگاه و یک نظریه پرداز فرق می‌کند. عرض من این است که مباحث کارشناسی در موضوعات مختلف را باید قبلاً انجام داده باشید؛ یعنی وقتی که برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی می‌کنیم باید این کارها را در حوزه‌های مختلف انجام داده باشید و در حوزه‌های مختلف نگاه‌های متفاوت را شنیده باشید و به جمع‌بندی رسیده باشید؛ ادعای ما این است. در دنیا احزابی وجود دارند که روی این موضوعات کار می‌کنند و جمع‌بندی می‌کنند و فردی نیز از داخل حزب معرفی می‌شود و کارها و برنامه‌های آن حزب را دنبال می‌کند. حرف ما این است که با این جلسات گعده‌ای و لابی‌ها چیزی که به منفعت و مصلحت کشور است در نمی‌آید و اتفاقاً نگاه ما این است که ما محدود به یک گعده نیستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از عزیزان در مناظره‌های تلویزیونی به من گفت که شما ۱۱ سال است که زنبیل گذاشته‌اید؛ من نیز گفتم که بله به این دلیل که موضوع با اهمیتی است و اگر روزی می‌خواهید در این جایگاه کار کنید باید با مسائل آشنا باشید و نمی‌توان بر اساس دو گعده و سه محفل سیاسی حرف زد. اتفاقا این حوزه نیازمند کار عمیق و جدی است و باید در موضوعات مختلف به جمع‌بندی رسیده باشی و بتوانی تصمیم بگیری؛ چرا که دیگر رئیس جمهور رئیس در مقام اجرا است و اجرا زمانی موفق می‌شود که به موضوع اشراف داشته باشی و بتوانی در لحظه تصمیم صحیح را به موقع بگیری.

جلیلی همچنین تاکید کرد: وقتی اشراف وجود داشته باشد در آن صورت نه فشار خارجی و نه برخی کارشکنی‌های داخلی می‌توانند مانع کار شود؛ بسیاری اوقات وقتی بحثی را دنبال می‌کنیم در همان ساختاری که باید موضوع را دنبال کند با مقاومت مواجه می‌شویم. وقتی به موضوع اشراف داشته باشی می‌توانی مشکل را برطرف کنی.

وی با اشاره به حضور دیروز خود در بازار تهران گفت: در سال‌های گذشته من با ۲۲ صنف دیدار داشتم و به ۱۷ موضوع رسیدم که موانع تولید بوده و باعث ایجاد رکود می‌شود.

کد خبر: 1235554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =