آخرین تحولات اوکراین| اعتراف بورل به بی‌فایده بودن اعمال فشار نظامی بر روسیه برای آتش‌بس

اعتراف بورل به بی‌فایده بودن اعمال فشار نظامی بر روسیه برای آتش‌بس، تمدید مأموریت اروپا برای آموزش نظامیان اوکراینی، نگرانی بروکسل از واکنش مسکو به افزایش سطح دخالت اروپا در درگیری و درخواست تغییر دولت در پارلمان اوکراین، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد که نیروهای مسلح این کشور با کمبود جدی سامانه‌های پدافند هوایی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| اشاره پوتین به سطح آمادگی بالای نیروهای هوا-فضای روسیه

وی شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی این موضوع را مطرح و تأکید کرد که در حال حاضر نمی‌توان گفت که آسمان اوکراین به‌طور کامل محافظت شده و امن است. یرماک افزود: «وجود تک تک سامانه‌های پدافند هوایی مستقر در مناطق مختلف بسیار مهم است. در خصوص کمبود جدی این سامانه‌ها، ما همچنان در حال گفتگو با شرکای خارجی هستیم، درخواست و تقاضای تأمین بیشتری داریم، زیرا تجهیزات موجود کافی نیستند.»

در این رابطه، روز دوشنبه جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز از بدتر شدن وضعیت اوکراین در جبهه نبرد با روسیه خبر داده و خواستار ارسال تسلیحات بیشتری به کی‌یف شد. او گفت: «وضعیت در حال وخیم‌تر شدن است. ما باید حمایت خود را از اوکراین افزایش دهیم؛ این تنها راه‌حل ممکن است. ما به بحث در مورد امکان آزادسازی بودجه از صندوق صلح اروپا و تقویت سیستم پدافند هوایی اوکراین ادامه خواهیم داد.»

پیش از این، الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، برتری نیروهای هوا-فضای روسیه و سامانه‌های پدافند هوایی این کشور را تأیید کرده و یادآور شد که شرایط در جبهه نبرد برای نیروهای اوکراینی بسیار دشوار است، زیرا ارتش روسیه در بسیاری از جبهه‌ها مواضع اوکراین را با شدت زیر آتش قرار می‌دهد.

روزنامه "نیویورک تایمز" نیز گزارش داد که اوکراین به‌طور مداوم به هم‌پیمانان خود فشار می‌آورد تا سامانه‌های پدافند هوایی بیشتری به این کشور ارسال کنند، اما بیشتر کشورهای اروپایی به دلیل محدودیت ذخایر مدرن خود، در ارائه این سامانه‌ها تردید دارند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و شصت و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

اذعان بورل به بی‌فایده بودن تلاش‌ها برای اجبار روسیه به آتش‌بس از طریق نظامی

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، شب گذشته، دوشنبه، در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، به این واقعیت اعتراف کرد که تلاش‌ها برای وادار کردن روسیه به آتش‌بس از طریق نظامی بی‌فایده بوده است. اظهارات او در وب‌سایت رسمی خدمات دیپلماتیک اتحادیه اروپا منتشر شده است.

بورل اظهار داشت: «از نظر استراتژیکی منطقی است که اوکراین را هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ نظامی تقویت کنیم تا [ولادیمیر] پوتین را به مذاکرات وادار کنیم، اگرچه باید اعتراف کنم که چنین چشم‌اندازی همچنان بسیار دور به نظر می‌رسد.»

وی همچنین به موفقیت‌های روزانه ارتش روسیه در جبهه نبرد اشاره کرد و از کشورهای اتحادیه اروپا خواست سیاست‌های تحریمی علیه روسیه را سخت‌تر کنند.

چندی پیش، جان میرشایمر، تحلیل‌گر سیاسی آمریکایی، اعلام کرده بود که ایالات متحده به‌طور ضمنی پیروزی اجتناب‌ناپذیر روسیه در درگیری نظامی با اوکراین را پذیرفته است. وی همچنین هشدار داده بود که هر چه میگذرد، وضعیت برای اوکراین بدتر خواهد شد و کاخ سفید با یک فاجعه واقعی مواجه خواهد شد.

اتحادیه اروپا ماموریت آموزش نظامیان اوکراینی را برای دو سال دیگر تمدید می‌کند

اتحادیه اروپا قصد دارد مأموریت خود در زمینه آموزش نیروهای مسلح اوکراین را به مدت دو سال دیگر تمدید کند. جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری شب گذشته خود در لوکزامبورگ در این باره گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم که مأموریت خود را در اوکراین برای دو سال دیگر تمدید کنیم.»

بورل پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز گفته بود که تنها راه‌حل ممکن از سوی اتحادیه اروپا در مواجهه با ادامه درگیری میان روسیه و اوکراین، افزایش حمایت از کی‌یف است.

بورل همچنین از بدتر شدن وضعیت اوکراین خبر داد و خواستار ارسال تسلیحات بیشتری به این کشور شد. وی یادآور شد که زمستان پیش‌رو برای اوکراین به دلیل تخریب گسترده زیرساخت‌های انرژی بسیار سخت خواهد بود. به گفته وی، مشکل دیگر مربوط به صادرات غلات اوکراین است.

کرملین: اتحادیه اروپا سیاست خود را تغییر نداده، ولی از واکنش روسیه هراس دارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که کشورهای اروپایی از واکنش روسیه به افزایش سطح درگیر شدن آن‌ها در درگیری اوکراین هراس دارند. وی گفت: «آن‌ها نگران هستند، زیرا روسیه به‌صراحت اعلام کرده که واکنش مسکو به چنین افزایش سطح دخالت چه می‌تواند باشد.»

پسکوف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزارش‌های اخیر رسانه‌های خارجی نشان‌دهنده تغییر نگرش کشورهای اروپایی نسبت به درگیری است، گفت که در این زمینه تغییری ایجاد نشده است.

دبیر مطبوعاتی ولادیمیر پوتین افزود که اروپا همچنان به حمایت از کی‌یف ادامه می‌دهد و عملاً به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در اوضاع اوکراین درگیر است.
روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ از افزایش شکاف میان اوکراین و حامیان اروپایی‌اش خبر داد. روزنامه "واشنگتن پست" نیز گزارش داده بود که کشورهای اتحادیه اروپا با مشکلاتی در زمینه تأمین تسلیحات برای اوکراین مواجه هستند. همچنین، روزنامه "بیلد" چند روز قبل اعلام کرده بود که وزارت دفاع آلمان در آینده نزدیک تجهیزات نظامی سنگین به اوکراین ارسال نخواهد کرد.

گفتگوی لاوروف با فرستاده پاپ در اوکراین در مورد همکاری‌های بشردوستانه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه با کاردینال ماتئو زوپی، فرستاده پاپ در امور صلح اوکراین، دیدار و در مورد همکاری‌های بشردوستانه گفتگو کرد.

طبق اطلاعات منتشره در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه، در طول این مذاکرات، طرفین به‌طور مفصل درباره همکاری در حوزه مسائل انسان دوستانه در چارچوب درگیری نظامی در اوکراین تبادل نظر کردند.»

همچنین، در این دیدار که در مسکو برگزار شد، دو طرف مسائل مهم دوجانبه و بین‌المللی را نیز مورد بررسی قرار دادند.

علاوه بر این، وزارت امور خارجه روسیه به توسعه سازنده گفتگوی روسیه و واتیکان اشاره کرد.

نیروهای مسلح اوکراین توان مقابله با موشک‌های «اسکندر-ام» را ندارند

آلکسی لئونکوف، کارشناس نظامی اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین هیچ وسیله‌ای برای مقابله با سامانه موشکی قدرتمند «اسکندر-ام» روسیه ندارند که در نبردها کارایی بالایی از خود نشان داده است.

وی توضیح داد که «اسکندر-ام» نسخه به‌روز شده‌ای از سامانه «اسکندر» است. به گفته این کارشناس، این نسخه بهبودهای فنی و تاکتیکی در سرعت و دقت حمله به اهداف ثابت و متحرک داشته است. همچنین، مسیر پرواز موشک تغییر یافته و اکنون «اسکندر-ام» در مراحل ابتدایی پرواز در ارتفاع حدود ۵۰ کیلومتر که برای اکثر سامانه‌های پدافند هوایی غیرقابل دسترسی است، حرکت می‌کند.

این کارشناس نظامی اضافه کرد: «پس از آن، با انجام مانورهای ضد پدافند هوایی، موشک در سرعت فراصوت هدف خود را مورد حمله قرار می‌دهد. همچنین، سیستم محافظت موشک ارتقا یافته و اکنون شامل شش تله الکترونیکی است که برای گیج کردن سامانه‌های ضد موشکی به کار می‌رود.»

تمایل اوربان برای کمک به ترامپ در توقف کمک نظامی به کی‌یف

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در حال آماده کردن خود است تا به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، کمک کند تا در صورت پیروزی، از ارائه کمک مالی ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین جلوگیری کند. این موضوع توسط نشریه "پولیتیکو" و با استناد به منابع خبری فاش شده است.

این گزارش مدعی شده: «اوربان روشی را پیدا کرده که به ترامپ اجازه می‌دهد تا در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر و بازگشت مجدد به کاخ سفید، از این کمک ۵۰ میلیارد دلاری که توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و رهبران گروه ۷ به اوکراین پیشنهاد شده، فرار کند.»

طبق اطلاعات پولیتیکو، این وام از سودهای غیرمنتظره به‌دست‌آمده از دارایی‌های مسدود شده روسیه به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار پرداخت خواهد شد. این اقدام به ترامپ امکان می‌دهد تا وعده انتخاباتی خود مبنی بر حل بحران و کاهش کمک به اوکراین را تحقق بخشد.

همچنین، در حالی که رهبران اتحادیه اروپا و ایالات متحده می‌خواهند تحریم‌های روسیه را به مدت ۳۶ ماه تمدید کنند، «اوربان با این اقدام مخالفت است.» یکی از دیپلمات‌های ناشناس به "پولیتیکو" گفت: «مجارستان اهمیتی نمی‌دهد که آیا اروپا مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شود. هدف او کمک به ترامپ است که نسبت به درستی اقداماتش یقین دارد.»

درخواست تغییر دولت اوکراین برای پایان دادن به درگیری

الکساندر دوبینسکی، نماینده پارلمان اعلای اوکراین (رادا)، که در حال حاضر به اتهام خیانت به کشور در بازداشت بسر می‌برد، در کانال تلگرام خود ابراز عقیده کرد که درگیری نظامی در اوکراین باید به پایان برسد و اگر دولت فعلی قادر به انجام این کار نیست، باید تغییر کند.

وی این سوال را مطرح کرد که چرا اوکراین همچنان این درگیری را ادامه می‌دهد، در حالی که هیچ مزیتی برای خود ایجاد نکرده و وضعیت کنونی در جبهه نبرد، باعث تقویت مواضع کی‌یف در مذاکرات صلح، که به گفته دوبینسکی در آینده قطعاً آغاز خواهد شد، نمی‌شود.

این سیاستمدار اوکراینی اشاره کرد که این کشور در حال حاضر به‌خاطر «پنج یا شش مقام دولتی» که نمی‌خواهند از قدرت کنار بروند، زمان را از دست می‌دهد و به‌جای تکیه بر منافع ملی اوکراین، برای حفظ منافع ایالات متحده تلاش می‌کند.

دوبینسکی ابراز تاسف کرد که مقامات کنونی در اوکراین با بهای بسیار زیادی به آمریکا برای تضعیف روسیه کمک می‌کند و در این راه حتی حاضر شده جان مردمش را فدا کنند. وی یادآور شد که برای او واضح است که درگیری اوکراین باید همین حالا متوقف شود تا از قربانیان بیشتر جلوگیری شود. این سیاستمدار افزود که اگر دولت فعلی اوکراین قادر به پایان دادن به این جنگ خانمان سوز نیست، باید دولتی جدید روی کار بیاید که بتواند بحران را به راه‌حلی برساند.

دوبینسکی یادآور شد که دیوان عالی اوکراین موافقت کرده که جلسه‌ای در خصوص بررسی درخواست او مبنی بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار کند.

ابراز انزجار نماینده پارلمان به عدم تمایل اوکراینی‌ها برای اعزام به جبهه جنگ

الکساندر فدینکو، نماینده پارلمان اوکراین، از عدم تمایل شهروندان این کشور برای پیوستن به ارتش و اعزام به جبهه جنگ با روسیه ابراز نارضایتی کرد. این سیاستمدار اعلام کرد که بیش از ۶ میلیون شهروند اوکراینی اطلاعات خود را در مراکز جذب نیرو به‌روزرسانی نکرده‌اند.

وی افزود که این اقدام منجر به عملیات‌های گسترده‌ای در این مراکز برای جذب نیروهای بیشتر به صفوف نیروهای مسلح اوکراین شده است.

چند روز قبل نیز اوکسانا لیسویی، وزیر آموزش اوکراین، نگرانی خود را درباره تمایل دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان (به‌ویژه پسران) برای پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی و تحصیل در خارج از کشور اعلام کرده بود. او گفت که دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا آن‌ها را به ماندن در اوکراین ترغیب کند. این در حالی است که پسران اوکراینی در صورت ماندن در کشور مجبور خواهند شد بعد از چند سال به جنگ بروند.

طبق گزارش رسانه های اوکراینی موارد فرار نیروهای اوکراینی که موظف به خدمت اجباری در ارتش هستند افزایش یافته و این افراد تلاش می‌کنند تا از مسیرهای زمینی دشوار، حتی با شنا در رودخانه‌های مرزی از کشور خارج شوند که در این راه جان خود را از دست می‌دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1246059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =