چرا گاهی اوقات حرف‌مان را یادمان می‌رود؟

محقق ارشد دانشگاه مونیخ و کوبورگ گفت: مغز هر چند ثانیه یک بار یک پنجره به جهان بیرون باز می‌کند که به آن «پنجره زمانی مغز» می‌گوییم. گویا کل سیستم و بخش‌های مختلف مغز یک صحنه موسیقی ایجاد می‌کند که در آن نوازندگان سازهای مختلف در حال نواختن است. بعد این صحنه به کناری می‌رود و صحنه دیگری شروع به ایجاد می‌کند.

مرتضی ایزدی فر، استاد و محقق ارشد دانشگاه مونیخ و کوبورگ در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز در پاسخ به این سوال کهوچرا گاهی اوقات حرف‌مان را یادمان می‌رود، عنوان کرد: طبق تحقیقات جدیدی که انجام داده‌ایم، مغز هر چند ثانیه یک بار یک پنجره به جهان بیرون باز می‌کند که به آن «پنجره زمانی مغز» می‌گوییم. گویا کل سیستم و بخش‌های مختلف مغز یک صحنه موسیقی ایجاد می‌کند که در آن نوازندگان سازهای مختلف در حال نواختن است. بعد این صحنه به کناری می‌رود و صحنه دیگری شروع به ایجاد می‌کند. هر کدام از این دریچه‌ها ۲ الی سه ثانیه طول می‌کشد تا در مغز ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

۴ عادت اشتباه که موجب فراموشی و افسردگی می‌شود

وی ادامه داد: این پنجره زمانی، «جزیره‌های اکنون» را می‌سازند. در این جزیره‌های اکنون به ویژه در بخش حافظه ۲ الی سه آیتم بیشتر نمی‌توانیم بگذاریم. اگر تعداد این آیتم‌ها به پنج تا برسد، دچار پدیده‌ای به نام «جلوی در آشپزخانه» می‌شویم. یعنی وارد آشپزخانه می‌شویم، ولی نمی‌دانیم که برای چه آمده‌ایم.

ایزدی فر افزود: پس اگر در آن واحد به چیزهایی بیش از سه مورد فکر می‌کنیم، مغزمان دیگر کشش فکر کردن به همه آنها را ندارد و در نتیجه برخی از آنها را بلافاصله از یاد می‌برد.

محقق ارشد دانشگاه مونیخ و کوبورگ همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مغز این کار را می‌کند، گفت: چون مغز یک ماشین بقاجویانه است و برای اینکه بقایش را در هر لحظه حفظ کند، مجبور است که به موارد کمتری فکر کند و پیچیدگی ها را تا حد امکان کاهش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =