سهام استقلال و پرسپولیس سود دهی ندارد/ شباهت مشکلات واگذاری تپسی به سرخابی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سودده نبودن سهام استقلال و پرسپولیس، عنوان کرد که تپسی هم برای ورود به بازار سرمایه مشکل مشابهی داشت.

بهنام صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص ورود سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بورس، گفت: در تمام کشورها باشگاه‌های فوتبال یک باشگاه سودده هستند چون کپی رایت وجود دارد و از طرق مختلف مثل حق پخش فوتبال یا فروش پیراهن باشگاه مربوطه درآمدزایی می‌کنند. باشگاه‌های فوتبال در ایران وابسته به هلدینگ‌ها یا دولت هستند و عملا خرج‌شان را دولت می‌دهد. یعنی تقریبا هیچ گونه درآمدی از محل بلیت فروشی یا حق پخش ندارند.

وی عنوان کرد: برای همین عملا این دو باشگاه سودده نیستند و اگر کسی اقدام به خرید آن می‌کند، به دلیل تعصب هواداری است. چون این باشگاه‌ها نمی‌توانند به این زودی سودی به سهامداران‌شان بدهند. در مورد ارزش‌گذاری هم هنوز فایل آن منتشر نشده و نمی‌دانیم بر چه مبنایی انجام شده است. توجه داشته باشید که این باشگاه‌ها دارایی خاصی هم ندارند. برای همین احتمالا عمده ارزش‌گذاری آنها بر اساس برند باشگاهی‌شان صورت گرفته است. هنوز هم برایمان شفاف نیست.

صمدی عنوان کرد: اما ورود آنها به بورس اتفاق خوبی است. قبول دارم سودده نیستند اما در نهایت ورود آنها به بازار سرمایه و شفاف شدن صورت‌های مالی‌شان اتفاق خوبی است. جنس هوادار با سهامدار متفاوت است. هوادار تعلق دلی دارد اما سهامدار مالک است. البته فکر می‌کنم این مساله می‌تواند بهانه ای برای صلاح ساختار باشگاه‌ها و حرکت آنها به سمت درآمدزایی شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر کسی سهام این دو باشگاه را می‌خرد نباید انتظار سود داشته باشد. مگر اینکه برخی رویه‌ها مثل حق پخش و درآمد بلیت حل شود که به این سادگی نخواهد بود. به نظر می‌رسد که قرار است افزایش سرمایه از طریق سبد سهام انجام شود. یعنی پولی که از سمت سهامداران می‌آید، وارد سبد شرکتی شود.

وی تاکید کرد: ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه اتفاق مثبتی است. در واقع به واسطه هوادارانی که دارد، می‌تواند فضای بازار سرمایه را تغییر دهد و صنعت جدیدی در بازار سرمایه خواهد بود. البته این مساله اتفاق خوبی برای خود فوتبال خواهد بود چون زور سهامدار خرد فشاری برای برخی مسائل وارد می‌کند.

صمدی گفت: هر دو باشگاه برای ورود به بازار باید یک مدل درآمدی داشته باشند که هنوز مشخص نیست. البته این مساله در مورد استارتاپ‌ها هم صادق است. مثلا تپسی که وارد بورس شد، درآمد پایینی دارد و ارزش‌گذاری آن بر اساس برند این استارتاپ صورت گرفت. البته به نظرم وضعیت دو باشگاه فوتبال از این استارتاپ به مراتب بدتر است چون درآمد کمتری دارد.

کد خبر: 1129686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =