بوی بدن نوزاد چه زمان طبیعی و چه زمان غیرطبیعی است؟

بوی بد بدن نوزاد می تواند برای والدین نگران کننده باشد اما خوشبختانه این بو اغلب دلایل ساده و قابل حل دارد که به برخی از رایج ترین دلایل و راه حل آن می پردازیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بوی بدن در نوزادان متمایز است و اغلب ممکن است بوی محصولات کودک یا شیر را بدهند با این حال، نوزادانی که به موقع حمام نمی‌شوند یا لباس‌هایشان تمیز نیست، می‌توانند بوی ترش یا تند داشته باشند. ولی اگر نوزاد با وجود تمیزی لباس و بدنش بوی تند و بدی داد، بایستی نسبت به این مسئله حساس شد. برای دانستن علل، درمان و راه حل های بوی بد بدن در نوزادان، در این بخش همراه ما باشید.

بوی عادی بدن نوزاد

بوهای بدن زیر در میان نوزادان بسیار رایج است و لازم نیست نگران آن باشید.

بوی شیر

نوزادان اغلب بوی شیر می دهند و این بوی بدن نوزاد با کاهش مصرف شیر از بین می رود.

بوی ترش

گاهی اوقات، کودک شما ممکن است هنگام تف کردن یا زمانی که کثیفی و عرق در زیر بغل، ناحیه گردن یا بین چین‌های پوستی اش گیر کرده است، بوی بدنش را ترش کند.

علل شایع بوی بد بدن در نوزادان

برخی از دلایل رایج بوی بد بدن نوزاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آلودگی و گرما
عدم رعایت بهداشت
عدم تعادل در رژیم غذایی
پوشیدن لباس کثیف
پوشیدن لباس خیس
محیط غیر بهداشتی
عرق
اختلالات متابولیک ادرار
بوی بدن کودکان

علل غیرعادی بوی بدن در نوزادان

اگر کودک شما بوی عجیبی از بدن دارد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامتی مانند اختلال متابولیک باشد. برخی از بوهای غیر طبیعی بدن نوزادان به شرح زیر است:

بوی ماهی

نوزادان مبتلا به تری متیل آمینوری اولیه یا سندرم بوی ماهی (FOS) بوی ماهی گندیده در نفس، ادرار و عرق خود خواهند داشت. این یک اختلال ژنتیکی ناشی از کمبود آنزیمی است که بدن آنها را از تجزیه تری متیل آمین باز می دارد.

نوزادان مبتلا به بیماری های کبدی، مانند هپاتیت ویروسی، ممکن است بوی ماهی بدهند زیرا TMA در کبد آنها به TMAO متابولیزه نمی شود.

همچنین اختلالات کلیوی ممکن است به دلیل رشد بیش از حد باکتری در روده باعث بوی ماهی شود.

بوی شربت افرا

اگر ادرار کودک شما بوی شربت افرا یا کیک می دهد، ممکن است به دلیل بیماری ادرار شربت افرا (MSUD) باشد. این بیماری یک اختلال ژنتیکی نادر به دلیل کمبود یک مجموعه آنزیمی است که

اسیدهای آمینه خاصی (پروتئین ها) را در بدن تجزیه می کند. تجمع این اسیدهای آمینه و محصولات جانبی سمی آنها ممکن است بوی شیرین مشخصی به ادرار بدهد. در صورت عدم درمان، نوزادان ممکن است دچار اختلال عملکرد عصبی و سایر مشکلات عصبی مانند تشنج شوند.

بوی کپک

فنیل کتونوری (PKU) یک اختلال متابولیک مادرزادی است که تقریباً ۰.۴۵ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد، همانطور که توسط مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی ژنتیک انسانی نشان داده شده است این وضعیت باعث می شود که بوی کپک از بدن نوزادان مبتلا منتشر شود.

نوزادان مبتلا به این مشکل ژنتیکی ممکن است متابولیسم اسید آمینه ای به نام فنیل آلانین را کاهش دهند. در صورت عدم درمان، تجمع فنیل آلانین در خون می تواند منجر به ناتوانی های یادگیری، مشکلات رفتاری، صرع، رنگ پوست روشن تر، لرزش و غیره شود.

بوی کلم

نوزادان مبتلا به تیروزینمی نوع ۱ ممکن است بویی شبیه کلم داشته باشند. این یک اختلال متابولیک ژنتیکی است که در آن کمبود آنزیم باعث تجمع اسید آمینه تیروزین در خون می شود. در صورت عدم درمان، این امر ممکن است باعث تاخیر در رشد، نارسایی کبد، بزرگ شدن طحال و سایر مشکلات کشنده شود.

بوی عرق پا

اسیدمی ایزووالریک یک اختلال نادر است که به دلیل ناتوانی در تجزیه اسید ایزووالریک ایجاد می شود. تجمع آن منجر به بوی تعریق پا و سایر علائم مانند بی حالی، عدم رشد، تشنج و غیره می شود.

اگر متوجه هر یک از این بوها یا بوی عجیب دیگر شدید، با پزشک کودک خود تماس بگیرید تا او شما را راهنمایی کند. به خاطر داشته باشید که اکثر این شرایط نادر هستند و می تواند علل دیگری داشته باشد.

چگونه با بوی بدن کودک خود مقابله کنیم؟

اگر کودک شما بوی بدنش را می دهد، چند مرحله را می توانید انجام دهید:

نوزاد را با شامپو بچه حمام کرده و بدنش را همیشه خشک کنید.

از پودرهای بچه برای کاهش تعریق استفاده کنید.

هنگام شیر دادن از پیش بند ضد آب برای تغذیه کودک استفاده کنید.

بهداشت را رعایت کرده و بعد از غذا، صورت و گردن نوزاد را تمیز کنید.

برای جلوگیری از تعریق بیش از حد، برای کودک خود در تابستان لباس سبک بپوشانید.

همیشه از جوراب و کفش تمیز و خشک استفاده کنید.

لباس‌های کودک خود را با یک شوینده ملایم بشویید و خوب خشک کنید.

پوشک را به موقع عوض کنید.

هنگام تعویض پوشک از دستمال مرطوب مخصوص بچه استفاده کرده یا بدن او را خوب شسته و خشک کنید.

کد خبر: 1240548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =