روش‌های کارکردی در حوزه فرهنگی باید تغییر کند

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در جامعه خواستار تغییر رویکرد و ایجاد تحول در روش های در پیش گرفته شد و گفت: امروز وقت اندیشیدن، تفکر و پاسخ به چراهای بسیاری است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن بنیانیان در کارگاه و دوره آموزشی توجیهی تبیین بیانیه رسالت تعلیم و تربیت اجتماعی که ویژه اساتید برگزار شد به تبیین بیانیه رسالت تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: دشمن در این شرایط تمام ظرفیت خود را به میدان آورده و با الگو سازی های مدرن قصد فریب دادن جوانان را دارد و به دنبال آشوب و بر هم زدن نظم اجتماعی جامعه است.

وی به نقش اساتید در تربیت اجتماعی پرداخت و افزود: استادان می توانند در محیط دانشگاه و در کمک به سایر سازمان ها و نهادها کمک های شایان توجه ای نمایند و با ارائه راهکارهای علمی و عملی، اجرای بیانیه تربیت اجتماعی و اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه؛ جامعه را به سمت روشنگری، اقناع افکار عمومی و توسعه همه جانبه پیش ببرند.

بنیانیان جهاد تبیین، بستر سازی فرهنگی، اجرایی شدن بیانیه تعلیم و تربیت و توجه به علوم انسانی و بومی سازی آن را  مهمترین فصل مشترک برای مبارزه با جنگ نرم دشمن عنوان کرد و گفت:بازشناسی نقش تربیتی اساتید در دانشگاهها در پیشرفت و توسعه و پیش نیازهای مدیریتی و فرهنگی می تواند در اقناع سازی افکار عمومی و دشمن شناسی، نقش مهمی ایفا نماید و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن را در نطفه خفه کند.

روش‌های کارکردی در حوزه فرهنگی باید تغییر کند

وی نقش اساتید را در نقش آفرینی فردی و جمعی مهم خواند و یادآور شد : همانگونه که اساتید می توانند نقش مثبت و بزرگی را در تحولات اجتماعی و بهبود وضعیت داشته باشند  و با اقدامات آموزشی و توجیهی با گسترش توسعه ارتباطات، آرامش، امنیت و پویایی اجتماعی را هدیه کنند به همان اندازه نیز می توان  در صورت داشتن نقش منفی می توانند  نقش مخرب در حوزه تعلیم و تربیت داشته باشند.

این استاد دانشگاه انگیزه، دانش و داشتن اطلاعات لازم را از شرایط محیط مهم قلمداد و بیان کرد: بالا بردن ظرفیت های ارتباطی، ایجاد انگیزه و آماده سازی اساتید، تقاضا آفرینی از خدمات علمی، آموزشی دانشگاه برای تحقق کیفیت بخشی در ساز وکارهای علمی و عملی است.

حسن بنیانیان، شبهه زدایی از ذهن مخاطبان را یکی از مهمترین برنامه ها در جهاد تبیین دانست و گفت: دشمن با ایجاد شبهه سعی دارد آن را مانند ویروس در ذهن و افکار جوامع  ورود دهد و بتواند نقش های شوم خود را در قالب های مختلف تکثیر و شیوع دهند.

وی با بیان مساله گام دوم دانشگاه آزاد و تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد که در قالب برنامه پنج ساله ارائه شده است افزود:بررسی  و اهتمام ورزی به تحولات داخلی، تحولات محیط پیرامونی،  تقویت کیان دانشگاه، حاکم کردن گفتمان انقلاب، کمک به حل مسائل اجتماعی و فرهنگی، کارآفرین سازی و نقش آفرینی در پیشرفت های اقتصادی می تواند نقش مهمی در توسعه و بالندگی در کنار اقناع و تبیین افکار عمومی داشته باشد.

روش‌های کارکردی در حوزه فرهنگی باید تغییر کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان  در ابندای این کارگاه با اشاره به فعالیت های گسترده دانشگاه آزاد و نقش مهم آن در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب همراه با گام دوم دانشگاه  گفت: دانشگاه آزاد یکی از پیشگامان حرکت در امتداد بیانیه گام دوم انقلاب است و سعی دارد با جهاد تبیین، اندیشه ورزی و فرهنگ سازی  به رسالت مهم خود و نقش آفرینی در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی ادامه دهد.

محمد حسین رنجبر تاکید کرد: دانشگاه آزاد در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها در ایفای نقش اجتماعی خود بهتر عمل کرده و توانسته است موفقیت های چشمگیری را در عرصه های مختلف بدست آورد.

وی با اشاره به خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در استان هرمزگان بیان کرد: این دانشگاه با بیش از 200 هزار فارغ التحصیل، 320 عضو هیئت علمی و 650 مدرس حق التدریس و نزدیک به 26 هزار  دانشجو، در رتبه بندی عملکردی در کشور مقام سوم و در رتبه بندی آموزشی مقام اول را کسب کرده است.

این کارگاه با بیان نظرات اساتید در خصوص تحرکات اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهای مختلفی برای برون رفت پیشنهاد شد و با جمع بندی لازم، مقرر شد مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1160226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =