وزیر امور خارجه نباید محدود به غرب یا شرق شود/ پرونده هسته‌ای باید در دست نهاد فرا قوه‌ای قرار گیرد

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه شخصی که قرار است سکان این وزارت‌خانه را در دست بگیرد باید بتواند به صورت هم‌زمان پرونده‌های مختلف را جلو ببرد اظهار کرد: وزیر امور خارجه باید نگاه وسیع و چندجانبه داشته باشد و محدود به غرب یا شرق نشود.

«حمیدرضا غلامزاده نطنزی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ درباره مواضع دولت سیزدهم در موضوع سیاست خارجی گفت: تفات اصلی دولت سیزدهم با دولت دوازدهم این است که ماهیت و حیثیت آن به مذاکرات برجام گره نخورده است.

وی با بیان اینکه تنها برنامه دولت روحانی مذاکره بود افزود: این برنامه به خصوص در دوره دوم که آمریکا از برجام خارج شده و وضعیت فعلی به وجود آمد برای دولت آرمانی شد و به همین دلیل اصرار بسیار زیادی برای به ثمر نشاندن آن دارد.

غلامزاده با بیان اینکه در حال حاضر نیز در تلاشند تا مذاکرات را پیش از پایان دولت به نتیجه رسانده و رفع تحریم‌ها به عنوان میراث روحانی در تاریخ ثبت شود ادامه داد: همین موضوع باعث شده که طرف مقابل نیز با علم به عجله دولت فعلی امتیاز کمتری داده و خواسته‌های بیشتری داشته باشد و به همین دلیل است که از آمریکایی‌ها می‌شنویم که خواهان به نتیجه رساندن مذاکرات پیش از سر کار آمدن دولت سیزدهم هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این موضوع در سایت‌ها و نشریات آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی مطرح شده است اظهار کرد: طرف آمریکایی می‌داند که تیم مذاکره‌کننده فعلی ایران به دلیل محدودیت زمانی برای به ثمر رساندن مذاکرات عجله داشته و آبروی خود را وسط گذاشته است در نتیجه می‌تواند با اعتماد به نفس بیشتر و دست بازتری با ایران برخورد کند.

وی با بیان اینکه پاسخ «خیر» رئیسی به پرسش درباره تمایل برای دیدار با روئیس جمهوری آمریکا، به این دلیل است که احساس نیازی برای این دیدار ندارد افزود: رئیسی مبنای برنامه‌ریزی خود را مذاکره نگذاشته است.

غلامزاده ادامه داد: به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم مسائلی مانند مذاکرات هسته‌ای، تبدیل به پرونده‌های فراقوه‌ای و در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود و پرونده خاص دولت نباشد. قوه مجریه و دستگاه دیپلماسی بر روی فعالیت‌های معمول خود و افزایش ارتباطات فعالیت خواهند کرد و پرونده‌های خاص سیاست خارجی مانند هسته‌ای و منطقه‌ای در نهاد فراقوه‌ای بررسی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در این صورت، امکان سیاسی‌کاری در این پرونده‌ها کم خواهد شد افزود: با این اتفاق دیگر گروکشی کردن مسائل برای انتخابات و رأی‌آوری یا اثرگذاری بر افکار عمومی در سیاست‌خارجی صورت نگرفته و منافع ملی تهدید نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس شواهد مسئله مذاکرات هسته‌ای تا پایان دولت دوازدهم خاتمه یافته و به ثمر خواهد رسید اظهار کرد: هرچند احتمالا نتیجه چندان مطلوب نباشد اما یک توافق اولیه صورت گرفته و ادامه آن به مذاکرات در حوزه‌های دیگر موکول خواهد شد.

وزارت امور خارجه باید متنوع و چندجانبه باشد

غلامزاده درباره ویژگی‌های وزارت امور خارجه کارآمد گفت: وزارت امور خارجه مشکلات دارد از جمله اینکه سبد فعالیت آن غیر متنوع است و باید تنوع آن افزایش یابد، همچنین فعالیت و پویایی آن باید بیشتر شده و بتواند چندجانبه‌نگر باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه شخصی که قرار است سکان این وزارت‌خانه را در دست بگیرد باید بتواند به صورت هم‌زمان پرونده‌های مختلف را جلو ببرد ادامه داد: وزیر امور خارجه باید نگاه وسیع و چندجانبه داشته باشد و محدود به غرب یا شرق نشود و بتواند به صورت همزمان به مسائلی چون ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه، ارتباط با چین و پرونده همکاری 25 ساله، همکاری با روسیه و گسترش فعالیت جمهوری اسلامی در حوزه‌های بکر مانند شرق اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین که در دوره قبلی ارتباط با آن‌ها کمرنگ شده است بپردازد و به هیچ کشور یا پرونده‌ای محدود نشود.

وی با بیان اینکه فعال کردن دستگاه دیپلماسی به معنای واقعی آن یکی از نیازهای ضروری کشور است افزود: در سال‌های گذشته پرونده «دیپلماسی عمومی» و ظرفیت‌های غیررسمی و غیردولتی که وجود دارد در وزارت امور خارجه مغفول مانده است در حالی که برخی از کشورها چیزی حدود 70 درصد ظرفیت سیاست خارجی خود را به دیپلماسی عمومی اختصاص داده‌اند.

غلامزاده با بیان اینکه فعال کردن این حوزه اقدامی بسیار مهم برای دولت بعدی است اظهار کرد: این موضوع نیز می‌تواند از طریق یک ستاد فراقوه‌ای دنبال شود اما به هر حال دستگاه دیپلماسی کشور می‌تواند آغازگر آن باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: دولت آینده همانگونه که رئیسی در نشست خبری خود گفت باید ارتباط‌گیری و بازگشت سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را به داخل تسهیل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      0 0
      کاملا برعکس نظر این اقای کارشناس دولت روحانی میداند که اگر برجام را به نتیجه نرساند دولت اقای رییسی با افرادی که در کنار ایشان هستند نخواهند توانست برجام را به نتیجه برسانند و تحریمها برسر جای خود باقی خواهد ماند و بدبختی و مصیبتش هم برای مردم خواهد بود امریکا هم میداند که با رییسی احتمال توافق کمتر است بنابر این تلاش دارد که با روحانی به توافق برسد
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      0 0
      اگر دولت رییسی نتواند با امریکا و غرب به توافق برسد تحریمها برسر جای خود باقی مانده و ایران امکان فروش نفت و صادرات محصولات غیر نفتی راهم از دست خواهد داد با توجه به کسری بودجه سنگینی که دولت در سال جاری دارد مجبور به استقراض از بانک مرکزی شده و تورمهای شدید در راه خواهد بود بنابر این حیثیت و اعتبار دولت سیزدهم شدیدا با برجام گره خورده است