کاهش ۲۰ سانتی‌متری سالیانه تراز آب دریای خزر

رییس مرکز تحقیقات آب وزارت نیرو اظهار داشت: در چند سال اخیر تراز خزر رفتار نوسانی داشته و با ذوب برف در حوضه ولگا سطح آب افزایش و در تابستان پایین می‌رود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، کاویانپور در نشست خبری درباره کاهش سطح آب دریای خزر اظهار داشت: تغییرات خزر در طول سال‌های گذشته توسط مراکز بین الملل مطالعه شده بعد از تغییرات اوایل انقلاب که بایت افزایش تراز مشکلاتی حادث شد مرکز مطالعات کار خود را در این حوزه آغاز کرد. 

کاهش ۱۸ متری تراز آب دریای خزر در آینده

وی افزود: هر سال پیمایش و رصد سطح آب دریاچه و کمیت آب ورودی از رودخانه ها در حال انجام است.

رییس مرکز تحقیقات آب وزارت نیرو تصریح کرد: آنچه از شواهد و اندازه گیری ها برآورد می شود کاهش تراز سطح آب در حال اتفاق است در این خصوص دستوراتی به دستگاهها در زمینه برنامه ریزی صادر شده است. 

وی بیان داشت: اثرات این کاهش در کشورهای مختلف متفاوت است در حوزه های شمال دریاچه اثرات بیشتر است و در ایران نیز در حوزه خلیج گرگان این تغییرات را شاهدیم.

کاویانپور تاکید کرد: گازرسانی از تغییرات تهیه و به دستگاه‌ها داده شده تا راهکارهایی برای جلوگیری از کاهش اثرات اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: این تغییرات سطح آب به الگوی تغییرات آب و هوایی برمیگردد به طوری که در مطالعات دمایی ۱.۴ درجه افزایش دما را در حوضه خزر در سال گذشته شاهد بودیم.

وی ادامه داد: افزایش دما و تغییرات دما گریزناپذیر است اما با توجه به اثرات اجتماعی این کاهش باید روی این موضوع کار شود و اثرات کاهش تراز به حداقل برسد.

وی بیان داشت: غیر از اقدامات سطح دولت‌ها هر کشور همسایه خزر  برنامه عملیاتی را در دستور کار دارد.

وی رقم کاهش تراز سطح آب دریای خزر را سالانه ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر عنوان کرد و افزود: در چند سال اخیر تراز خزر رفتار نوسانی داشته و با ذوب برف در حوضه ولگا سطح آب افزایش و در تابستان پایین می رود.

کد خبر: 1174680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =