دانشگاه، خانه اندیشه حکمت‌مدار در علوم پزشکی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با طرح این سوال که چرا دانشگاه باید وارد حوزه حکمت و حکمرانی در سلامت شود، گفت: دانشگاه خانه اندیشه و گفت‌وگو حکمت مدار در علوم پزشکی است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز ، علیرضا خوشدل رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و رئیس سومین همایش ملی و بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی صبح امروز در آیین افتتاحیه این همایش که در مرکز همایش های بیمارستان فرهیختگان برگزار شد،با تبریک میلاد امام رضا(ع) و اشاره به آیاتی از سوره شعرا مبنی بر درخواست حکمت و دانش از پروردگار، اظهار کرد: بیمارستان فرهیختگان یک سال و نیم گذشته با زحمات رئیس بیمارستان و تولی گری بیمارستان مسیح دانشوری و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میزبان اولین همایش طب حکمت بنیان بود که داستان آمیختگی حکمت در برنامه علمی شکل دیگری گرفت.

وی ادامه داد: در نهایت سومین دوره این همایش در حوزه سلامت به صورت ملی و بین المللی با عنوان سلامت ، حکمت و حکمرانی با مشارکت فرهنگستان علوم پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی، حکمرانان وزارت بهداشت و دیگر وزارتخانه ها و همکاری دانشجویان در بیمارستان فرهیختگان در حال اجراست.

خوشدل تصریح کرد: حکمت به عنوان بالاترین موهبت الهی در طول تاریخ هیچ گاه پزشکی و طبابت از حکمت جدا نبوده است. در تاریخ طبابت نماد ماورایی از حکمت در طبابت؛ در قالب سیمرغ به تصویر کشیده شده است. سیمرغ مظهر طبابت بی نقص، نماد پزشکی ایران است که در سال ۹۲ با تصویب شورای عالی پزشکی به عنوان نماد و نشان جامعه پزشکی جایگزین نماد جام و مار شد ضمن اینکه سیمرغ برند اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز هست.

وی افزود: از منظر حکمت سوالات زیادی در پزشکی مطرح است اینکه مرگ چیست؟ جایگاه بیماری و سلامت کجاست؟ ابعاد جسمانی و معنوی سلامت چیست؟ چگونه کل نگری را در کنار پزشکی نافع داشته باشیم؟

خوشدل اضافه کرد: حکمت در سلامت بر اساس آموخته های گذشته سه رویکرد مختلف دارد: بینش مبتنی بر عقل و علم که وابسته به تربیت است، منش مبتنی بر اخلاق و ایجاد کننده درک صحیح و کنش که مبتنی بر رفتار و تعیین کننده حکمرانی است. بنابراین این گونه است که میتوانیم حوزه سلامت را به حکمرانی متصل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با طرح این سوال که چرا دانشگاه باید وارد حوزه حکمت و حکمرانی در سلامت شود، افزود: دانشگاه خانه اندیشه و گفت و گو و محور حکمت مدار در علوم پزشکی است.

وی ادامه داد: عوامل اجتماعی موثر بر سلامت آن قدر گسترده هستند، که حکمرانی کامل در حوزه سلامت فقط حکمرانی وزارت بهداشت را در بر نمیگیرد بلکه حکمرانی در حوزه سلامت یک امر اجتماعی است.

خوشدل تصریح کرد: این همایش فرصت مناسبی برای گفت و گوی حاکمان و حکیمان و حکمرانی خوب برای سلامت به منظور ارتقا و رشد سلامت برای آحاد جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: دومین رویداد صدرا دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به موازات این همایش در حال برگزاری است که تفاوت این رویداد با رویدادهای مشابه در کشور سه جانبه بودن آن است که برای اولین بار صنعت، دانشجویان و حکمرانان وارد گفت و گو میشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =