آیت الله احمد جنتی را بیشتر بشناسید

احمد جنتی در سال ۱۳۰۵ در خانواده‌ای مذهبی در روستای‌ لادان‌ از بلوک‌ ماربین‌، واقع‌ در ۳ کیلومتری‌ غرب اصفهان به دنیا آمد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، پدرش‌ ملا هاشم‌ از روحانیون‌ بزرگ و معتمد بود. وی به‌ مکتبخانه‌ رفت‌ و خود اندکی‌ از دروس‌ جدید را خواند و بعدها در قم‌، مقداری‌ زبان‌ انگلیسی‌ فراگرفت‌.

آیت‌ الله احمد جنتی‌ دوره‌ ادبیات‌ عرب‌ و مقدمات‌ سطح‌ را تا سال‌ ۱۳۲۴ در حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ خواند و پس‌ از تکمیل‌ مقدمات‌ و طی‌ کردن‌ برخی‌ از دروس‌ سطح‌، به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت.

با ورود به‌ قم‌ به‌ تکمیل‌ دروس‌ دوره سطح‌ پرداخت‌ و در درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ همچون‌ آیت الله بروجردی‌ و امام خمینی (ره) شرکت‌ می‌کرد و در این‌ مدت‌ در بحث‌های اخلاق ‌و تفسیر نیز حضور می‌یافت.

وی در دوران‌ تحصیل‌ خود با افرادی چون‌ سعیدی‌، محسن‌ حرم‌پناهی‌، مفتح‌، سید کرامت‌الله‌ ملک‌ حسینی‌، ابوالقاسم‌ خزعلی‌ و محمد علی موحدی‌ کرمانی‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ می‌پرداخت‌ و با بزرگانی‌ چون‌ بهشتی‌، قدوسی‌، آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌، آیت‌ الله سبحانی‌، آیت الله مشکینی‌ و آیت‌ الله امینی‌ مصاحبت‌ داشت.

او درباره آن دوران می‌گوید:

«حدود ۱۵ سال از عمرم را در زمان اختناق رضاخانی گذراندم، زمانی که لباس روحانی ممنوع شد و حتی لباس‌های سنتی و عمامه‌ها را بر می‌داشتند، کلاه‌های نمدی را پاره می‌کردند، به قبا و عبا ایراد می‌گرفتند، کت و شلوار تا حدی اجباری شده بود، مخصوصا برای کارکنان دولت، کشف حجاب اجباری بود حتی در روستای ما زنان جرأت نداشتند با آن چادرهای محلی ضخیم به نام چاپپ بیرون بیایند...

مدارس دینی بعضی تعطیل و بعضی تبدیل به دبستان و امثال آن شده بود، بعضی طلاب و روحانیون برای همین، تغییر هویت دادند و بعضی به عسرت گذراندند، مجالس روضه تعطیل شده بود، اندکی هم که مانده بودند احساس حقارت می‌کردند، امیدی به آینده نداشتند، مساجد خلوت شده بود.

غرب، کعبه آمال شده بود، پیشرفت‌های علمی و صنعتی همه مردم را با احساس حقارت و غرب‌زدگی مواجه کرده بود، روزی را هم دیدم که نیروهای متفقین در شهر اصفهان کنترل شهر را به عهده گرفته بودند و سر چهارراه‌ها ایستاده بودند، هزار شکر که آن دوران و دوران پس از آن گذشت.»

آیت‌الله شیخ احمد جنتی لادانی پس‌ از تکمیل‌ مقدمات‌ و طی‌ کردن‌ برخی‌ از دروس‌ سطح‌، به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت. با ورود به‌ قم‌ به‌ تکمیل‌ دروس‌ دورۀ سطح‌ پرداخت‌ و در درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ همچون‌ آیت‌الله‌العظمی‌ بروجردی، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی‌ و امام‌ خمینی‌ شرکت‌ می‌کرد.

آیت‌ الله احمد جنتی‌ پیش‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی، در سخنرانی‌ها، اجتماعات‌ عمومی‌ و جلسات‌ خصوصی‌ همواره‌ به‌ تبلیغ بر ضد حکومت‌ پهلوی‌ می‌پرداخت‌ و دیگران‌ را به‌ پیروی‌ از راه‌ امام خمینی (ره) دعوت‌ می‌کرد.

در درون‌ حوزه‌، در ملاقات‌ با علما و مراجع‌، آنها را از آخرین‌ اخبار حرکت‌ انقلابی‌ امام (ره)‌ و مردم‌ با خبر می‌ساخت‌. او با عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، به‌ برنامه‌ ریزی‌ هماهنگ‌ برای‌ برپایی‌ راهپیمایی‌ها، نوشتن‌ اعلامیه‌ها و ارتباط‌ با دیگر مراکز مرتبط‌ با نهضت‌ امام ـ همانند جامعه‌ روحانیّت‌ مبارز ـ می‌پرداخت و ارتباط‌ خود را با امام (ره) حفظ‌ می‌کرد تا از آخرین‌ فعالیت‌های‌ مبارزاتی‌ در قم‌، نجف‌ و دیگر شهرها اطلاع‌ پیدا کند.

او بارها در قم‌، رفسنجان‌ و جزیره‌ خارک‌ مورد تهدید و تعقیب‌ رژیم‌ شاه‌ قرار گرفت‌ و چند بار در قم‌ بازداشت‌ شد.

نخستین‌ مسؤولیت‌ وی پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام (ره) بود و در این دوران با همکاری چند تن دیگر به تدوین‌ و اصلاح‌ ساختار قضایی‌ کشور پرداخت. از مسؤولیت‌های مهم‌ وی عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌، از نخستین‌ روزهای‌ تشکیل‌ این‌ نهاداست.

استادان‌ و دوستان‌ آیت الله احمد جنتی‌

آیة‌ الله جنّتی‌ بخشی‌ از دروس‌ مقدمات‌ را نزد پدرش‌ و بخشی‌ را نزد مرحوم‌ سید ابوالقاسم‌ هرندی‌ خواند.

او بخشی‌ از معانی‌ و بیان‌ را نزد مرحوم‌ سید محمد باقر ابطحی‌ و بخشی‌ دیگر را نزد حاج‌ شیخ‌ احمد فیاض‌ فرا گرفت‌ و معالم‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ علی‌ مشکاتی‌ آموخت‌.

در قم‌ شرح‌ لمعه‌ را نزد مرحوم‌ شهید صدوقی‌ آموخت‌ و برای‌ آموختن‌ بخشی‌ از رسائل‌ و قوانین‌ به‌ نزد مرحوم‌ آیة‌ الله بهاءالدینی‌ رفت‌. بخشی‌ از کتاب‌ مکاسب‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ سید محمد باقر طباطبایی‌ بروجردی‌ فرا گرفت‌.

و برای‌ آموختن‌ کفایه‌ به‌ نزد مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ و مرحوم‌ مجاهدی‌ رفت‌. بخشی‌ از مکاسب‌ را نیز نزد مرحوم‌ حاج‌ آقا روح‌ الله کمالوند آموخت‌.

با تکمیل‌ دوره سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ چون‌ آیة‌ الله العظمی‌ بروجردی‌(ره‌)، آیة‌ الله العظمی‌ گلپایگانی‌، آیت‌ الله‌ العظمی‌ حجّت‌ کوه‌ کمره‌ای‌(ره‌) و آیة‌ الله العظمی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) رفت‌ و سال‌ها در درس‌ فقه‌ و اصول‌ ایشان‌ به‌ طور جدی‌ شرکت‌ کرد.

او در طی‌ این‌ سالها در بعضی‌ از درس‌های‌ اخلاق‌ نیز شرکت‌ می‌نمود، تا علاوه‌ بر آموختن‌ علم‌، عمل‌ به‌ آنها را نیز فراگیرد.

همانطور که گفتیم آیة‌ الله احمد جنتی‌ در دوران‌ تحصیل‌ خود با فضلائی‌ چون‌ شهید سعیدی‌، شیخ‌ محسن‌ حرم‌پناهی‌، شهید مفتح‌، سید کرامت‌الله‌ ملک‌ حسینی‌، شیخ‌ ابوالقاسم‌ خزعلی‌ و شیخ‌ محمد علی‌ موحدی‌ کرمانی‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ می‌پرداخت‌ و با بزرگانی‌ چون‌ شهید بهشتی‌، شهید قدوسی‌، آیة‌ الله مصباح‌ یزدی‌، آیة‌ الله سبحانی‌، آیة‌ الله مشکینی‌ و آیة‌ الله امینی‌ رابطة‌ دوستانه‌ و مصاحبت‌ داشت‌.

آیت‌الله جنتی‌ پس از پایان تحصیلات مدت‌ چهارده‌ سال‌ در مدرسۀ‌ علمیه‌ حقانی‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ دورۀ‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخت و برخی‌ از کتب‌ حدیث‌ از جمله‌ «اثبات‌ الهدایه»، «ایقاظ‌ الهجعه»، «تحف‌العقول» و «المواعظ‌ العددیه» را ترجمه کرد.

او در کنار فعالیت‌های علمی حضور پررنگی هم در فعالیت‌های سیاسی داشت. پیش‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در بسیاری از سخنرانی‌ها، اجتماعات‌ عمومی‌ و جلسات‌ خصوصی‌ به افشای رژیم پهلوی پرداخت‌.

جنتی با عضویت‌ در جامعۀ‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، به‌ برنامه‌ریزی‌ هماهنگ‌ برای‌ برپایی‌ راهپیماییها، نوشتن‌ اعلامیه‌ها و ارتباط‌ با دیگر مراکز مرتبط‌ با نهضت‌ امام‌ خمینی‌ همانند جامعه‌ روحانیت‌ مبارزه می‌پرداخت‌.

آیت الله جنتی

به زندان رفتن آیت الله احمد جنتی

او سه‌ بار به‌ زندان‌ رفت‌ و مجموعاً سه‌ ماه‌ زندانی‌ شد و یک‌ بار هم‌ دستگیر و به‌ مدت‌ سه‌ سال‌ به‌ اسدآباد همدان‌ تبعید شد.

فعالیت‌های‌ سیاسی او پس‌ از انقلاب‌ با قبول مسئولیت‌های گوناگون در نظام تازه ادامه‌ یافت‌. نخستین‌ مسئولیت‌ آیت‌الله جنتی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ در استان‌های خوزستان و تهران بود.

فعالیت‌ها و مسؤلیت‌های‌ آیت الله احمد جنتی

برخی‌ از فعالیت‌ها و مسؤلیت‌های‌ آیت الله احمد جنتی پس‌ از انقلاب‌ به‌ شرح‌ زیر است‌:

    دبیری‌ شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی‌
    ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌
    نمایندگی‌ امام‌ و رهبری در اتحادیة‌ انجمنهای‌ اسلامی‌ دانش‌ آموزان‌
    عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ با حکم‌ امام‌ و رهبری
    دبیری‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌
    امامت‌ جمعه موقت‌ قم‌، کرمانشاه‌ و تهران‌
    عضویت‌ در شورای‌ پشتیبانی‌ جنگ‌
    مدیریت‌ در دادگاههای‌ انقلاب‌ اسلامی‌
    نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ در دوره اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دوره سوم‌ از استان‌ تهران‌ و عضویت‌ در هیأت‌ تحقیق‌ مجلس‌ خبرگان‌
    عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌
    عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌
    عضویت‌ در هیأت‌ مؤسس‌ جامعة‌ الزهرا ـ سلام‌ الله‌ علیها ـ با حکم‌ امام‌ (ره‌)
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با حکم رهبری
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ خارجی‌ با حکم رهبری
    مسئولیت‌ ستاد احیای‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر
    عضویت‌ در کمیسیون‌ صدا و سیما به‌ عنوان‌ نائب‌ رئیس‌
    نمایندگی‌ مقام‌ معظم رهبری در کمک‌ رسانی‌ به‌ مردم‌ بوسنی‌ و هرزگوین‌.

آیت الله احمد جنتی‌ عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌ و امام‌ جمعه موقت‌ تهران‌ است‌ و برخی‌ دیگر از مسؤلیت‌های‌ مذکور را نیز به‌ عهده‌ دارد.

آیت الله احمد جنتی باسابقه‌ترین عضو فقهای شورای نگهبان است و پس از منصوب شدن از سوی حضرت امام خمینی(ره) در اسفند 1358 در تمام ادوار شورای نگهبان حضور داشته است.

از جمله سوابق کاری آیت الله جنتی :

    عضو مجلس خبرگان رهبری
    عضو شورای بازنگری قانون اساسی
    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
    رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر
    رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
    رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی
    عضو شورای عالی تبلیغات خارج از کشور
    عضو و رئیس شورای مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
    نماینده مقام معظم رهبری در امور بالکان
    نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان
    امام جمعه موقت تهران
    قم، اهواز و کرمانشاه
    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
    قاضی دادگاه های انقلاب اسلامی اهواز
    دبیر شورای نگهبان

انتهای پیام/

کد خبر: 1119374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =