تهدید دانشجومعلمان به همکاری در اجرای «طرح ۱+۳»/ افراد غیر متخصص از طریق ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش می‌شوند

معاون سابق گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه طرح ۱+۳ قانونی نیست، گفت: مراکز دانشگاه فرهنگیان در استان‌ها دانشجومعلمان را تحت فشار قرار دادند که باید به عنوان معلم سرکلاس درس حاضر شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر اهمیت حوزه تعلیم و تربیت را بپذیریم، متوجه خطرات ناشی از بحران کمبود معلم در کشور نیز خواهیم شد. این چالش که از سال‌های گذشته آغاز شده، اکنون تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان حوزه تربیت، معلمان و دانشجومعلمان شده است.

بحرانی که به اعتقاد یک دانشجومعلم حاصل سیاست‌های نادرست دولت‌های گذشته بوده است. در این ارتباط با فاطمه غلامپور معاون سابق گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه آورده شده است.

بیشتر بخوانید:

دولت چهاردهم آموزش و پرورش را با کمبود ۱۷۶ هزار معلم تحویل می‌گیرد

غلامپور درباره علل کمبود معلم در کشور و راهکارهای نامناسب برون رفت از این مشکل، بیان کرد: کمبود معلم از چند سال اخیر نشات نمی‌گیرد؛ بلکه ریشه در سال‌های دور دارد. در واقع این چالش از دهه ۸۰ آغاز شد؛ چرا که به یکباره در مراکز تربیت معلم بسته شد. همچنین رویکرد و سیاست دولت روحانی برای برون سپاری نیروهای آموزش و پرورش بود.

این دانشجومعلم با بیان اینکه دولت‌های روحانی اعتقاد داشت که لزومی ندارد که کارمندهایی دائمی در آموزش و پرورش باشند که امر تربیت و آموزش را انجام دهند، گفت: در چنین شرایطی تعداد قابل توجهی نیروهای خرید خدمت جذب شد. در واقع سیاست دولت اسبق اینگونه بود که این معلم‌ها با پیمانکار یا وزارت آموزش و پرروش قرارداد امضا می‌کنند و براساس این قرارداد سر کلاس درس حاضر می‌شوند.

وی اضافه کرد: حقوق معلمان خرید خدمات بسیار کمتر از حقوق یک معلم رسمی است که هر چند ماه یکبار پرداخت می‌شود. بنابراین بحران کمبود معلم در کشور نشات گرفته از تفکر و سیاستی است که معلم و تعلیم و تربیت اهمیتی ندارد. یعنی معلم همانند یک کارمند بانک یا اداره دولتی است که صرفا کارهای ثابت و روتین را انجام می‌دهد. در صورتیکه معلم، عنصر اصلی تعلیم و تربیت و مدرسه است.

غلامپور عنوان کرد: سیاست کاهش جذب معلم و جذب نیروهای خرید خدمات باعث شد که اکنون کشور درگیر بحران تربیتی و کمبود نیروی انسانی شود.

این فعال دانشجویی افزود: سال گذشته بیشترین جذب نیروی استخدامی در آموزش و پرورش را شاهد بودیم. این موضوع مشکلات بسیاری را برای دانشگاه فرهنگیان و دانشجومعلمان ایجاد کرد که آسیب‌های این تصمیم را در سال‌های آینده مشاهده خواهیم کرد. البته با وجود این استخدام‌ها، سال گذشته بسیاری از کلاس‌های درس مدارس خالی از معلم بودند. یعنی دانش آموزان اول مهر سرکلاس حاضر می‌شدند؛ اما معلم برای تدریس وجود نداشت.

ماده ۲۸ راهکار قانونی جبران کمبود معلم نیست

وی افزود: جذب یکباره معلم مشکلاتی را برای مدارس ایجاد خواهد کرد، چرا که افرادی به عنوان معلم سرکلاس درس حاضر می‌شوند که افرادی غیر متخصص در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند و از فیلترهای لازم نیز عبور می‌کنند. در نهایت نیز جذب می‌شوند. اما آنان هیچ آموزش ندیده‌اند.

غلامپور ادامه داد: در برهه‌ زمانی، اکثر زنان بیکار فامیل به سمت آموزش و پرورش روانه شده بودند؛ چرا که دولت از طریق‌های مختلفی غیر از دانشگاه فرهنگیان اقدام به جذب معلم کرده بود.

معاون سابق گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تصریح بر اینکه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش دانشجو معلم بسیار کم است، گفت: دانشگاه فرهنگیان یک مرکز تعلیم و تربیت است. آزمون ماده ۲۸ براساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، در یک رشته خاص، معلم وجود نداشته باشد. به عنوان مثال رشته جوشکار در مدارس فنی و حرفه‌ای وجود دارد؛ اما معلم برای آن نیست. در چنین حالتی با برگزاری آزمون ماده ۲۸، این کمبود معلم را جبران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ماده ۲۸ راهکار قانونی جبران کمبود معلم نیست، اضافه کرد: معلمان جذب شده از طریق ماده ۲۸ باید دو ترم در دانشگاه فرهنگیان تحت آموزش باشند و سپس جذب شوند. ولی متاسفانه انقدر کمبود معلم بحرانی است که این افراد بدون آموزش به مدارس می‌روند و سپس پنجشنبه و جمعه سر کلاس آموزشی ضمن خدمت حاضر می‌شوند.

غلامپور گفت: مقام معظم رهبری فرموند که ظرفیت کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان باید افزایش پیدا کند و تنها راه جذب معلم، دانشگاه فرهنگیان باشد. ما دانشجومعلمان از دولت‌ها و سیاست گذاران کلی حوزه تعلیم و تربیت همواره گلایه داشتیم و داریم که چرا به این موضوع اهمیتی داده نشده است.

اجرای طرح ۳+۱ برخلاف وعده‌های وزیر آموزش و پرورش بود

این دانشجومعلم با بیان اینکه طرح ۱+۳ یکی از روش‌های مقطعی و کوتاه مدت برای حل بحران کمبود معلم بود، عنوان کرد: بر اساس این طرح دانشجومعلمان به مدت ۳ سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند و یک سال آخر دوره کارشناسی را به عنوان معلم سرکلاس درس حاضر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح ۱+۳ باعث آزار دانشجومعلمان شد، گفت: صحرائی وزیر آموزش و پرورش به دانشجویان معلمان وعده داده بود که نیازی نیست که ورودی‌های سال ۹۹ در مدارس حاضر شوند. این در حالی بود که اواسط آبان سال گذشته بخشنامه‌ای به دانشگاه ابلاغ شد که علت کمبود معلم، دانشجویان ورودی ۹۹ باید در مدارس حاضر شوند.

غلامپور مطرح کرد: دانشجویان به علت عدم آمادگی بسیار آشفته شدند. چرا که هیچ فرض و تصوری نداشتند. بسیار از آنان نیز دو هفته در کلاس درس حاضر شدند و سپس رها کردند. این موضوع موجی از نارضایتی را بین دانشجومعلمان ایجاد کرد. علاوه بر آن؛ بله علت سن کم دانشجومعلمان، خانواده‌های دانش آموزان با آنان درگیر شده و مشکلات بسیاری بین والدین و معلمان به وجود آمده است.

معاون سابق گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: طرح ۱+۳ قانونی نیست. مراکز دانشگاه فرهنگیان در استان‌ها به دانشجومعلمان را تحت فشار قرار دادند که باید به عنوان معلم سرکلاس درس حاضر شوند. همچنین اداره کل استان‌ها دانشجویان تهدید می‌کردند که اگر همکاری نکنند، از ادامه تحصیل تعلیق می‌شوند.

غلامپور در پایان خاطرنشان کرد: دانشجومعلمان از ترس حاضر به تدریس در مدارس شدند. مواجهه نامناسب و در شرایط نامناسب دانشجومعلمان با کلاس درس باعث سردی و دلزدگی آنان از امر تعلیم و تربیت شد. این در حالی بود که آنان حدود ۵۰ واحد نیز داشتند و باید از صبح تا ظهر در مدرسه فعالیت می‌کردند و از ظهر تا غروب نیز در دانشگاه فرهنگیان حاضر می‌شدند. به عقیده بنده مجموع این اتفافات مثبت نبود و نتوانست مشکل کمبود معلم را بر طرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =