سرانجام اتحادیه‌های منحل شده دانشگاه آزاد چه شد؟

پس از گذشت چند سال از انحلال اتحادیه‌های دانشجویی اول و دوم دانشگاه آزاد هنوز تصمیمی مبنی بر احیای دوباره این اتحادیه‌ها گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برگزاری انتخابات به صورت سالیانه و منظم یکی از نشانه‌های حیات و در واقع اصلی‌ترین شاخص فعالیت یک تشکل دانشجویی یا اتحادیه دانشجویی است؛ چرا که آنها نمایندگان جنبش دانشجویی هستند و مرتبا باید به روز رسانی شوند. در این ارتباط، اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مدعی برگزاری انتخابات در فضای دموکراتیک، جزو اولویت‌های مهم این اداره است.

تقریبا اوایل سال ۱۴۰۰ بود که اخباری مبنی بر انحلال (توقیف) یا ادامه فعالیت شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان(اتحادیه اول) و سازمان اسلامی دانشجویان(اتحادیه دوم) دانشگاه آزاد اسلامی با شرط برگزاری انتخابات در رسانه‌ها منتشر شد.

موضوعی که نظرهای متفاوتی را از سوی دانشجویان و اعضای اتحادیه‌ها و مسئولان معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پی داشت. فرزاد پارسایی دبیر اسبق روابط عمومی اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در این باره به ایسکانیوز گفته بود «اتحادیه چند ماهی است که آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات اعلام کرده است؛ اما متاسفانه اداره کل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی همکاری لازم را ندارد.»

این در حالی بود که حمید مهدیون رئیس اسبق اداره تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کرده بود که «هیئت نظارت مرکزی بر تشکل‌ها چند بار به اتحادیه‌ها مهلت داد تا تعداد دفاتر خود را به حدنصاب برسانند؛ اما متاسفانه این امر محقق نشد.»

وی با بیان اینکه هیئت مرکزی نظارت بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دیگر به اتحادیه‌های اول و دوم فرصت مجدد نخواهد داد، عنوان کرد که اگر دفاتر یا اعضای این اتحادیه‌ها قصد فعالیت مجدد داشته باشند، باید اتحادیه جدید ثبت کنند.

اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد وجود خارجی ندارند

در نهایت فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پیچ اینستاگرامی خود خبر داد که در دومین جلسه هیئت نظارت بر تشکل‌ها مقرر شد با توجه به اینکه اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد (اتحادیه اول) و سازمان اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد (اتحادیه دوم) علی‌رغم مساعدت حداکثری و زمانی که طبق قانون در اختیارشان قرار گرفته بود، نتوانستند مطابق با مفاد اساسنامه خود تعداد اعضا را ترمیم کنند. بنابراین عملا موجودیتی ندارند و دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.

وی عنوان می‌کند که با توجه به اینکه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر ۲۰ دفتر تشکل می‌توانند یک اتحادیه دانشجویی ثبت کنند، سیاست کلی هیئت نظارت مرکزی بر تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز حمایت از تشکیل اتحادیه‌های دانشجویی جدید و فعالیت‌های دفاتر ذیل آنهاست. اما این هیئت نیز می‌تواند براساس قوانین و اساسنامه اتحادیه‌ها، تخلفات را شناسایی و واکنش مناسب داشته باشد.

استقبال دانشگاه آزاد از تاسیس اتحادیه‌های جدید دانشجویی

بعد از گذشت مدت زیادی از انتشار اخبار توقف فعالیت شورای مرکزی ۲ اتحادیه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای پیگری سرانجام این اتحادیه‌ها و فعالیت‌شان با بهروز دوستی مدیرکل تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

بهروز دوستی درخصوص آخرین وضعیت اتحادیه‌های منحل شده دانشگاه آزاد گفت: این اتحادیه‌های دانشجویی همچنان در حالت غیر فعال و منحل شده قرار دارند و هیچ اتفاق یا تصمیم جدیدی درباره آغاز فعالیت و عضو گیری یا برگزاری انتخابات یا احیای آنها گرفته نشده است.

دوستی مطرح کرد که تاسیس اتحادیه‌های جدید دانشجویی جزو سیاست‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی است. البته بر اساس قانون و روندهای اجرایی و اداری در ابتدا دانشجویان باید درخواست تاسیس اتحادیه را به اداره تشکل‌ها ارائه دهند و سپس درباره صدور مجور تاسیس تصمیم گیری شود.

مدیرکل تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی می‌توانند ذیل اتحادیه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی و هم به صورت مستقل فعالیت کنند عنوان کرد: ما به تشکل‌های دانشجویی مستقل توصیه می‌کنیم عضو اتحادیه‌ها شوند تا فعالیت آنها محدود به استان و واحد دانشگاهی نشود و بتوانند در سطح کشور نقش آفرینی داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که فعالیت دفاتری که ذیل اتحادیه‌های دوم و سوم دانشگاه آزاد اسلامی بودند؛ چه می‌شود، گفت: این دفاتر می‌تواند اتحادیه جدیدی تاسیس کنند یا ذیل اتحادیه‌های سراسری مانند جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه، انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه سوم دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیت خود ادامه دهند.

دوستی با بیان اینکه در گذشته مجوز فعالیت به اتحادیه‌های ذیل وزارت علوم در دانشگاه آزاد اسلامی داده نمی‌شد، و آنها نمی‌توانستند در واحدهای دانشگاه آزاد، دفتر تاسیس کنند، گفت: در حال حاضر این رویکرد تغییر کرده است و این اتحادیه‌ها، دفاتر دانشجویی در واحدهای مختلف تاسیس کرده‌اند. تعامل و گسترش همکاری با اتحادیه‌های دانشجویی رسمی وزارت علوم جزو اولویت‌های سیاست گذاری دانشگاه آزاد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =