گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس درباره روابط لندن-تهران

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس امروز چهارشنبه گزارش مغرضانه ای را درباره روابط این کشور با ایران منتشر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ «کمیته روابط خارجی مجلس انگلیس» گزارشی را با عنوان «هیچ موفقیتی بدون عدالت وجود ندارد: روابط انگلیس با ایران» منتشر کرد.

در متن این گزارش که در سایت پارلمان انگلیس منتشر شده، به نظر می رسد فرافکنی های دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران مدنظر قرار گرفته شده است چون در ابتدای آن آمده است: این گزارش بر نیاز دولت انگلیس برای ایجاد یک  واکنش (پاسخ) بین المللی طولانی مدت که به فعالیتهای ایران می پردازد ، اشاره دارد.

در این گزارش اتهاماتی علیه نهادهای امنیتی ایران مطرح  شده و تهیه کنندگان آن خواستار اقداماتی علیه جمهوری اسلامی شده اند.

برای مثال در بخشی از این گزارش با طرح اتهام علیه سپاه پاسدران انقلاب اسلامی از دولت انگلیس درخواست کرده است که بررسی‌های لازم را با هدف تروریستی معرفی کردن این ارگان امنیتی جمهوری اسلامی صورت دهد.

برجام

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در ادامه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را «پوسته‌ای از یک توافق» توصیف کرد و خواستار جایگزینی برای آن شد.

این کمیته در گزارش خود، از وزارت خارجه انگلیس درخواست کرده تا دستاوردهایی را که جایگزین برجام قرار است حاصل آورد و همچنین نقش آتی انگلیس در هدایت و پیشبرد جایگزین برجام مشخص کند.

رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس ضمن انتقاد از برجام گفت: «برجام علیرغم آنکه اهداف و نیات خوبی داشته است، اما بر پایه‌های ضعیفی بنا شده است. به نظر می‌رسد که مرگ آرام توافق هسته‌ای اجتناب ناپذیر است و به دنبال اقدامات مجلس (شورای اسلامی ایران)، به نظر می‌رسد که در حال حاضر قابل ترمیم نیست».

وی سپس ادامه داد: «دولت انگلیس باید برای جایگزین کردن برجامی که همچنین به مسائل امنیت منطقه نیز بپردازد، میانجیگری کند».

این کمیته روابط خارجی انگلیس در ادامه ادعاهای برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تعمیم اعضای مذاکرات هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «صداهای همپیمانان در منطقه و اروپا و دولت جدید آمریکا باید با یکدیگر تضمیمن کند که گزینه دیپلماتیک برای آنهایی وجود دارد که در ایران به دنبال راه‌حلی برای چندین دهه انزوا هستند».

سوء استفاده از موضوع نازنین زاغری

در این گزارش با اشاره به بازداشت جاسوسان دو تابعیتی در ایران،  از دولت جانسون خواسته شده تا بازداشت افرادی همچون «نازنین زاغری راتکلیف» را که به اتهامات امنیتی در بازداشت هستند را «گروگانگیری دولتی» بخواند و اقدامات جدی‌تری در برابر آن اتخاذ کند.

در این گزارش همچنین از دولت جانسون خواسته شده که با استفاده از جایگاه خود در سازمان ملل بعنوان عضو دارای حق وتو اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گیرد.

اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس سپس از دولت انگلیس درخواست کردند تا با استناد به قانون ماگنیتسکی، تحریم‌هایی را علیه برخی مقام‌های ایرانی به بهانه آنچه که نقض حقوق بشر خواندند، وضع کند.

این گزارش در پایان، تهران را به نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی متهم کرده و از دولت انگلیس خواسته تا از این افراد حمایت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =