۳۱ تیر در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۳۱ تیر برابر با ۲۲ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۳۱ تیر برابر با ۲۲ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۱۵۸۷ - نخستین مهاجرنشین انگلیسی در جزیره رونوک (Roanoke) در آمریکای شمالی ـ در ساحل کارولینای شمالی امروز ـ تاسیس شد که بعدا همه مهاجران ناپدید شدند و هنوز معلوم نیست که بر سر آنان چه آمد.

۱۹۱۵ - وقوع نبرد معروف "ایزونزو" بین ایتالیا و اتریش در جریان جنگ جهانی اول

پس از آغاز جنگ جهانی اول و بروز اختلاف بین اتحاد سه‏گانه شامل آلمان، اتریش و ایتالیا، نیروهای ایتالیا از متحدین جدا شده و به متفقین پیوستند. ورود ایتالیا به جنگ، اهمیت زیادی نداشت، چرا که این کشور نه دارای صنایع وسیعی بود و نه از قشون و نیروهای عالی برخوردار بود، بلکه تنها باعث این می‏شد که اتریش عده زیادی از نیروهای خود را بدون این‏که فعالیتی ازخود نشان دهند، در مرزهای ایتالیا نگه دارد. سرانجام در ۲۲ ژوئیه ۱۹۱۵م، نبرد معروف ایزُونْزو در ناحیه‏ای کوهستانی به همین نام در ایتالیا بین ارتش‏های ایتالیا و اتریش در گرفت و تا پانزدهم اوت همان سال ادامه یافت. در این نبرد، در حدود هفتاد هزار نفر کشته شدند که اکثر آن‏ها ایتالیایی بودند. با این حال، در پایان جنگ ایزونْزُو، اتریش از ایتالیا شکست خورد.

۱۹۵۲ - روز شادی ایرانیان و برکناری ژنرالهایی که دستور تیر اندازی به مردم را داده بودند

۳۱ تیر ماه ۱۳۳۱ (۲۲ جولای ۱۹۵۲) روز شادی ایرانیان به خاطر پیروزی سیاسی در «سی ام تیر» و بازگرداندن دکتر مصدق به حکومت بر خود بود و در سراسر کشور جشن و مراسم شادمانه برگزار بود.

در همین روز دکتر مصدق دستور داد که به اتهام تیراندازی به مردم در سی ام تیر ماه، سرلشکر محمد صادق کوپال رئیس شهربانی، سرلشکر عباس گرزن رئیس ستاد ارتش و سرلشکر مهدیقلی علوی مقدم فرماندار نظامی تهران از کار برکنار، بازنشسته و جهت محاکمه و مجازات تسلیم دستگاه قضایی شوند. تعقیب قضائی اینان و سایر متهمان به تیراندازی به مردم که چیزی جز دمکراسی، حقوق اساسی خود و حکومت قانون نمی خواستند از روز بعد آغاز شد. براندازی ۲۸ مرداد نه تنها مانع از مجازات این متهمان شد بلکه بازنشستگی آنان لغو و به مقامات مهم تازه منصوب شدند. سرلشکر گرزن فرمانده واحدهای نظامی مستقر در جنوب کشور و علوی مقدم نخست رئیس شهربانی و سپس وزیر کشور و سپهبد شد. سرلشکر کوپال از همقطاران رضا شاه برای نخستین بار در ۱۳۰۸ رئیس شهربانی شده بود.

دکتر مصدق در همین روز وصیت کرد که پس از مرگ، او را درکنار کشته شدگان سی ام تیر و در همان گورستان دفن کنند. در اسفندماه ۱۳۴۵ که مصدق درگذشت، شاه مانع از انجام این وصیت شد زیرا می ترسید که مردم تظاهرات علیه او را از همین گورستان آغاز کنند.

۱۹۸۷ - کویت نوکری برای آمریکا را به اوج خود رساند

۲۲ جولای ۱۹۸۷ و در جریان جنگ عراق با ایران، بدرقه کشتی های غیرنظامی کویت و عمدتا نفتکش که پرچم آمریکا را برفراز خود برافراشته بودند توسط کشتی های نظامی این دولت در آبهای خلیج فارس آغاز شد. کشتی بازرگانی در هر کشوری که ثبت شود پرچم همان کشور را حمل می کند و می توان کشتی را تجدید ثبت کرد تا پرچم کشور تازه را همراه داشته باشد و زیر آن حرکت کند و این کشور مسئول حمایت از کشتی است، بمانند حمایت از اتباع.

به باور تاریخنگاران که بررسی های آنان هنوز ادامه دارد، تجدید پرچم و بدرقه کشتی های کویتی زمینه را برای ایجاد یک فرماندهی نظامی دائمی آمریکا در منطقه به مرکزیت بحرین هموار ساخت که به «فرماندهی مرکزی» معروف است. آمریکا در چند منطقه دیگر جهان نیز دارای فرماندهی نظامی است. برخی از مورخان همچنین گفته اند که نه تنها کویت بلکه جمهوری اسلامی ایران هم ـ که با عراق در جنگ بود و کویت و سعودی به عراق کمک مالی می کردند ـ با برخی تهدید ها و گاهی عملیات دریایی، ناخواسته باعث شد که واشنگتن استقرار نظامی در خلیج فارس را توجیه کند.

۱۳۳۱ - رأی مثبت دادگاه "لاهه" نسبت به حقانیت ایران در اختلاف با انگلیس

پس از ملی شدن صنعت نفت ایران در آخر اسفند ۱۳۲۹، شرکت نفتی انگلیس که طرف قرارداد شرکت نفت ایران بود، به این دلیل که متضرّر شده است خواهان ادامه همکاری با ایران گردید. ولی چون نفت، ملی اعلام شده بود، شرکت انگلیسی به دیوان بین‏المللی دادگستری شکایت برد و خواهان احقاق حقوق خود بود. ایران، دیوان را برای رسیدگی به این پرونده دارای صلاحیت نمی‏دانست زیرا مسأله بر سر دولت‏ها نبود، بلکه دو شرکت با هم اختلاف داشتند. سرانجام رأی دیوان بر حقانیت ایران صادر شد و از انگلستان در امور نفتی ایران خلع ید شد.

۱۳۴۴ - مرگ احمد قوام سیاستمدار و نخست وزیر دوره قاجار و پهلوی

احمد قوام، معروف به قوام السلطنه، از بزرگترین رجال و سیاستمداران دوران معاصرایران در سال ۱۲۵۲ ش در تهران به دنیا آمد. وی از زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار وارد امور دیوانی شد و بعدها رئیس دفتر صدر اعظم گردید. بعدها فرمانروای خراسان و سیستان شد و پس از سیدضیاءالدین طباطبائی دوبار به صدارت رسید. قوام پس از دوره دوم نخست‏وزیری ظاهراً به جرم توطئه‏ای علیه رضاخان وزیر جنگ تحت تعقیب قرار گرفت و پس از مدتی زندانی شدن، راهی اروپا شد. او پس از چند سال به ایران بازگشت و در لاهیجان به کشاورزی پرداخت. قوام السلطنه از آن پس در کارهای سیاسی دخالت نکرد تا اینکه رضاخان پهلوی سقوط کرد. در این هنگام قوام بار دیگر به نخست‏وزیری رسید و در سال‏های ۱۳۲۴ و ۱۳۳۱ نیز در این مقام بود. وی در سال ۱۳۲۴ جهت حل مسأله حضور نیروهای روسی در ایران راهی مسکو شد و مذاکراتی انجام داد. در سال ۱۳۳۱ پس از اختلافی که بین مصدق و شاه بروز کرد، شاه برای اینکه حریف قَدَری در مقابل مصدق بتراشد، سراغ قوام السلطنه رفت.

قوام‏السلطنه جاه‏طلب که در آن هنگام ۸۰ سال از سنش می‏گذشت با اکثریت ضعیفی از مجلس رای اعتماد گرفت. اما این صدارت بیش از چهار روز دوام نیاورد و با مقاومت و خروش ملت مسلمان ایران به رهبری آیت‏اللَّه کاشانی، قوام در سی تیر ۱۳۳۱، مجبور به استعفا شد. قوام پس از استعفا، مدتی در حالت اختفا می‏زیست و احساس خطر می‏کرد. مجلس حکم به مصادره اموال او داد و او که بعد از این جریان، کاملاً تاب و توان خود را از دست داده بود سرانجام در ۳۱ تیرماه ۱۳۳۴ در ۸۳ سالگی درگذشت. احمد قوام، روی هم، پنج بار به نخست وزیری رسید و بیش از بیست بار به وزارت دست یافت. قوام ذاتاً مردی مستبد و قانون‏شکن و جاه طلب بود و از جنجال و سر و صدا لذت می‏برد. از تملق لذت می‏برد به همین دلیل، اطرافیان او را همیشه افراد چاپلوس تشکیل می‏دادند. او هم‏چنین از علوم زمان بهره داشت و گاهی شعر هم می‏سرود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =