کشف گنجینه‌ای از مصنوعات طلای ۳۰۰۰ ساله در مصر

باستان‌شناسان ۶۳ مقبره تازه مربوط به سه هزار سال پیش را در مصر کشف کردند که در آنها گنجینه‌ای از مصنوعات طلایی وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ باستان‌شناسان این مجموعه مقبره را در شهر «دمیتا» کشف کردند که پر از مجسمه، سفال، سکه و یک آینه بود. تیم باستان‌شناسان بر این باور است که گنجینه مذکور اسرار مصریان باستان را که قدمت آنها به عصر برنز باز می‌گردد، فاش خواهد کرد؛ به ویژه اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد فعالیت‌های آنها برای تجارت خارجی شهر به دست می‌دهد. زیرا دمیتا در آن زمان مرکز تجارت خارجی با شهرهای مدیترانه بود.

به گفته محققان، در این مکان که مربوط به دوره بطلمیوسی (۳۰۴ تا ۳۰ قبل از میلاد) است، در مجموع ۳۸ سکه شده است. این دوره دقیقا زمانی است که یکی از نوادگان سردار اسکندر مقدونی بر مصر حکومت می‌کرد. روی سکه‌ها تصاویری از خدایان یونان و مصر باستان حک شده است.

باستان‌شناسان می‌گویند که احتمالا این سفال‌ها با شهرهای دیگر مبادله می‌شدند، اما درون این سفال‌ها سکه‌های برنزی کشف شده است که نشان‌دهنده آشفتگی‌هایی است که در شهر دمیتا رخ داده است.

کشف گنجینه‌ای از مصنوعات طلای ۳۰۰۰ ساله در مصر

باستان‌شناسان روی بعضی از سکه‌ها سر خدای یونانی زنوس و خدای مصری آمون را کشف کرده‌اند. این خدایان با پیشگویی‌هایی مرتبط هستند که تاریخ سکه‌ها را به اواخر قرن سوم می‌رساند.

هنگامی که این سکه‌ها در سال ۲۰۶ قبل از میلاد منتشر شد، کشور دستخوش شورش گسترده‌ای بود که توسط ۲ مصری بومی به نام‌های فرعون هورونفر و آنخونفر رهبری می‌شد. این ۲ نفر برای سرنگونی حکومت یونانی شورش کردند. یونانیان باستان کنترل ملت را در دست داشتند و زبان، مذهب و شیوه جدیدی از زندگی را به هم ریخته بودند که باعث ایجاد شکاف بین ۲ گروه شد. پس از شورش، فراخوان دسته جمعی صورت گرفت که در پی آن سکه‌ها جمع‌آوری شدند و علائم دیگری به آنها اضافه شدند.

با این حال، ۳۸ سکه برنزی که توسط باستان‌شناسان پیدا شد توسط فردی که تمایلی به برآورده کردن خواسته‌های حاکمان جدید نداشت، پنهان شده بود.

فاچر می‌گوید که کشف جدید می‌تواند جزئیات بیشتری را در مورد وقایع رخ داده ارائه دهد و توضیح دهد که چرا مصریان باستان این موارد را پنهان کرده‌اند. با این حال، محققان رسما تائید نکرده‌اند که آیا این سکه‌ها در جریان شورش دفن شده‌اند یا خیر.

مقبره‌ها با آجرهای گلی روی اتاق‌های ذخیره‌سازی که اثاثیه تدفین را در خود جای می‌داد، ساخته شده بودند، اما یک دفن «بزرگ» حاوی بقایای متعددی بود که احتمالا از طبقه اجتماعی بالاتری بودند.

بیشتر بخوانید:

مصر باستان کانون مارهای سمی بوده است

این مقبره همچنین دارای مجموعه‌ای از مصنوعات ورق طلا، مانند مجسمه‌های مذهبی و بت‌های مصر باستان، از جمله چشم هوروس. هوروس خدایی با سر شاهین است که به‌ عنوان یک طلسم پوشیده می‌شد و اعتقاد بر این بود که قدرت محافظتی دارد.

باستان‌شناسان همچنین آتش‌های مربوط به تشییع جنازه را کشف کردند. این آتش‌ها با سازه‌های چوبی ساخته شده بودند که برای سوزاندن جسد و مجسمه‌های ورقه‌ای طلا استفاده می‌شدند.

برخی از مصنوعات طلایی به شکل پرنده درست شده‌اند. این پرندگان موجودات اساطیری بودند که بال، سر انسان و بازوهای انسانی داشتند و اعتقاد بر این بود که مراقب روح متوفی هنگام عبور از زندگی پس از مرگ بودند.

کشف گنجینه‌ای از مصنوعات طلای ۳۰۰۰ ساله در مصر

محققان حضور یا وضعیت هیچ بقایای انسانی را که ممکن است در سایت دمیتا کشف شده باشد فاش نکردند، اما گفتند که آثار کشف شده در مقبره‌ها بر اهمیت تاریخی این کشف تأکید می‌کند و ممکن است آغازی برای تاریخ گذاری مجدد باشد. یک دوره زمانی مهم برای شهر دمیتا.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =