آخرین تحولات اوکراین| سفیر روسیه: روس هراسی در ایالات متحده افزایش یافته است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن بامداد امروز سه شنبه، اعلام کرد که در ایالات متحده، در آستانه جشن روز پیروزی، سطح روسوفوبیا (روس هراسی) افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تعدادی از رهبران کشورهای جامعه مشترک المنافع که به مناسبت هفتاد و هشتمین سال بزرگداشت «روز پیروزی در جنگ بزرگ میهنی» (پایان جنگ جهانی دوم با پیروزی متفقین) وارد مسکو شده‌اند، به همراه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مراسم رژه نظامی در میدان سرخ حضور خواهند داشت.

آخرین تحولات اوکراین| وزارت خارجه روسیه کی‌یف و غرب را مسئول حمله تروریستی به نویسنده روس دانست

پسکوف توضیح داد: «مراسم رژه نظامی در ساعت 10 صبح به وقت مسکو آغاز خواهد شد. بطور مرسوم رئیس جمهور سخنرانی خواهد کرد.  و مهمانان بلندپایه در کنار وی روی تریبون خواهند بود. پس از رژه، رهبران کشورها تاج گلهایی را بر مزار سرباز گمنام خواهند گذاشت.»

دبیر مطبوعاتی رئیس  جمهوری روسیه یادآور شد که با وجود حمله اخیر پهپادی به کرملین، سخنرانی پوتین مانند هر سال برگزار خواهد شد. وی در عین حال جزئیات سخنرانی را از قبل فاش نکرد.

سخنگوی کرملین همچنین اطمینان داد که مقامات مسئول "تمامی اقدامات لازم را برای تضمین امنیت" در روز رژه، از جمله با توجه به حضور مهمانان خارجی انجام داده‌اند.

پیش از این روز دوشنبه گزارش شده که نیکول پاشینیان - نخست وزیر ارمنستان، الکساندر لوکاشنکو - رئیس جمهوری بلاروس، صدیر جپاروف - رئیس جمهوری قرقیزستان، امامعلی رحمان - رئیس جمهوری تاجیکستان و شوکت میرضیایف - رئیس جمهور ازبکستان و قاسم جومارت توکایف - رئیس جمهوری قزاقستان در  مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی در مسکو شرکت خواهند کرد. منابع خبری در عشق آباد نیز گفته‌اند که سردار بردی محمداف - رئیس جمهوری ترکمنستان نیز صبح امروز، سه شنبه، برای شرکت در این مراسم وارد مسکو می شود.

پیش از این، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرده بود که بیش از 10 هزار نیروی نظامی و 125 واحد تسلیحات و تجهیزات نظامی در رژه میدان سرخ مسکو شرکت خواهند داشت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و چهلم جنگ اوکراین را دنبال کنید:

***

دیدگاه وزارت خارجه آمریکا درباره سفر رهبران کشورهای مستقل مشترک المنافع به مسکو در روز پیروزی

ودانت پاتل، معاون رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، شب گذشته در  نشست متعارف خود برای خبرنگاران در رابطه با حضور رهبران کشورهای مستقل مشترک المنافع در مراسم رژه روز پیروزی در مسکو، اعلام کرد که هر کشوری حق دارد بطور مستقل در خصوص شرکت در جشن های مختلف، از جمله رویدادهای جشن کنونی در مسکو به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم تصمیم گیری کند.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا واشنگتن در مورد سفر سران کشورها به مسکو نگرانی دارد یا خیر، گفت: «من ارزیابی خاصی در این باره ندارم که بتوانم آن را با شما به اشتراک بگذارم. رهبران کشورها در صورت تمایل آزاد هستند که در هر جشنی که بخواهند شرکت کنند.»

پاتل علاوه بر این، از توضیح اینکه آیا لین تریسی، سفیر ایالات متحده در روسیه قصد دارد در مراسم رژه مسکو  شرکت کند یا خیر، خودداری کرد.

سفیر روسیه: روس هراسی در ایالات متحده افزایش یافته است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن بامداد امروز سه شنبه، اعلام کرد که در ایالات متحده، در آستانه جشن روز پیروزی، سطح روسوفوبیا (روس هراسی) افزایش یافته است.

وی گفت: «مقامات ایالات متحده نه تنها مانع از پاک شدن هر چیز مرتبط با روسیه نمی شوند، بلکه خودشان به هر وسیله ای سعی در ایجاد هیستریک در این باره دارند. مطبوعات آمریکایی به طور گسترده روز پیروزی را نادیده می گیرند. این برخورد به دلیل عدم تمایلآنها به ذکر نقش غیر قابل انکار و قاطع ارتش شوروی در پیروزی بر فاشیسم است.»

سفیر روسیه یادآور شد که ایالات متحده تهدید کرده که گذرنامه های کهنه سربازان آمریکایی که برای شرکت در جشن روز پیروزی ابراز تمایل کرده اند به روسیه سفر کنند، را لغو خواهد کرد. به گفته وی، این برای دومین سال است که چنین اتفاق می افتد و می توان آن را تلاشی برای تضعیف "روح رفاقت ایجاد شده در طول جنگ جهانی دوم" دانست.

آنتونوف همچنین افزود که بسیاری از  رهبران اروپایی در تلاشند تا شاهکار مردم و سربازان شوروی در زمان جنگ جهانی دوم را فراموش کنند و برخلاف واقعیت، حتی اتحاد جماهیر شوروی را به حمله به اروپا متهم می کنند.

واکنش آمریکا به تهدید مقام اوکراینی درباره کشتن روس‌ها: ما با کشتار مردم غیرنظامی مخالف هستیم

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اظهارات کریل بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، در مورد آمادگی او برای کشتن روس‌ها «در هر کجای دنیا» تاکید کرد که، ایالات متحده هدف قرار دادن مردم غیرنظامی اعم از روس یا اوکراینی را تایید نمی کند.

پاتل در این نشست خبری گفت: «ما همواره به صراحت اعلام کرده‌ایم که هدف قرار دادن غیرنظامیان، چه در روسیه، چه در اوکراین و چه در هر جای دیگر جهان را نمی‌پذیریم. این موضع گیری بدون هیچ تغییر همچنان باقی خواهد ماند.»

ابراز امیدواری سخنگوی کرملین درباره محکوم کردن سخنان بودانوف از سوی غرب

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که پایتخت های اروپایی و واشنگتن باید سخنان کریل بودانوف، رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین درباره آمادگی او برای "کشتن روس‌ها در سراسر جهان" را محکوم کنند.

پسکوف در یک برنامه تلویزیونی گفت: «آنچه بودانوف گفته، کاملاً بی سابقه است و مستقیماً نشان می دهد که اوکراین عملاً حامی تروریسم است. این کشوری است که نه تنها از اقدامات تروریستی حمایت می کند، بلکه طراح، سازمان دهنده و مجری این قبیل اقدامات است که نمونه های آن بر همه آشکار شده است.»

وی تاکید کرد که روسیه چنین سخنانی را بدون توجه نخواهد گذاشت و اقدامات مناسب را انجام خواهد داد. وی همچنین افزود که سخنان رئیس اطلاعات نظامی اوکراین باید سیگنالی برای سرویس های امنیت ویژه روسیه باشد تا تمام اقدامات لازم برای مقابله با چنین تهدیدهایی را انجام دهند.

سخنگوی کرملین همچنین یادآور شد: «سخنان بودانوف بار دیگر درست بودن تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای آغاز عملیات نظامی ویژه را تایید می‌کند.»

واکنش مسکو به فرمان زلنسکی در مورد جشن "روز اروپا" در اوکراین در 9 ماه مه

دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌ جمهوری روسیه درباره فرمان ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر اعلام تاریخ 9 ماه مه به عنوان "روز اروپا"، به جای بزرگداشت روز پیروزی (پایان جنگ جهانی دوم) اظهار نظر کرده و گفت: «ما بر این عقیده هستیم که در واقع افراد بسیار زیادی در اوکراین وجود دارند که این روز برای آنها یک روز مقدس است. <...> همچنین جانبازان و کهنه سربازانی نیز در اوکراین هستند که در جنگ بزرگ میهنی شرکت کردند، برای بستگان و دوستان این افراد  این مقدس خواهد بود و خواهد ماند و چنین دستوری از سوی زلنسکی، در واقع توهین به این گروه از مردم اوکراین است که برای نجات کشورشان در برابر تهدیدات فاشیستی جنگیده و خون دادند.»

روز دوشنبه، زلنسکی فرمانی مبنی بر جشن گرفتن روز اروپا در تاریخ 9 ماه مه در این کشور را امضا کرد. به گفته مقامات کی‌یف، این تصمیم به منظور تقویت وحدت بین اوکراین و مردم اروپا اتخاذ شده است. علاوه بر این، زلنسکی تاریخ 8 ماه مه را برای بزرگداشت روز یادبود و پیروزی بر نازیسم در جنگ جهانی دوم پیشنهاد کرد.

انتقاد مادورو از اظهارات بورل در مورد گسترش کمک‌های نظامی به کی‌یف

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، از اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اروپایی درباره گسترش کمک های نظامی به اوکراین انتقاد کرده و از طرح های صلح چین و برزیل حمایت کرد.

رئیس‌ جمهوری ونزوئلا ابراز تعجب کرد که بورل اصلاً از دیپلماسی و صلح صحبت نمی‌کند، اما "مداوم با اظهارات خود بنزین روی آتش جنگ در اوکراین می‌ریزد." مادورو گفت: «ما در ونزوئلا بدون قید و شرط از ابتکار صلح پیشنهادی شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ابتکارعمل رئیس جمهور برزیل [لوئیس ایناسیو] لولا داسیلوا، در خصوص لزوم پایان دادن هر چه سریعتر به درگیری نظامی اوکراین، حمایت می کنیم.»

وی تاکید کرد: شی جین پینگ و لولا داسیلوا پرچم صلح را برافراشتند و می گویند که تشدید جنگ نمی تواند ادامه یابد، در حالی که برخورد اکثر رهبران اروپایی خلاف این جهت گیری است.

لهستان 10 فروند جنگنده میگ- 29 به اوکراین تحویل داده است

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع ملی لهستان، روز دوشنبه پس از دیدار با آنیتا آناند، همتای کانادایی خود در اتاوا فاش کرد که دولت لهستان تاکنون 10 فروند جنگنده میگ- 29 را به اوکراین تحویل داده است.

در اواسط ماه آوریل، گزارش شد که اوکراین چهار فروند میگ-29 از لهستان دریافت کرده و در آینده نزدیک، ورشو باید چهار فروند دیگر را به کیف منتقل کند.

علاوه بر این، انتقال شش فروند جنگنده میگ-29 لهستانی دیگر برای نیروهای مسلح اوکراین که اکنون در حال تعمیر هستند، نیز در حال بررسی است.

درخواست مصرانه غرب از صربستان برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی یادآور شد که نمایندگان غربی پس از ورود به بلگراد برای دیدار با وی، گفتگو را نه با سلام، بلکه با درخواست برای تحریم های ضد روسیه آغاز کردند.

ووچیچ گفت: «اولین تعهد آنها [نمایندگان کشورهای غربی] به جای «سلام» و «عصر بخیر» این است که به من توضیح دهند که من چه آدم بی مسئولیتی هستم که [علیه روسیه] تحریمی را اعلام نکردم.»

وی افزود که در پاسخ به چنین درخواستهایی، وی برای آنها "آرزوی بهترین ها" را دارد و تاکید کرده که اصل این پیشنهاد را درک می کند، ولی تنها بر اساس منافع مردم کشورش تصمیم گیری خواهد کرد.

آغاز رزمایش نیروهای ویژه ناتو و شرکایش در رومانی

سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع رومانی روز دوشنبه اعلام کرد که، تمرینات بین المللی نیروهای ویژه نیروهای ویژه ناتو تحت عنوان (Junction Strike 2023) در خاک این کشور آغاز شد.

طبق این اطلاعات، نیروهای نظامی کشورهای بلغارستان، اسپانیا، لهستان، پرتغال و ایالات متحده در این رزمایش حضور دارند. مقامات نظامی گرجستان، اردن و مولداوی نیز به عنوان ناظر حضور دارند. از رومانی بیش از 500 نیروی نظامی و همچنین حدود 100 واحد تجهیزات نظامی زمینی، هوایی و دریایی در این مانورها شرکت دارند. واحدهای خارجی نیز حدود 100 سرباز دارد. این تمرینات درتاریخ 18 ماه مه به پایان خواهد رسید.

مبادلات بازرگانی بین روسیه با خاورمیانه و شمال آفریقا 83 درصد افزایش یافته است

ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که گردش مالی- تجاری بین فدراسیون روسیه با کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی پنج سال گذشته 83 درصد رشد داشته و در حال حاضر به 94.9 میلیارد دلار رسیده است.

وی در سخنانی در اجلاس سالانه سرمایه گذاری در ابوظبی یادآور شد: «روسیه آماده توسعه مشارکت های متقابلاً سودمند هم به صورت دوجانبه و هم در چارچوب سازمان همکاری اسلامی با کشورهای این منطقه است. در حال حاضر پایه محکمی برای رشد کیفی اشکال مختلف مشارکت ایجاد شده است.در طول پنج سال گذشته، تجارت روسیه با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا 83 درصد رشد کرده  و به 94.9 میلیارد دلار رسیده است. شرکای ما درک می کنند که جایگاه های خالی در بازار ما فرصت های جدیدی برای قدرت تجاری آنها است.»

اتحادیه اروپا قصد دارد در چارچوب تحریم ها صادرات تعدادی از فناوری‌ها به روسیه را ممنوع کند

آژانس خبری بلومبرگ شب گذشته، دوشنبه، با استناد به برخی اسناد گزارش داد که اتحادیه اروپا، در چارچوب بسته جدید تحریمی خود، ممکن است روسیه را از صادرات برخی فناوری ها و استفاده از تعدادی اشیاء مالکیت معنوی منع کند.

پیشنهادها شامل قرار گرفتن حدود 70 نفر و 30 سازمان دیگر در فهرست تحریم‌ها مطرح است. این محدودیت‌ها همچنین باید بر رسانه‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات که می‌توانند فناوری‌ها و برنامه‌های حیاتی را به جامعه اطلاعاتی روسیه عرضه کنند، تأثیر بگذارد.

در عین حال، اتحادیه اروپا در نظر دارد قوانین مربوط به انتقال نفت از کشتی به کشتی در دریا و ممنوعیت ورود کشتی ها به بنادر جامعه بین المللی را نیز تشدید کند.

این نشریه یادآور شده: «هدف اصلی این ابزار جلوگیری از کمک کشورها به روسیه و قطع کانال های تجاری است که مسکو می تواند از آن استفاده کند.»

به نوشته بلومبرگ، اگر این کار موثر واقع نشود، اتحادیه اروپا این گزینه را بررسی خواهد کرد که به عنوان گام بعدی، سقف های هدفمند برای کالاهای کلیدی را معرفی کند.

روز دوشنبه همچنین مشخص شد که کمیسیون اروپا پیش نویس یازدهمین بسته تحریم های ضد روسیه را برای تصویب به کشورهای عضو ارائه کرده است. در عین حال محتوای تحریم ها هنوز مشخص نیست.

چاووش اوغلو: ترکیه به تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه نخواهد پیوست

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد به تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه بپیوندد.  

وی در گفتگویی تلویزیونی گفت: ما به تحریم های یکجانبه ای که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال کرده اند نخواهیم پیوست.

به گفته چاووش اوغلو، ترکیه از منافع و رفاه کشور خود سود می برد. وی گفت که در عین حال، آنکارا از نزدیک اجرای مفاد کنوانسیون مونترو را زیر نظر دارد.

پوتین دعوت جپاروف برای سفر به قرقیزستان در سال جاری را پذیرفت

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دعوت صادیر جپاروف، رئیس جمهوری قرقیزستان برای سفر در سال جاری به این کشور را پذیرفت. این مسئله در بیانیه مشترک رهبران دو کشور در پایان مذاکراتی که روز دوشنبه در مسکو برگزار شد، بیان شد. جپاروف برای یک دیدار کاری با ولادیمیر پوتین و شرکت در رژه روز پیروزی روز دوشنبه وارد مسکو شد.

در این مذاکرات، روسای جمهوری اعلام کردند که همکاری های دوجانبه بین روسیه و قرقیزستان با موفقیت در حال توسعه است. آنها توافق کردند همکاری در عرصه های مختلف گسترش یابد و وضعیت فعلی و چشم انداز توسعه مشارکت متقابل سودمند در زمینه های تجاری، اقتصادی و بشردوستانه و همچنین تقویت بیشتر روابط بین  روسیه و قرقیزستان مورد بررسی قرار  گرفت.

همچنین از بیانیه مشترک روسای جمهوری مشخص شد که مسکو و بیشکک به عنوان متحدان سازمان پیمان امنیت جمعی، سیاست امنیتی هماهنگی را ادامه خواهند داد.

همچنین در ادامه این نشست، رئیس جمهوری قرقیزستان احکام مربوط به ایجاد سرکنسولگری های این کشور در دو شهر سن پترزبورگ و قازان را امضا کرد.

قرقیزستان یکی از معدود کشورهایی است که پس از آغاز درگیری نظامی در اوکراین در 24 فوریه سال گذشته، از اعمال تحریم ها علیه روسیه خودداری کرد و به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه می دهد.

دیدار پوتین با رئیس جمهوری ازبکستان در مسکو

دفتر مطبوعاتی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با شوکت میرضیایف، رهبر ازبکستان که وارد مسکو شده، دیدار و گفتگو کرد. میرضیایف به دعوت پوتین برای یک سفر کاری وارد مسکو شد. او روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی شرکت خواهد کرد.

علاوه بر این، عصر روز دوشنبه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس نیز وارد مسکو شد. به گفته سرویس مطبوعاتی رهبر بلاروس، وی در مراسم رژه روز پیروزی در پایتخت روسیه شرکت خواهد کرد.

سرویس مطبوعاتی دولت ارمنستان هم گزارش داد که نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز گذشته در یک سفر کاری وارد مسکو شد. پاشینیان روز سه شنبه در رویدادهای رسمی که به مناسبت روز پیروزی در جنگ بزرگ میهنی اختصاص دارد، شرکت خواهد کرد.

دفتر مطبوعاتی رهبر تاجیکستان هم تایید کرد که امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در جشن روز پیروزی در مسکو شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =