تأکید بر مفهوم عالم‌گیرِ «منجی» در رویدادهای بین‌المللی/ انجمن‌های علمی دانشجویی مهدویت تأسیس می‌شود

رئیس کمیته علمی، پژوهشی و آموزشی دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن اشاره به تأکید دبیرخانه مهدویت بر مفهوم عالم‌گیر و جهان‌شمولِ «منجی» در همایش‌ها و رویدادهای بین‌المللی، از تأسیس انجمن‌های علمی دانشجویی مهدویت در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در «دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان» از زمان تأسیس تاکنون اقدامات ارزشمندی را از جمله برگزاری بیش از ۸۴۰ رویداد مهدوی در سال گذشته، از خود برجای گذاشته است. دانشگاه آزاد با هدف‌گذاری موضوع «امامت و مهدویت» به عنوان یکی از محورهای اصلی کار فرهنگی در این بزرگ‌ترین دانشگاهِ حضوری در جهان، در سال جاری کنشگری مهدوی را ضمن حفظ برنامه‌های فرهنگی، با رویکرد پژوهشی دنبال خواهد کرد.

اصفهان، میزبان دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی

در این راستا، رئیس کمیته علمی، پژوهشی و آموزشی دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دبیرخانه مطالعات راهبردی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در سال ١۴٠٠ در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد. بنابر حُسن نظر دکتر طهرانچی، ریاست مرکزیت این دبیرخانه به استان اصفهان و ریاست آن به پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این استان واگذار شد. این دبیرخانه به لحاظ سازمانی فعالیت خود را از همان سال ١۴٠٠ آغاز کرد و ظرفیت ٣٠ استان کشور را در رابطه با فعالیت‌های مهدوی به کار گرفت.

احمد آذین افزود: در دبیرخانه مهدویت، کمیته‌های مختلفی از جمله کمیته «علمی، پژوهشی و آموزشی»، «فرهنگی و ترویجی»، «راهبردی» و «بین‌الملل» بر اساس مأموریت‌های مختلف این دبیرخانه در نظر گرفته شده و حسب ظرفیت، توان و قابلیت هر یک از استان‌ها، به آن‌ها واگذار شده است.

موفقیت بزرگِ دبیرخانه مهدویت با برگزاری پویش یوسف زهرا (س)

وی ادامه داد: سال گذشته علاوه‌بر موفقیت در برگزاری ۸۴۰ رویداد مهدوی، یکی از حرکت‌هایی بزرگی که توسط دبیرخانه مهدویت مدیریت شد، برگزاری «پویش بزرگ یوسف زهرا (س)» بود که از فاصله حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران، به اهتمام استان‌های اصفهان، سمنان و قم، موکب دانشگاه آزاد اسلامی بر پا شد و پیروان حضرت مهدی (عج) از سراسر کشور در مسیر حرم تا حرم راه‌پیمایی کردند و ما نیز در موکب مهدوی، پذیرای زُوار بودیم و خدماتی از جمله پاسخ به مسائل علمی، رفع شبهات، چک‌آپ سلامت، آموزش‌های هنری به کودکان و نوجوانان، انتشار کتب و جزوات مهدوی و تشریح دستاوردهای فناورانه و پژوهشی دانشگاه آزاد را در دستور کار داشتیم.

تأکید بر مفهوم عالم‌گیرِ «منجی» در رویدادهای بین‌المللی/ انجمن‌های علمی دانشجویی مهدویت تأسیس می‌شود

به دنبال مشارکت مهدویِ آحاد دانشجویان و استادان هستیم

آذین خاطرنشان کرد: برنامه ما برای سال آینده شناسایی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی استان‌هاست. بر اساس نتایج این پایش سراسری، به هر استانی بر اساس توانایی و ظرفیتش، مأموریت جدیدی در حوزه مهدویت داده خواهد شد. حداقل انتظاری که از دبیرخانه‌های سراسر کشور داریم این است که دانشجویان و استادان را بسیج کنند تا در پویش یوسف زهرا (س) در سال جاری نیز حضور چشم‌گیری داشته باشند. دبیرخانه مهدویت به سمت تشکیلاتی شدن در حال حرکت است. از این منظر، مشارکت آحاد استادان و دانشجویان را در حوزه مهدویت را دنبال می‌کنیم تا به شعاری که دکتر طهرانچی تحت عنوان «گفتمان‌سازی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی» مطرح فرمودند، دست پیدا کنیم.

تعریف نظام موضوعات «مهدوی» برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

مجری برنامه علمی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از کارهای بزرگی که در دبیرخانه مهدویت انجام شده، تعریف «برنامه علمی مهدویت» است. یکی از اقداماتِ ما در قالب این برنامه علمی، تعیین نظام موضوعات برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشجویانی که تمایل به فعالیت در حوزه مهدویت دارند، زیر نظر استاد راهنمای خود می‌توانند موضوعاتی را که در قالب برنامه علمی مهدویت تعریف شده، از سامانه پژوهشیار انتخاب کنند. از این پژوهش‌ها بر اساس رسالت دبیرخانه مهدویت قطعاً حمایت به عمل خواهد آمد.

در همایش‌های بین‌المللی، بر مفهوم عالم‌گیرِ «منجی» تأکید داریم

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: برگزاری کرسی‌های ترویجی با موضوع مهدویت برای استادان، با توجه به وجود آیین‌نامه پژوهشی مرتبط در این زمینه و امتیاز این کرسی‌ها برای ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، از دیگر برنامه‌های ما در سال جاریست. ‌هم‌چنین، برگزاری همایش‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در همین سال، در دستور کار داریم. باید توجه داشت که پیش از موضوع مهدویت، آن‌چه حائز اهمیت می‌باشد، مسأله «منجی» است زیرا «منجی» برخلاف مهدویت، موضوعی عالم‌گیر است. از این منظر، در همایش‌های بین‌المللی که از اردیبهشت تا اسفند ۱۴۰۲ به میزبانی استان‌های گوناگون برگزار می‌شود، بر مسأله «منجی» تأکید خواهیم داشت.

بیش‌تر بخوانید: شخصیت اخلاقی امیرالمؤمنین برای انسان غربی تشریح شود/ در لاکِ خود فرو رفته‌ایم

تأکید بر مفهوم عالم‌گیرِ «منجی» در رویدادهای بین‌المللی/ انجمن‌های علمی دانشجویی مهدویت تأسیس می‌شود

تأسیس انجمن‌های علمی دانشجویی مهدویت در سراسر کشور

وی عنوان کرد: دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی برای جلب مشارکت حداکثری دانشجویان در برنامه‌های مهدوی، راهبردهای گوناگونی را طراحی کرده و در نظر دارد تا همه یا اکثر قریب به اتفاقِ برنامه‌ها را توسط خود دانشجویان برنامه‌ریزی و برگزار کند. به همین دلیل، دانشجویان فعال و توان‌مندی را به عضویت تیم فکری دبیرخانه مهدویت درآورده‌ایم. یکی از مهم‌ترین راهبردها در همین راستا، تأسیس و فعالیت «انجمن‌های علمی دانشجویی مهدویت» توسط دانشجویانِ دغدغه‌مند، پژوهش‌گر و با انگیزه در استان‌های مختلف کشور است.

این دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای کیفی‌سازی آموزش‌های مهدوی برای استادان در نظر گرفتیم، برگزاری «کارگاه‌های شناسه‌دار ضمن خدمت» که به صورت ٨، ١۶ یا ٣٢ ساعته برگزار خواهد شد. متخصصانی را دعوت خواهیم کرد که در حوزه شبهه شناسایی دینی مهارت داشته باشند و راهکارهای توسعه و ترویج مهدویت در دانشگاه را نیز به استادان آموزش دهند.

درصدد راه‌اندازی نشریات علمی مهدوی هستیم

احمد آذین در پایان گفت: یکی از تلاش‌های دبیرخانه مهدویت، راه‌اندازی و انتشار مجلات علمی-تخصصی و علمی-پژوهشی با موضوع «مهدویت» است. حسن این کار، شناسایی استادان و پژوهش‌گرا منجی‌شناس است که علاقه‌مند به نگارش و انتشار مقالات تخصصی و علمی در این زمینه هستند. این نشریات در گام اول مجوزهای پژوهشی مورد نیاز را از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ خواهند کرد؛ اما نگاه ما بسیار فراتر است و دریافت مجوز از وزارت علوم و حتی اخذ مجوز از پایگاه‌های معتبر بین‌المللی را نیز دنبال می‌کنیم. پس از راه‌اندازی این نشریات، دانشجویان دکتری می‌توانند مقالات مورد نیاز برای دریافت مجوز دفاع از رساله خود را، با موضوع مهدویت در این مجلات معتبر منتشر کنند. ما هم‌چنین ظرف ۲ سال گذشته، تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با پژوهشکده‌ها و بنیادهای مهدویت در سراسر کشور منعقد کرده‌ایم که قطعاً از این ظرفیت علمی نیز برای تقویت کیفی هرچه بیش‌ترِ برنامه‌های مهدوی، استفاده خواهد شد.

خبرنگار: جواد امیریان

انتهای پیام./

کد خبر: 1189106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =