به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز در حاشیه نوزدهمین کنفرانس بینالمللی حمل و نقل در تهران در جمع خبرنگاران گفت: ترافیک تهران راه حل دارد و از قضا راه حل آن هم دور نیست و همت میخواهد.بستهای را تدوین کردیم که همزمان و موازی، توسعه اتوبوسرانی، نوسازی تاکسی و توسعه خطوط مترو را پیگیری میکنیم. چند مولفه در بسته حمل و نقلی داریم که پنجمین مولفه ما بزرگراه سازی است.
زاکانی: بازار تهران در معرض خطر است
وی در خصوص عدم صدور حکم مدیرعامل سازمان کنترل ترافیک، گفت: حکم مدیرعامل جدید روز گذشته صادر شده است.
شهردار تهران در مورد تحقق بودجه سال جاری شهرداری تهران هم گفت که بودجه نقدی باید ۴۳ هزار میلیارد تومان محقق میشد که تا حالا ۵۱.۵ هزار میلیارد تومان محقق شده است.
به گفته زاکانی، بودجه غیر نقدی نیز باید ۷.۵ تا ۸ هزار میلیارد تومان محقق میشد که تا کنون ۱۳ هزار میلیارد تومان محقق شده است که باید بگویم بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران نیز ۱۳۰ درصد محقق شده است.
همچنین علیرضا زاکانی در مراسم در نوزدهمین همایش بینالمللی حمل و نقل و ترافیک گفت: حتی اگر همه تهران را تبدیل به خیابان کنیم تنها گشایش موقتی در ترافیک ایجاد میشود و با تولید خودرو گرههای ترافیکی بیشتر میشود. ترافیک و آلودگی هوا شرایط را به سمتی سوق داده است که آسایش و آرامش از مردم گرفته شده است.
به اعتقاد شهردار تهران، تهران نیازمند یک بازنگری در حوزه حمل و نقل و ایجاد گشایش برای آسایش مردم دارد که طبق اسناد بالادستی در سال ۱۴۲۰ که سال هدف است باید ۱۱ خط مترو و دو خط اکسپرس تکمیل شود تا ۱۰ میلیون مسافر را از طریق مترو جابجا کنیم. هدفگذاری ما در اسناد رسمی ۱۱ هزار اتوبوس است که در حال حاضر ۲۶۰۰ اتوبوس داریم و عملا فاصله معناداری با هدفگذاری داریم.
زاکانی با تاکید بر اینکه برای بازسازی و نوسازی حمل و نقل عمومی به ۵۰۷ هزار میلیارد تومان احتیاج داریم گفت: طراحیهای صورت گرفته ما را به اینجا رساند که یک بسته حمل و نقلی تدوین کنیم که در وهله اول هوشمندسازی را در دستور کار قرار دادیم تا با تکیه بر حوزه فناوری بتوانیم سهم مسافرت در تهران را کاهش دهیم و افق روشنی را در این خصوص میبینیم و همچنین انتقال بار به صورت هوشمند را در دستور کار قرار دادیم. چرا که در مناطقی از تهران همچون منطقه ۱۲ و ۱۶ باراندازهای بزرگ انتقال کالا وجود دارد که موجب آزار و اذیت مردم شده است و اگر ما بتوانیم این انتقال بار را هوشمند کنیم گشایش بزرگی رخ داده است.
وی ادامه داد: هدفگذاری ۵ تا ۷ ساله است و امید است که در سال ۱۴۱۰ بتوانیم اتفاقات خوبی را در شهر بر مدار حمل و نقل عمومی رقم بزنیم.
شهردار تهران گفت: در هفته آینده ۹ کیلومتر خط ۶ با چهار ایستگاه افتتاح میشو و حرکت بعدی ما ساخت چهار خط جدید مترو است.
زاکانی در خصوص خطوط اتوبوسرانی گفت:۲۱۰ خط اتوبوس مورد بازنگری قرار گرفتهاند چرا که سهم زیادی از مسافران تنها توسط خطوط محدودی از اتوبوسها جابجا میشود و نیازمند بازنگری در خطوط اتوبوس و تقویت ناوگان هستیم که این مهم در دستور کار قرار گرفته است. در کنار اقدامات توسعهای مطالعه تراموا و LRT را در دستور کار قرار دادهایم؛ برخی خطوط تهران کشش تراموا را دارد و بر همین اساس اگر مطالعات ما نشان دهد که صرفه و صلاح در احداث تراموا است این اقدام را انجام خواهیم داد.
شهردار تهران در خصوص توسعه زیر ساخت ها گفت: به گونهای که ساخت دو بزرگراه و یک تونل ۹ کیلومتری را در نظر داریم شروع کنیم، نهایتا بعد از انجام اقدامات توسعهای از طریق برقراری نظم مجدد و محدودیت میتوانیم ترافیک را کاهش دهیم.
زاکانی تاکید کرد که بسته بزرگ حمل و نقل را دنبال میکنیم البته تأمین منابع بسیار مهم است اما منابع از طریق مولدسازی و مشارکت تامین خواهند شد.
همچنین جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهرتهران در نوزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک گفت: باید برای حل بحران ترافیک برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: ۱۱ سال توفیق خدمت گذاری به مردم تهران را در شهرداری داشتم و فهمیدم که باید رویکردها در زمینه رفع معضل ترافیک به صورت جدی عوض شودو فقط با بزرگراه سازی نمی توان مشکل را حل کرد.
تشکری هاشمی گفت:لذا نگاه را به سمت توسعه حمل ونقل عمومی با رویکرد مترو شیفت دادیم.اگر به مترو توجه نشود مانند بنزینی است که روی آتش ریخته می شود و نباید میل به سمت خودروی شخصی را افزایش داد.
این عضو شورای شهر تهران گفت: روزی که کار در شهرداری تهران را آغاز کردیم در پایتخت ۷۹ کیلومتر مترو داشتیم و روزی که شهر را تحویل دادیم ۳۰۰ کیلومتر مترو ساخته بودیم. با ۳۷۰ واگن مترو کار شروع شد و با ۱۵۰۰ واگن شهر را به مدیریت پنجم واگذار کردیم. همچنین متوجه شدیم شاید همه علاقه به مترو نداشته باشند و به سمت اتوبوس بی ار تی رفتیم و در این زمینه اقداماتی انجام شد.
وی ادامه داد: شهر با روشهای سنتی قابل مدیریت نبود و باید به سمت هوشمند شدن رفت، نتیجه هوشمند شدن شهر این بود که بیش از ۳۰۰۰ فیبر نوری، دوربین نظارت تصویری و ... شکل گرفت . توجه به خودروهای پاک،تشویق سازندگان به ساخت موتورهای برقی و دوچرخه سواری در اولویت کار است.
به گفته تشکری هاشمی؛ با نگاه خوب شورا و شهرداری تهران ما موفق شدیم ۴۵ درصد بودجه را به مأموریت حملونقل اختصاص بدهیم و ۲۶۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه فقط برای خرید وسایل حملونقل عمومی لحاظ شده است. همچنین با کمک دولت یک میلیون و ۱۴۰ هزار دلار را برای پیش پرداخت واگن های جدید مترو کنار گذاشتیم.
پایان پیام/
نظر شما