جذب امریه‌های سربازی پل بین دانشگاه و صنعت/ ۱۴۲ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی و فناوری میزبان بودند

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت علوم نشان می‌دهد در سه سال گذشته ۱۴۲ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی و فناوری میزبان ۳۲۹ سرباز امریه‌ بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برقراری ارتباط بین دانشگاه با جامعه و صنعت یکی از نیازهای اساسی کشور است، چرا که تاثیر مهمی بر هدفمند شدن آموزش‌ها و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی خواهد داشت.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این راستا و به منظور ایجاد اشتغال فراگیر، تفاهم‌نامه همکاری مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح امضا کرد. هدف از این تفاهم‌نامه، ارتقا توانمندی‌های مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای مشمولین دانش‌آموخته دانشگاهی، بهره‌مندی از دانش‌آموختگان دارای مهارت به عنوان کارکنان وظیفه مأمور در مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری است.

این تفاهم‌نامه در اسفندماه سال ۹۶ امضا شد و بر اساس آن طرح بکارگیری تعدادی از مشمولین به‌صورت کارکنان وظیفه مأمور در سال ۹۸ مورد تأیید قرار گرفت و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن آغاز شد.

وزارتخانه طرح توزیع نیروهای امریه را برای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بر اساس سهمیه اختصاص داده شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، تهیه کرد. در سه سال گذشته مجموعا ۳۲۹ دانش‌آموخته دانشگاهی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، در اعزام‌های اخیر جذب شده‌اند. تاکنون حدود ۱۴۲ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی و فناوری از این سهمیه‌ها استفاده کرده‌اند.

جدول زیر مجموع جذب در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد؛

نام محل

تعداد موسسات

مجموع جذب

دانشگاه‌های معین

۳۱

۱۳۵

دانشگاه‌های بزرگ

۸

۶۹

پژوهشگاه‌ها

۱۱

۱۷

دیگر دانشگاه‌ها

۶۵

۸۲

پارک‌های علم و فناوری

۲۷

۲۶

مجموع

۱۴۲

۳۲۹

بر اساس این جدول، در سه سال گذشته ۳۱ دانشگاه معین، هشت دانشگاه بزرگ، ۱۱ پژوهشگاه، ۶۵ دانشگاه و ۲۷ پارک علم فناوری میزبان سربازان امریه بوده‌اند. مجموع جذب در این موسسات، ۱۳۵ نفر در دانشگاه‌های معین، ۶۹ نفر در دانشگاه‌های بزرگ، ۱۷ نفر در پژوهشگاه‌ها، ۸۲ نفر در دانشگاه‌های دیگر، ۲۶ نفر در پارک‌های علم و فناوری بوده است.

در پایان، توجه به این نکته ضروری است که استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان در موسسات آموزشی و پژوهشی به عنوان سرباز، کمک بزرگی برای پیشرفت کشور خواهد بود به خصوص در پارک‌های علم و فناوری که تمرکز اصلی خود را بر تولید محصولات دانش‌بنیان معطوف کرده‌اند. به همین دلیل، لازم است اهتمام بیشتری از سوی وزارتخانه و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برای جذب این نیروها اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =