به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان؛ پیمان یوسفی کارشناس مسائل مالیاتی و درآمدی در ارزیابی ساختار درآمدی شهرداری همدان اظهار داشت، متأسفانه سهم درآمدهای ناپایدار از جمله عوارض ساختمانی و فروش تراکم در سبد مالی شهرداری بسیار بالا است. او معتقد است، این نوع درآمدها نه تنها غیرقابل پیشبینی هستند بلکه منجر به تغییرات نامطلوب در ساختار شهری و فروش منابع نسلهای آینده برای تأمین هزینههای جاری میشوند. یک شهر پایدار، مدیریت مالی پایداری نیز میطلبد.
وی در گفتوگو با ایسکانیوز تأکید کرد، برای اصلاح این روند، شهرداری همدان باید به سرعت سهم درآمدهای پایدار خود را افزایش دهد. درآمدهای پایدار شامل عوارض محلی، مالیاتهای شهری و درآمدهای حاصل از داراییها و خدمات ارائه شده هستند. افزایش این سهم، ثبات مالی شهرداری را تضمین کرده و امکان برنامهریزی بلندمدت برای اجرای پروژههای عمرانی کلان را فراهم میکند.
یوسفی افزود، یکی از مهمترین منابع درآمدی مغفول مانده، مدیریت بهینه داراییهای منقول و غیرمنقول شهرداری است. او گفت، بسیاری از املاک، زمینها و فضاهای تجاری متعلق به شهرداری یا بلااستفاده هستند یا با تعرفههای قدیمی و نامناسب اجاره داده میشوند. فعالسازی این داراییها از طریق سرمایهگذاری مشترک با بخش خصوصی یا اجارهدهی منطقی بر اساس ارزش روز، میتواند یک جریان درآمدی ثابت و قابل اتکا ایجاد کند.
او تصریح کرد، در حوزه عوارض، تأکید باید بر «تغییر نحوه اخذ عوارض» باشد نه صرفاً «افزایش نرخ عوارض» عمومی. یوسفی بیان داشت، باید به سمت اخذ عوارض هوشمند و هدفمند حرکت کنیم. برای مثال، دریافت عوارض آلودگی از صنایع آلاینده یا عوارض زیستمحیطی از تولیدکنندگان پسماند حجیم و غیربازیافتی، درآمدهایی را ایجاد میکند که فشار مستقیم بر شهروندان عادی وارد نمیسازد و همزمان مشوقی برای رفتارهای پایدار است.
این کارشناس مالیاتی، اجرای دقیق و کامل قانون مالیاتهای محلی را بسیار ضروری دانست. وی افزود، درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده و سهم شهرداریها از مالیات بر املاک، اگر به درستی وصول و مدیریت شوند، میتوانند بخش قابل توجهی از بودجه جاری را پوشش دهند. تقویت همکاری بین شهرداری و اداره کل امور مالیاتی برای شفافسازی و به روزرسانی اطلاعات مودیان، بسیار کلیدی است.
یوسفی خاطرنشان کرد، گسترش ارائه خدمات شهری با تعرفه مشخص و استاندارد نیز یک منبع درآمدی پایدار محسوب میشود. او تأکید کرد، خدماتی نظیر پارک سوارها، پارکینگهای طبقاتی، توسعه سامانههای تبلیغاتی شهری و ایجاد فضاهای تجاری مدرن در ایستگاههای حملونقل عمومی، میتوانند با ارائه خدمات باکیفیت و استاندارد، درآمدزایی مستقیمی برای شهرداری ایجاد کنند.
وی افزود، مشارکت با بخش خصوصی (PPP) در اجرای پروژههای زیرساختی و خدماتی بزرگ یک راهکار جهانی برای کاهش بار مالی از دوش شهرداری است. برای مثال، واگذاری احداث و بهرهبرداری از تصفیهخانههای فاضلاب شهری یا سامانههای جمعآوری پسماند به سرمایهگذاران خصوصی در ازای اعطای حق بهرهبرداری بلندمدت، به شهرداری کمک میکند تا بدون صرف سرمایه اولیه سنگین، خدمات مورد نیاز شهر را ارتقا دهد.
در بخش پایانی این گفتگو پیمان یوسفی بر لزوم شفافیت مالی حداکثری در شهرداری تأکید کرد. او گفت، انتشار منظم و عمومی گزارشهای مالی و عملکردی شهرداری، اعتماد شهروندان را افزایش میدهد و زمینه را برای مشارکت فعالتر آنها در پرداخت عوارض و حمایت از پروژههای شهری فراهم میسازد. شفافیت، مهمترین عامل برای دریافت حمایت عمومی است.
وی تصریح کرد، شهرداری باید یک برنامه جامع برای تبدیل بدهیهای خود به داراییهای درآمدزا تدوین کند. بسیاری از پروژههای ناتمام یا معوقه که به دلیل کمبود نقدینگی به بدهی تبدیل شدهاند، با جذب سرمایهگذار خصوصی میتوانند به سرعت تکمیل شده و شروع به درآمدزایی برای شهر کنند. این تبدیل وضعیت نیازمند جسارت مدیریتی و تخصص مالی است.
یوسفی همچنین به اهمیت ساماندهی سدمعبر و صنوف شهری اشاره کرد. او افزود، دریافت عوارض منطقی و شفاف از صنوفی که از فضاهای عمومی استفاده میکنند یا ترافیک ایجاد میکنند، یک درآمد قانونی و عادلانه است که نباید از آن غفلت کرد. این عوارض باید متناسب با میزان استفاده از خدمات شهری و سطح اختلال ایجاد شده در معابر عمومی باشد.
این کارشناس مالیاتی در خاتمه سخنان خود اعلام کرد، دستیابی به ساختار درآمدی پایدار در شهرداری همدان یک ضرورت انکارناپذیر است. این امر نه از طریق اعمال فشار بر اقشار کمدرآمد و افزایش عوارض عمومی، بلکه از طریق مدیریت هوشمند داراییها، اخذ عوارض هدفمند از فعالیتهای آسیبرسان و مشارکت فعال با بخش خصوصی در پروژههای درآمدزا محقق خواهد شد.
خبرنگار: نازنین مولایی منظر
انتهای پیام./
نظر شما