اختراع سیستم تزریق محلول‌های سرامیکی‌ توسط محققان دانشگاه آزاد شیراز

محققین دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز از ثبت اختراع سیستمی برای تزریق سوسپانسیون‌های سرامیکی خبر دادند.

امیرحسین یقطین عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون جدیدترین دستاورد  علمی پژوهشی صنعتی این واحد دانشگاهی بیان کرد: این دستگاه قابلیت اتصال و استفاده در پوشش‌دهی پلاسمایی را داشته و به کمک این دستگاه امکان تزریق مواد سرامیکی نانو ذره به پاشش پلاسمایی جهت ایجاد پوشش های نانو ساختار سرامیکی با قابلیت بکارگیری در دماهای بالا فراهم می گردد.

یقطین در باره نوع فناوری به کار رفته در این محصول تصریح کرد: در ساخت دستگاه مذکور از فناوری‌های نوین مهندسی مواد و مکانیک و نیز الکترونیک استفاده شده و در حوزه مهندسی مواد فناوری‌های پایدار سازی نانو ذرات سرامیکی در محیط آبی مورد استفاده قرار گرفته است. جهت ساخت دستگاه، مخازن دو جداره، الکتروپمپ‌ها و نیز پمپ‌های پریستالتیک از فناوری‌های مکانیک استفاده شده ضمن اینکه کلیه فرمان‌ها و دستورات عملگرای دستگاه به کمک برنامه نویسی انجام گردیده و قابلیت کنترل دیجیتالی دستگاه فراهم شده است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد واحد شیراز بیان کرد: ثبت اختراع داخلی انجام شده و به دنبال ارائه دستگاه به مجامع بین المللی جهت اخذ گواهینامه های معتبر جهانی هستیم.

در ادامه امیر حسین یقطین به تشریح انواع کاربردهای این محصول فناورانه تشریح کرد: کاربرد اصلی دستگاه چنانچه گفته شد استفاده به عنوان منبع تغذیه و سیستم تزریق سوسپانسیون‌های سرامیکی جهت استفاده در پوششدهی پلاسمایی است. صنایع نیروگاهی، نفت و گاز، دفاعی و اتومبیل سازی نیازمند این محصول هستند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد واحد شیراز نیز در خصوص محصولات مشابه خارجی این محصول داخلی اظهار کرد: نمونه خارجی این محصول تنها با یک مخزن ساخته شده منتها طراحی خاص دستگاه حاضر با چند مخزن و امکان امتزاج سوسپانسیون های سرامیکی با ترکیبات شیمیایی مختلف، امکان تولید نانو کامپوزیت‌های سرامیکی را فراهم کرده است که می توان ادعا کرد که هیچ نمونه خارجی برای محصول فوق وجود ندارد.


یقطین در زمینه حمایت های مادی و معنوی نیز به این موضوع اشاره کرد که حمایت های مادی و معنوی در ارتقا و بهینه سازی دستگاه بسیار موثر است و دانشگاه آزاد اسلامی و به طور خاص حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه می تواند با حمایت از دستگاه فوق و برندسازی برای آن به ما کمک کند. از طرفی قابل ذکر است که طراحی کامل دستگاه پاشش پلاسمایی نیز توسط همین تیم پژوهشی انجام شده که برای تکمیل دستگاه و ساخت مجموعه کامل سیستم پاشش پلاسمایی نیاز به حمایت مادی می باشد که چنانچه این امر تحقق یابد می توان از این مجموعه دستگاهی برای ارائه خدمات به بسیاری از صنایع و دستگاه ها بهره برد.

مخترع این دستگاه و عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز ضمن تشریح چالش های پیش روی فعالیت خود مهم ترین چالش ها و موانع را این چنین برشمرد که  چالش پیش رو ورود این دستگاه به صنایع و به طور خاص معرفی و استفاده از آن در صنایعی از قبیل نیروگاهی و دفاعی که از دستگاه پاشش پلاسمایی استفاده می کنند، می باشد. این صنایع باید به این باور برسند که تحول و نوآوری در سیستم های پاشش پلاسمایی می تواند منجر به افزایش بهره وری گردد.

در ادامه این گفتوگو عبدالرسول غیاثی دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی مواد واحد شیراز که همکار این پروژه تحقیقاتی و صنعتی فناورانه بوده نیز به بیان مطالبی در خصوص بومی سازی این محصول و اشتغال آفرینی پرداخت و گفت: دستگاه حاضر کاملا بومی و تولید داخل بوده و تمامی تجهیزات آن در کشور موجود است. چنانچه اشاره شد اگر سیستم پاشش پلاسمایی کامل گردد و قابل به ارائه سرویس و انجام پوشش دهی باشد، امکان اشتغال ۸ نفر را در این حوزه به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌کند.


غیاثی در خصوص رقبای اصلی ایران در بومی سازی این فناوری در عرصه بین المللی بیان کرد: حوزه آمریکای شمالی در حال حاضر تنها تولیدکننده نوع دیگری از این دستگاه می باشد که البته به صورت تک میزنه بوده و امکان پوشش یک نوع ماده سرامیکی را دارد. دستگاه فوق با قابلیت پوشش دهی کامپوزیتی پتانسیل بسیار مناسبی جهت صادرات و ارزآوری برای کشور دارد.


دانشجوی واحد شیراز تاکید کرد: حوزه آمریکای شمالی در حال حاضر تنها تولید کننده نوع دیگری از این دستگاه است که البته به صورت تک میزنه بوده و امکان پوشش یک نوع ماده سرامیکی را دارد. دستگاه فوق با قابلیت پوشش دهی کامپوزیتی پتانسیل بسیار مناسبی جهت صادرات و ارزآوری برای کشور دارد.

خبرنگار: آرش جوابی

انتهای پیام/

کد خبر: 1163372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =