مشاهده پشه آئدس در کرج

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در سال جاری موردی از ابتلا به بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس در استان گزارش نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شهرام صیادی ضمن تاکید به ضرورت رعایت نکات بهداشتی درمقابل پشه آئدس اظهار کرد: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود. چند سالی است که این وجود این پشه در شهرهای مختلف کشور گزارش شده و اکنون وجود آن در برخی از استان‌ها ثابت شده است.

بیشتر بخوانید:

پشه آئدس به دماوند رسید؟

صیادی تأکید کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری برای عموم مردم به ویژه مسافران به کشورهای حوزه خلیج فارس و استان‌های گیلان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان ضروری است.

وی علائم مشترک بیماری‌های منتقله از پشه آئدس را تب ناگهانی و شدید، سردردهای شدید، درد پشت چشم، ضایعات پوستی، استفراغ، درد مفاصل، احساس خستگی و حالت تهوع برشمرد و گفت: افراد در صورت مشاهده این علائم سریعاً به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه این پشه در آب‌های راکد هر چند کم، مثل آب زیر گلدان، ظروف پلاستیکی رها شده و هر فضایی که آب راکد اندکی در آن وجود داشته باشد، تخم‌گذاری می‌کند افزود: این پشه می‌تواند ناقل چهار بیماری تب دانگ، زیکا، چیکونگونیا و تب زرد باشد. راه‌هایی همچون تخلیه‌ی آب زیر گلدان و ظرف آب حیوانات و شستشوی ظرف به صورت مستمر، خالی کردن آب زیرکولر، ناودان و... ، خودداری از نگهداری لاستیک خودرو در فضای غیر مسقف، جمع‌آوری ظروف رها شده، قراردادن درپوش برای ظروف ذخیره آب و تخلیه و شستن مرتب سطل‌های زباله اشاره کرد.

وی در پایان تأکید کرد: راه‌هایی همچون استفاده از توری برای درب و پنجره خانه، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و استفاده از اسپری حشره کش در محل‌ها و محیط‌های آلوده و محتمل به وجود پشه آئدس برای پیشگیری از آن کمک‌کننده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =